Občanská výchova a zejména výchova k demokracii připomíná někdy tanec na tenkém ledě. Pravidelná nízká volební účast v Česku dokládá, že o demokracii je potřeba mluvit – v rodině i ve škole. „Žáci chtějí ve škole probírat aktuální témata i sporné otázky současnosti, protože prostor, kde mohou bezpečně diskutovat, je omezený,“ upozorňuje v podcastu Reparát Českého rozhlasu Plus Tomáš Hazlbauer, ředitel Centra pro demokratické učení.
Zdroj: Český
rozhlas plus 16. 9. 2024
Klíčem k
diskusi o politice ve škole musí být podle Hazlbauera bezpečné a otevřené
prostředí. V něm se může dařit i jinak průměrně či podprůměrně prospívajícím
studentům.
„Jde nám
o lepší demokracii v České republice, ale nechodíme do škol indoktrinovat.
Demokracie ale stojí na určitých hodnotách a ty se snažíme do škol přinášet,“
zdůrazňuje v podcastu Reparát.
„Každý
chce, aby děti byly ve škole v bezpečí. Ale není to jen fyzické bezpečí, ale i
psychické – že se dítě dobře cítí v kolektivu, že tam může být sám sebou a
dostatečně se projevovat,“ přibližuje.
Jeho
centrum se snaží, aby kultura ve školách byla pro děti přívětivá, otevřená a
partnerská.
„Kde jinde než ve škole se máme naučit, že nejde o to někoho překřičet. Ale
že jsou oblasti, kde se neshodujeme. A je to v pohodě, ustojíme to, nejsme
kvůli tomu horší kamarádi nebo spolužáci,“ říká a doplňuje:
„To
všechno je potřeba trénovat. Ne každý si to přinese z rodiny. Domluvit se
ve skupině 30 lidé je mnohem složitější.“
Centrum
pro demokratické učení proto nabízí konzultace, semináře nebo školení pro
sborovny. V Česku ale fungují i další organizace, které nabízejí rozvoj
občanského vzdělávání. „Někteří ředitelé chtějí pomoc se strategickou vizí pro
celou školu. Někde potřebují poradit vyučující, kteří vedou žákovské
parlamenty, když nefungují,“ osvětluje svou nabídku Hazlbauer.
Základem
je Ústava
Přínos
diskusí v hodinách vidí i Milan Hrubeš, vedoucí Katedry politologie na
Filozofické fakultě Univerzity Hradec Králové.
„V
rodině slyší děti víceméně jednostranné názory. Mnozí učitelé a učitelky se
proto obávají konfrontace. Když se probírá téma, na které jsou rodiče citliví,
může to dojít do extrému. Proto doporučujeme obracet se k Ústavě jako
konsensuálnímu dokumentu,“ doplňuje Milan Hrubeš, vedoucí Katedry politologie
na Filozofické fakultě Univerzity Hradec Králové, kde najít základní hodnotové
ukotvení.
„Důležité
je kritické myšlení, respekt, tolerance, ochota poslouchat druhého a přemýšlet,
co říká. Dnes to zní nepředstavitelně, když si vyslechnete média, diskuse
politiků, ale koneckonců i expertů. Bavit se spolu, přijmout to, co říká druhá
strana a reagovat na to, se v těchto případech jeví jako problematické,“
netěší Hrubeše.
Jak ve
škole podporovat aktivní občanství s cílem ovlivňovat své okolí? Jakým způsobem
mluvit o tématech, která rozdělují společnost? A o čem vypovídají výsledky
studentských voleb?
Poslechněte si celý podcast Reparát.
0 komentářů:
Okomentovat