Ke konci letošního roku má ministerstvo školství zveřejnit nová pravidla výuky na základních školách. Původní záměr reformy byl provzdušnit učivo a zbavit se biflování konkrétních znalostí. Jenže resort teď v tichosti otočil a bez odborné diskuse nařídil změny. Školy tak mají místo dosud zamýšlené větší volnosti a obecněji formulovaných dovedností dostat na stůl mnohem svázanější a hlavně podrobnější popis toho, co přesně mají žáci umět. Na co dosud stačilo pár slov, se tak nově popisuje v celých odstavcích.
Zdroj: Hospodářské noviny 6. 11. 2024
Inovativní
školy upozorňují, že tím přijdou o svobodu. Vzdělávací experti se zase obávají,
aby se učitelé nevrátili k biflování, a to i kvůli plánovanému celoplošnému
testování žáků.
„Obáváme
se, že změna ohrozí všechny inovativní školy, které uvěřily původnímu záměru
celé reformy, že se zaměří na kompetence využitelné pro život. Teď se to
strhává k tomu znovu ověřovat znalosti,“ říká například Jan Sýkora z
Asociace malých inovativních škol. Celá reforma se tak podle nich
může smrsknout na to, že školy dostanou pouze nové – a navíc značně
obsáhlé – seznamy učiva. Vyplývá to z dokumentů pracovní skupiny, které
mají HN k dispozici.
„Na
poslední chvíli se přidává něco, co značně převyšuje rozsah původního
dokumentu, ačkoli cíl byl krátit,“ vysvětluje rozčarování z celého procesu
Tomáš Kuba z Waldorfské školy Dobromysl u Plzně, který se původně na revizích
také podílel. Místo obecnější formulace, kterou si každý učitel mohl vyložit
podle svého, se tak v závazných výstupech objeví mnohem podrobnější popis.
Proměnu
takzvaných rámcových vzdělávacích programů, které nahradily dřívější
osnovy, začal připravovat před dvěma lety Národní pedagogický institut pod
vedením ministerstva školství. Už v průběhu reformy si řada zapojených učitelů
stěžovala na zmatky. Nyní probíhá fáze zapracování připomínek.
Na to, že
má být reforma hotová do konce roku, nejde o žádné kosmetické změny.
Už dříve odborníci kritizovali požadavek ministra školství Mikuláše Beka
(STAN), aby se angličtina učila na všech školách od první třídy. HN
informovaly také o tom, že se navyšovala původní nižší úroveň matematiky. Nyní
dokument v tichosti bobtná o další požadavky na zpřesnění očekávané
úrovně výkonu žáka.
Jak se změní pokyny pro školy
Jak původně vypadal závazný očekávaný výsledek učení v dějepise, který se týkal náboženství: žák doloží klady a zápory setkávání tří kulturních okruhů monoteismu, procesů christianizace, islamizace a sekularizace na příkladech z dějin a z pohledu různých skupin a osob.
Co nyní bude pro školy závazné:
Žák:
— uvede
základní fakta o Bibli, vzniku a vývoji křesťanství
— ilustruje
příklady odrazu biblických i jiných textů náboženských myslitelů v kultuře,
společenském uspořádání, ekonomickém a vědeckém vývoji v průběhu staletí (např.
zákony, nepsané normy, rodina, vznik univerzit, souvislost protestanství a
katolictví s kapitalismem)
— uvede
základní fakta o vzniku a vývoji islámu a judaismu
— popíše
shody a rozdíly mezi třemi monoteistickými náboženstvími
— na
konkrétních příkladech vyjmenuje pozitivní i negativní dopady šíření víry a
politické moci legitimizované náboženstvím (christianizace Slovanů, Al-Andalus
v raném středověku, křížové výpravy do Svaté země a proti kacířům, expanze
osmanských Turků, náboženské konflikty mezi křesťany v raném novověku, podíl
křesťanství na zrušení otroctví a kolonizaci, antisemitismus, příběhy
osobností, které smiřovaly rozepře apod.)
— vysvětlí
pojem sekularizace, popíše její kladné i záporné stránky, zejména na příkladech
ze soudobých dějin
— propojí
islamizaci a vznik politického islamismu s procesem sekularizace islámských
zemí podle západního vzoru
— princip
multiperspektivity zajistí, že náboženská témata nevnímá jednostranně
„Odpovídá
učiteli na otázku, jak pozná, že žák dosáhl daného očekávaného výsledku učení.
Jedná se o měřítko,“ vysvětlil HN Radek Melichar, mluvčí Národního
pedagogického institutu, který dokument vytváří.
Některé
školy si ale stěžovaly, že pokyny jsou příliš obecné a málo konkrétní, a
proto ministerstvo po tvůrcích změn chtělo, aby k očekávaným
výsledkům učení ještě doplnili popis „cesty“, jak jich mají učitelé
dosáhnout. Nově tak má obsahovat tři fáze – na začátku, na cestě a splněno.
Poslední fáze má být navíc závazná, což právě učitelům i odborníkům vadí.
Podle
expertů by tato „cesta“ měla být zanesena spíše v metodice – tedy v
návodech pro učitele, jak s novým dokumentem pracovat, a ne přímo v něm jako
povinná položka. Závazné body pak od učitelů může vyžadovat nejen Česká
školní inspekce, ale také třeba plánované plošné testování žáků v pátých a
devátých třídách.
„Riziko
vidíme v tom, že se pedagogové zaměří pouze na daný výčet závazných
požadavků, třeba právě v návaznosti na testování, a zmenší se jejich motivace
individualizovat výuku a podporu jednotlivých talentů,“ míní ředitelka
vzdělávací organizace SKAV Petra Keprtová. Snahu o zpřesnění vnímá také jako
nedůvěru k učitelům, že sami dokážou sestavit plán učení ve své konkrétní
třídě.
Chybou je
podle ní také to, že učitelům nikdo pořádně nevysvětluje, jak mají s novým
dokumentem pracovat. Bude přitom na nich, aby z něj vytvořili školní
vzdělávací plán a podle něj žáky učili. Podporu pro školy Národní
pedagogický institut teprve chystá.
„Problém
je, že se takové změny odehrávají na poslední chvíli a nikdo o nich pořádně
neví. Celý proces je netransparentní a zničil chuť velké části aktivních
učitelů podílet se na inovaci vzdělávání na celostátní úrovni,“ míní
Sýkora.
1 komentářů:
V prosinci 2011 jsem se vrátil do školství a s hrůzou jsem zjistil, že zrušili jednotné učební osnovy. 2016 inkluze... menšina negativně ovlivňující vzdělávání většiny. Chaos školství pokračuje až do dnešní doby.
Pokud má být vzdělávání zdarma a financované státem, musí mít stát přehled, jak na tom ve školách jsme. Není možné, aby to každá škola měla jinak. Za těch 20 let se "nůžky znalostí žáků" moc rozevřely.
I biflování slouží k rozvoji mozku a bez něho se neobejde řada profesí. Znalosti, které máte v hlavě, vám nikdo nevezme.
Pokud nepřitvrdíme, nebudeme jako národ konkurenceschopní.
Okomentovat