Lidé hodnotí kvalitu vzdělávacího systému v Česku lépe než loni. Přes třetinu dotázaných ji označilo jako dobrou, což je více než v Německu či Polsku. Z dat také vyplývá, že kvalitu vzdělávání hodnotí lépe lidé s vyšším vzděláním.
Zdroj: Seznam
Zprávy 4. 11. 2024
Data
výzkumu společnosti Ipsos, která mají Seznam Zprávy exkluzivně
k dispozici, ukazují, že Češi hodnotí kvalitu vzdělávání lépe
než minulý rok. „Situaci takto v detailu sledujeme od loňského roku, od té
doby pozorujeme mírné zlepšení,“ říká manažerka komunikace Ipsos Markéta
Kneblíková.
37 procent
lidí letos ve výzkumu označilo kvalitu českého vzdělávání jako dobrou. Naopak
23 procent ji považuje za špatnou. Zatímco loni ji vnímalo jako dobrou
pouze 31 procent lidí a jako špatnou 32 procent.
Výzkum probíhal online na přelomu září a října. Odpovídalo v něm 766 respondentů.
„Mnoho lidí je spokojených se školským systémem, protože si myslí, že je
stejný jako za nich, a to je dle nich dobře. Neuvědomují si, že se od té
doby technologie i společnost změnily,“ říká ředitel Smíchovské
střední průmyslové školy a gymnázia Radko Sáblík.
Česko
svými čísly předběhlo například Německo, Polsko nebo Maďarsko, kde lidé
hodnotí kvalitu vzdělávání o poznání hůře. V Německu a Polsku
vnímá špatnou kvalitu vzdělávacího systému zhruba 40 procent populace,
v Maďarsku až 65 procent. Češi nad nimi tak se svými 23 procenty
výrazně „vítězí“.
Proč
vyznívá hodnocení Čechů v porovnání s ostatními zeměmi pozitivně,
přibližuje Karel Gargulák, analytik PAQ Research. „Obecný pohled české společnosti na
velkou část institucí je poměrně optimistický. Myslím si, že je to
signifikantní i ve vztahu k těm jiným zemím, ve kterých jsou pohledy
na různé věci nebo kvalitu veřejných služeb více negativní,“ vysvětluje.
Problémům
se vzděláváním ale čelí řada zemí. „Systémy jsou všude málo pružné
a konzervativní, některé jdou dokonce formou zákazů mobilů či umělé
inteligence,“ doplňuje ředitel Sáblík, který se jako jeden z expertů
podílel na národní Strategii vzdělávání 2030+.
Česko si
stojí lépe také ve srovnání s dalšími, nejen okolními státy. „Mezinárodní
výzkum Ipsos zjišťoval vnímání kvality vzdělávacího systému v dalších
30 zemích světa. V porovnání s globálním průměrem vnímají Češi
náš vzdělávací systém lépe,“ dodává Kneblíková.
Výzkumná
data mimo jiné odhalují rozdílné vnímání kvality českého vzdělávacího systému
mladších a starších lidí, nebo lidí s vyšším a nižším vzděláním.
Výzkum ukazuje i na problémy tuzemského vzdělávání, jako jsou zastaralé
učební osnovy nebo nedostatečné financování.
Kvalita
je na každé škole jiná
Více než
třetina respondentů vnímá kvalitu vzdělávání jako dobrou. Dalo by se tedy
předpokládat, že je vzdělávací systém v Česku kvalitní, na každé škole je tomu ale
jinak.
Problémem
vzdělávacího systému je podle odborníků jeho chybějící správa, která by
systémově řešila kvalitu vzdělávání a její růst. „Čeští ředitelé škol mají
tu největší autonomii na světě, což je dobře pro školy, které chtějí být
inovativní. Ale vliv Ministerstva školství a zřizovatele, tedy
obce, na to, jak se učí na konkrétní škole, je téměř nulový,“ říká Sáblík.
„Nemáme
žádnou správu vzdělávacího systému za všechny školy v nějakém regionu či
městě. Máme jenom ty školy individuálně, každou za sebe,“ doplňuje Gargulák.
Lidé proto mohou mít s kvalitou vzdělávání v Česku rozdílné
zkušenosti.
Významné
jsou rozdíly v hodnocení kvality vzdělávacího systému podle úrovně
dosaženého vzdělání. „Lidé, kteří sami dosáhli středoškolského či
vysokoškolského vzdělání, hodnotí systém lépe než ti s nižším vzděláním,“
podotýká Kneblíková.
Téměř
42 procent lidí s vyšším vzděláním hodnotí kvalitu českého vzdělávání
jako dobrou. Zatímco u lidí s nižším vzděláním ji hodnotí jako dobrou
jen 32 procent, tedy o deset procent méně.
Důvodem
může být podle analytičky společnosti EDUin Lucie Slejškové velký vliv
sociálního statutu na české vzdělávání. „Lidé s vyšším vzděláním ho
požadují i pro své děti a usilují o kvalitnější školy. Mají tedy
ve výsledku lepší zkušenosti se vzdělávacím systémem, zatímco lidé
s nižším sociálním statutem mají opačnou zkušenost,“ míní Slejšková.
Starší
mají kritičtější pohled
Z výzkumu
také vyplývá, že lidé ve věku 18–44 let vnímají kvalitu podobně. Ať už si
o ní myslí, že je dobrá, špatná, či ani jedno, ve výsledných odpovědích se
shodují. Kdo se naopak od sesbíraných dat odlišuje, je populace ve věku 45–54 let.
Ta hodnotí kvalitu vzdělávání vůbec nejlépe, 43 procent ji hodnotí jako
dobrou.
Naopak
nejvíce kritičtí jsou lidé v nejstarší dotazované věkové kategorii 55–65 let.
Pozitivně kvalitu vzdělávacího systému totiž hodnotí pouze 30 procent
z nich, zatímco za špatnou ji označilo 27 procent, tedy nejvíce ze
všech dotazovaných věkových kategorií.
„Starší
lidé mohou podléhat mediálnímu klišé, že je mladá generace hloupější,
drzá, že toho umí daleko méně než oni. Přitom mladá generace je jen jiná, mluví
jinou řečí. Zároveň umí mnohé, co vůbec předchozí generace neuměly,“ vysvětluje
Sáblík.
„Za nás
bylo líp“
Další
zajímavé srovnání přináší pohled starších lidí na aktuální kvalitu českého
vzdělávání. Téměř polovina lidí ve věku 55–65 let si myslí, že je nynější
vzdělávací systém horší než v době, kdy sami chodili do školy. Naopak
mladší dotazovaní se přiklání k tomu, že je kvalita lepší než dříve.
„Lidé
z nejstarší věkové skupiny mají tendenci hodnotit vzdělávací systém hůř
než mladší lidé. Až polovina z nich zmiňuje, že kvalita vzdělávacího
systému je horší než v době, kdy oni sami chodili do školy,“ vysvětluje
Kneblíková. „Zároveň však poměrně empaticky dodávají, že vyrůstat v dnešní
době je pro dnešní děti náročnější, než když oni sami byli mladí,“ dodává.
Nespokojenost
starších lidí s nynějším vzdělávacím systémem může způsobovat generační změna
v očekávání rodičů. Jejich nároky se totiž mění podle toho, jak jsou
nastaveny hodnotové orientace jednotlivých generací. „V původních generacích
byl kladen důraz na výkon, výsledky a zároveň technickou vybavenost škol.
Zatímco dnešní generace rodičů vnímá spíše důležitost vztahů, kultury, samotné
instituce a budování bezpečného prostředí,“ přibližuje Gargulák.
„Obecně
jsou ale starší lidé ve vztahu k věcem, se kterými už nemají přímý
kontakt, ale jen zprostředkovanou zkušenost, skeptičtější,“ dodává.
V
porovnání jsme na tom stále lépe
V
globálním srovnání je na tom Česko stále dobře. Téměř třetina Čechů si myslí,
že je nynější kvalita vzdělávání lepší než v době, kdy chodili do školy.
Zatímco v Maďarsku si to myslí pouze 13 procent populace.
Právě
v Maďarsku, ale i v Polsku a Německu, převládá názor, že
aktuální kvalita vzdělávacího systému je horší, než byla dříve. Zhruba
55 procent Poláků a Němců vnímá kvalitu jako horší. V Maďarsku
je to dokonce 72 procent. V Česku „pouze“ 36 procent.
Zastaralé
osnovy jako největší problém?
I přes
vesměs pozitivní hodnocení kvality vzdělávání, čelí český systém výzvám
a problémům, které jeho rozvoj brzdí. Česká populace vnímá jako
největší výzvu zastaralé učební osnovy (42 %), nedostatečné financování (27 %)
a přeplněné třídy (25 %).
„Podle
české veřejnosti jsou největší výzvou zastaralé učební osnovy. Na to
upozorňuje zejména nejmladší generace, tedy lidé ve věku 18–24 let,“ říká
Kneblíková. „Problém plných tříd výrazněji rezonoval loni, což mohlo souviset
také s nárůstem nově příchozích dětí v důsledku války na
Ukrajině,“ dodává.
Dalšími
výzvami vzdělávání jsou podle Čechů také nedostatečná odborná příprava učitelů,
nedostatečné využívání technologií a nerovný přístup ke vzdělání, které se
v odpovědích lidí pohybovaly okolo 20 procent.
Podle
Garguláka odpovědi v podstatě kopírují to, co se říká v odborném
i veřejném prostoru. Reálné výzvy vzdělávacího systému vidí odborníci
jinak.
„V
současnosti je nejpalčivější otázka kapacit. Nejsou místa v mateřských
školách a chybí místa na středních školách. Dalším obrovským problémem je
nerovný přístup ke vzdělávání, tedy nevyrovnaná úroveň kvality vzdělávání
v krajích, špatná dostupnost kvalitního vzdělávání v některých
regionech a někde vysoké množství nekvalifikovaných,“ dodává
Slejšková.
Pokusy
o zlepšení vzdělávacího systému a řešení jeho výzev v Česku
jsou. Například Strategie vzdělávání 2030+, jejímž cílem je právě modernizace
českého vzdělávacího systému. „K dílčím zlepšením dochází, ale u řady
problémů vcelku pomalu. V poslední době se například podařilo reformovat
podobu jednotné přijímací zkoušky, na kterou jsme čekali mnoho let,
a jde o jednoznačný posun k lepšímu,“ uzavírá Slejšková.
0 komentářů:
Okomentovat