Podnikavost je jednou z klíčových kompetencí, kterou je nutné pěstovat v rámci vzdělávacího systému. Pro řadu Čechů jde ale o nejasný termín – a to se už třetím rokem pokouší změnit Asociace podnikavé Česko. „Snažíme se české veřejnosti vysvětlovat, že právě podnikavost je klíčová pro naši budoucnost,“ říká vedoucí asociace Anna Kačabová.
Zdroj: Seznam
Zprávy 20. 9. 2024
Co pro
Čechy znamená být podnikavý? Tuto otázku si u svého zrodu kladla i Asociace podnikavé
Česko – a výsledky zadaného průzkumu ji překvapily. Zhruba
třetina respondentů totiž termín chápala spíše negativně a spojovala ho
s obohacováním se na úkor druhých – další třetina ho pak vnímala úzce
v kontextu byznysových dovedností.
Podle
vedoucí asociace Anny Kačabové je ale třeba termín vysvětlovat v mnohem
širším měřítku: „Je to schopnost být kreativní a iniciativní – schopnost
vidět svět kolem sebe jako síť příležitostí, nikoli problémů, abychom byli
schopni ho měnit,“ vysvětluje.
I podle
evropského rámce EntreComp je pak druhou fází podnikavosti umění najít pro své
nápady zdroje a tou třetí přijít s udržitelným a eticky správným
řešením – a to všechno se Asociace podnikavé Česko snaží podporovat.
V
současné době asociace sdružuje 13 institucí a škol, které pokrývají
všechny fáze vzdělávání, ale věnují se i aplikaci nápadů do praxe. Mezi
členskou základnu patří organizace Schola Empirica, spolek Prototýpci, jedna
z největších vzdělávacích iniciativ v Česku Lipka, komunita Czech
Founders, ale třeba i Česká středoškolská unie, založená samotnými žáky
středních škol.
„Ta se
například snaží, aby byl na každé střední škole aktivní studentský parlament,
a studenti tak byli schopni zasahovat do chodu školy, což je vlastně také
velký příklad podnikavosti,“ říká Kačabová.
V rozvoji
podnikavosti u dětí se ale podle Kačabové rodiče nemusí spoléhat jen na
vzdělávací systém – začít je možné už i doma u předškoláků:
„Například když spolu s vámi naplánují cestu nebo dovolenou a tak se
podílí na tvorbě procesu a nejsou jen přihlížeči. Obecně jde o to, že
dítěti dopřejete, aby dělalo věci samo, a samo tak objevovalo svět.“
Podobné doporučení ale platí i pro dospělé: „Cestujte, mluvte s lidmi a cestujte i dovnitř, do sebe. Přemýšlejte o tom, co jsou vaše vášně a silné stránky, o které se můžete opřít – a zkuste vymyslet, jaká podnikavá cesta bude právě ta vaše,“ vysvětluje v podcastu Anna Kačabová.
0 komentářů:
Okomentovat