Obrázek dětství, jak na něj často nostalgicky vzpomínáme, je plný radosti, smíchu, kamarádů a celkového pocitu štěstí. Jenže data ukazují, že to s tou radostí a štěstím u českých dětí už nějakou dobu není tak úplně žhavé. Zejména se to týká dětí na druhém stupni základní školy a nižším stupni víceletých gymnázií, a ještě ve větší míře dívek než chlapců. Nad tím, proč tomu tak je, a zda se s tím dá něco dělat, se v komentáři zamýšlí Lucie Kocurová.
Zdroj: Heroine.cz
23.10.2024. Text vyšel s podporou Nadace České spořitelny.
Nedávno
zveřejnila Univerzita Palackého v Olomouci společně s Českou školní
inspekcí data týkající se části dlouhodobé studie HBSC (Health Behaviour in
School-Aged Children), ze které Česko vychází bez velkého přehánění tragicky.
O co jde? HBSC je dotazníkové šetření, které se provádí od roku 1984 každé
čtyři roky zhruba v padesáti zemích světa a Česko je jeho součástí už
od začátku existence samostatného státu. Několik tisíc dětí ve věku 11, 13
a 15 let napříč třídami, školami a regiony vyplňuje podrobný
dotazník, který se věnuje například tomu, jak často tyto děti pijí alkohol či
slazené nápoje, kouří cigarety, užívají drogy, zda sportují a kdy chodí
spát. Součástí šetření jsou i otázky týkající se vztahů v rodině,
s vrstevníky a s učiteli. Zatímco si můžeme pogratulovat, že
mezi dětmi klesá spotřeba alkoholu a cigaret a naopak narůstá
konzumace ovoce, zeleniny a obyčejné vody, v oblasti vztahů pro Česko
znamenaly výsledky studie studenou sprchu.
Špatné
klima ve školách
Méně než
desetina českých dětí se těší do školy, naopak čtyřicet procent z nich
chodí do školy vyloženě nerado a tento poměr stoupá s věkem.
V posledních čtrnácti letech navíc výrazně ubývá dětí, které by ke škole
měly skutečně pozitivní vztah. Zatímco v roce 2010 mělo svou školu velmi
rádo 16 procent dětí, v roce 2022 už to bylo jen osm procent. Ze 45 zemí,
kde výzkumníci dětem pokládali tuto otázku, skončilo Česko na předposledním
místě.
Navíc se
zjistilo, že za negativními emocemi dětí vůči škole nestojí přetížení
z učiva, domácích úkolů a testů. Je pravda, že deváťáci se stresují
z toho, co s nimi bude po přijímačkách. Napříč věkovými kategoriemi
si děti stěžují, že často nechápou, proč se některé věci musejí učit a k čemu
jim to v životě bude. V těchto pocitech jsme ale v rámci
zúčastněných zemí okolo průměru.
Proč se
tedy mladí Češi netěší do školy? Na vině jsou chatrné vztahy a špatné
klima, které ve školách panuje. V tomto ohledu se řadíme na smutnou
poslední příčku ze všech zúčastněných zemí. Když to vezmeme po jednotlivých
položkách, tak jen 37 procent chlapců a 30 procent dívek má pocit, že mají
dobré vztahy se spolužáky, že se ve třídě rádi vidí a tráví spolu čas
a jsou ochotní si navzájem pomoci. A co se týče učitelů, jsou
výsledky asi nepřekvapivě ještě o dost méně veselé a opět –
s věkem se zhoršují. V deváté třídě si už jen necelá třetina chlapců
a pětina dívek myslí, že na nich jejich učitelům záleží jako na lidech
a že se na ně mohou obrátit, když mají nějaký problém. Aby těch špatných
zpráv nebylo málo, je potřeba dodat, že častěji se do školy těší děti
z úplných rodin, které také víc cítí oporu ve svých spolužácích
a učitelích. Což se dá také obrátit a číst tak, že když má dítě horší
rodinné zázemí a vztahy s příbuznými, ve škole už svůj vztahový
deficit nedožene.
A nejde
jen o tento jeden výzkum. Zhruba před rokem se v českých médiích
hojně probíraly výstupy ze studie Národního ústavu duševního
zdraví a České školní inspekce, podle nichž se v běžné deváté třídě
základní školy o dvaceti žácích asi polovina psychicky necítí úplně
nejlépe a z toho čtyři žáci se ubírají směrem k depresi
a tři k úzkostem. Ve srovnání se zeměmi na západ od nás jde
o zhruba dvojnásobná čísla, u dívek až trojnásobná.
I mezinárodní srovnávací testy PISA dlouhodobě ukazují zhoršující se vztah
mladých Čechů ke škole a pocit, že nemají oporu ve svých učitelích.
Jak se
z Česka stala země smutných a úzkostných dospívajících, kteří nemají
rádi školu a nemají dobré vztahy s lidmi, kteří je obklopují? Po
důvodech zhoršeného psychického stavu našich teenagerů ani jedna ze studií
nepátrala, nicméně se asi dá usuzovat, že jde o jakýsi mix hormonálních
změn, sociálních sítí a celospolečenského rozpoložení. Stačí se podívat do
diskusí na internetu pod zpravodajskými články nebo třeba na Facebooku
a je asi jasné, že zachovat si duševní zdraví v této zemi není jenom
tak. Přičtěme si k tomu nedostatek míst na žádaných středních školách,
cenově nedostupné bydlení, nedalekou válku, která přinesla inflaci
a pocity ohrožení, přihoďte klimatickou změnu a je jasné, že dnešní
děti mají řádně naloženo. Což by jistě potvrdili školní psychologové, dětští
psychoterapeuti a pedopsychiatři – kdyby tedy nějací byli.
Jak
z toho ven?
Není ale
zas tak důležité, jak jsme se do této šlamastyky dostali. Důležitější je, jak
se z ní vymotáme – a tady se už nemůžeme opřít o dotazníky.
Někteří lidé se například domnívají, že současní dospívající jsou na tom
psychicky a vztahově špatně, protože se jejich pocity příliš řeší,
a oni proto „nic nevydrží“, což vynikne zejména ve srovnání
s generacemi pravých tvrďáků – dnešních padesátníků a šedesátníků. Receptem
těchto postarších konzervativců bývá model „malý dvůr a dlouhý bič“ neboli
hodně učení a následně přísné testování. Učitel má být hlavně autoritou
a vztahy mezi spolužáky je možné řešit, až se proberou všechna africká
hlavní města a významné bitvy první světové války. Takže ideálně nikdy,
protože škola je tu přece od předávání faktů a těch je prakticky nekonečné
množství.
Můžeme
dát na hlasy postarších mudrlantů nebo se můžeme obrátit k vědě, konkrétně
například k neurosekvenčnímu modelu fungování mozku, jehož autorem je
americký psychiatr Bruce Perry. Ten tvrdí, že v lidském těle funguje
systém odpovědí na stres, který se spouští, když nejsou naplněny naše primární
potřeby nebo když se cítíme ohrožení. Při spuštění systému se aktivuje nejen naše
tělo, ale i mozek a my se dostáváme do stavu boje, útěku nebo
zamrznutí. To je velmi užitečné v momentu akutního ohrožení života, ale
méně v běžných situacích, například při hodině ve škole. Mozek, který
neustále reaguje na stres, pak zkrátka nemá kapacitu na absorbování nových
poznatků. Ideální samozřejmě je, když se člověk během života naučí se stresem
vyrovnávat, a stane se tak odolnějším. Jenže k tomu – kromě toho, že
stres by měl být mírný, předvídatelný a zvládnutelný – je potřeba především
opora v podobě kvalitních a blízkých vztahů, na které je možné se
spolehnout. Když takové vztahy nemáme, je to všechno mnohem těžší, náš systém
stresové reakce se stává čím dál citlivějším… a i to učení jde hůř.
Víceméně
to samé, jen trochu jednodušeji, už tvrdil i americký psycholog Abraham
Maslow před nějakými osmdesáti lety, kdy sestavil a popsal svoji slavnou
pyramidu potřeb. Také z té vyplývá, že abychom se mohli realizovat
a něco nového se učit, musíme mít naplněné fyziologické i sociální potřeby;
musíme se cítit přijímaní a v bezpečí. Dobré vztahy tedy nejsou
nějaký zbytný luxus, na který můžeme pomýšlet, až když jsme všechno probrali,
ale naopak základ, na němž teprve můžeme stavět kvalitní učení.
A když
nepomůže věda, můžeme zkusit ještě sáhnout po obyčejné lidské empatii. Tak
schválně: jaké výkony asi podává zaměstnanec v práci, kam chodí nerad,
nevidí v ní žádný smysl, šéf si sotva pamatuje jeho jméno a kolegové
se tváří, že ho nevidí? Asi to nebude žádná sláva a dotyčný brzy začne
zvažovat výpověď a hledání jiné práce. S takovým člověkem bychom asi
soucítili a ve změně bychom ho podpořili. Proč ale totéž odmítáme chápat
u dětí, které nakonec ještě mnohdy odmávneme jako sněhové vločky? Zdá
se, že učit se – nikoli jen školní látce, ale právě empatii – potřebujeme my
všichni.
0 komentářů:
Okomentovat