Expertní panel pro Revizi RVP se probudil z hibernace a popsal ministrovi kritická místa chystaného kurikula pro základní vzdělávání. Naslouchal nám, říká členka panelu.
Zdroj: Eduin.cz
17. 12. 2024
V úterý 10. prosince se
uskutečnila schůzku zástupců členů Expertního panelu pro revizi RVP ZV
s ministrem Mikulášem Bekem, jeho náměstkem Jiřím Nantlem a dalšími
aktéry státní správy, kteří mají na starosti přípravu nového kurikula. Setkání
mělo za cíl doručit ministrovi kritické
zhodnocení současného průběhu revize i jeho výsledků a obavy
panelistů s tím spojené.
Učitelky matematiky druhého stupně základní školy a členky Expertního panelu Štěpánky Baierlové, na jejíž popud se Expertní panel po dvou letech opět sešel, jsme se zeptali, o čem a jak se jednalo.
Vyvíjel
Expertní panel k revizi RVP nějakou aktivitu, v poslední době?
Jak
říká jeden z jeho členů, kolega Pavel Mentlík, který se rovněž účastnil
setkání s panem ministrem, Expertní panel upadl před dvěma lety do
hibernace. Jeho úkol de facto skončil tím, že jsme odevzdali Hlavní směry
revize RVP ZV, což byl ideový rámec, který měl pak proces revize naplnit.
Takže
dalších fázi, kdy se upřesňovalo nebo i měnilo zadání a pak se na něm
pracovalo, se panel již neúčastnil?
Přesně
tak. Ale teď jsme si řekli, že nám dává smysl se společně podívat na to,
v jaké fázi revize je a jak si stojí vůči původnímu zadání.
Několikrát jsme se sešli a vytvořili dokument,
který popisuje kritická místa vznikajícího kurikula a navazujících aktivit.
A požádali jsme o schůzku pana
ministra, s tím, že mu obsah dokumentu dáme osobně na vědomí.
Setkání
proběhlo před pár dny, Jaký z něj máte pocit? Vyslechl vás ministr?
Příjemně
mě překvapilo, že on sám i ostatní aktéři schůzky naslouchali, i se na
různé věci doptávali. Upřímně jsem to nečekala. Bála jsem se, že setkání
proběhne spíš konfrontačně a lidé ze státní správy budou defenzivní.
Dokonce tam padlo, že by Expertní panel mohl ožít, fungovat dál a proces
dokončení a implementace supervidovat.
Myslím, že bylo důležité, že jsme přišli s tím, že nás revize zajímá a nepokoušíme se ji zastavit. To otevřelo dveře, vytvořilo lepší atmosféru. Bylo zřejmé, že něco jako odklad je neprůchozí. A ani jsme se v panelu neshodli, že by bylo dobré revizi pozastavit. Mimo jiné si někteří myslí, že by tak celá reforma mohla spadnout ze stolu a my přitom změnu v oblasti vzdělávání opravdu potřebujeme.
Jak
dlouho setkání trvalo?
Bylo
plánované na hodinu a půl, a nakonec jsme mluvili skoro dvě hodiny.
Můžete
shrnout, o čem se jednalo?
Naším
hlavním požadavkem byly, aby se RVP ZV zveřejnil jako nehotový, otevřený
a dynamický dokument, který bude ještě podléhat změnám a pak
i v budoucnu průběžným revizím, v přesně stanovených
intervalech. A aby se transparentně popsal současný stav s tím, co se
povedlo a na čem je potřeba ještě pracovat.
V té
souvislosti mě napadá, jestli nebyla chyba chtít najednou tak velkou změnu,
jestli by nebylo bývalo lepší dojít k ní v postupných krocích. Možná
změna měla být plynulejší a postupná, tak jak to bývá v životě škol
přirozené. Takto se fixujeme na jeden dokument a máme velká očekávání, že
školy na základě tohoto dokumentu budou vytvářet další složité dokumenty, což
přinese zásadní změnu. Možná nepřinese. Uvidíme.
Jaké
byly vaše hlavní kritické připomínky k návrhu RVP?
Pracovní
skupiny, které připravovaly různé části kurikula, vzájemně nespolupracovaly,
promítá se to v nekoherentnosti výsledného dokumentu. Některé obory jsou
pojaty moderně, došlo v nich k redukci učiva a jsou zaměřené kompetenčně.
Zajímavé je, že právě tyto oblasti vyvolávají v terénu nejvíce otazníků
a negativních reakcí, přitom jdou směrem, jakým bylo kurikulum původně
zamýšleno. Je úlohou státu smysl těchto změn dobře komunikovat a zajistit
školám dostatek kvalitní podpory, zvláště formou moderních učebních materiálů.
V
jiných oblastech ale žádný posun ke kompetenčnímu vzdělání vidět není
a vzdělávací obsah byl dokonce navýšen nad rámec toho, co je
v kurikulu dnes. To je třeba matematika.
Jak se
vlastně pozná, že je obsahu víc? V současném RVP je učivo dané formou
příkladů, nikoli vyčerpávajícího seznamu. Nyní jsou požadavky na to, co má žák
umět, formulovány jako očekávané výsledky, předtím to byly očekávané výstupy.
V obou případech jde o popis obecnějších kompetencí, nebo ne?
U
matematiky například přibyl okruh statistika, pravděpodobnost
a kombinatorika, což je dobrá myšlenka, jde o posun k potřebám
vzdělávání v dnešním světě, dává mi to smysl. Ale je to zcela nová věc,
proto je potřeba vysvětlovat, co to žákům přinese. Ale objevují se tam
i nerovnice, kvadratická funkce, řezy těles a další prvky dnes
středoškolského učiva, u kterého už ten posun k modernizaci
vzdělávacího obsahu nevidím.
Celkově
je matematika popsána spíš klasicky a jediná modernizace je v tom, že
se ve výsledcích učení objevují věty jako “řeší s pomocí úloh ze
současného světa”. Pod tím si každý může představit něco úplně jiného.
O
úroveň výš se ale posunula náročnost očekávaných výsledků, jak
u matematiky, tak u angličtiny. Jak se k tomu stavíte?
Požadované
úrovně se nastavují podle evropského referenčního rámce. A nyní se
rozhodlo, že se naše kurikulum bude orientovat na vyšší úroveň tohoto rámce.
I když samotná myšlenka může být dobrá, nejde to dělat takto šmahem.
Jedním gestem se tak do kurikula pro základní školu dostane obsah, který se
u nás teď probírá až na střední škole.
Pokud
se o takovém posunu rozhodne, musí se to učitelům náležitě vysvětlit
a přesně popsat, jaká k tomu bude podpora. Zatím k matematice
ale nejsou nové ilustrační příklady, takže tak úplně nevíme, o čem se
bavíme.
Jedním
z neuralgických bodů se zdá být příprava modelových školních vzdělávacích
programů. O tom jste taky mluvili?
Ano.
To, že se při přípravě modelových ŠVP narazilo na zásadní těžkosti, je užitečná
zpětná vazba a varování, že na podobných těžkostech pak může ztroskotat
zavádění kurikula do škol. Když s tím měly problém školy, které se do
tvorby přihlásily, co potom školy běžné.
Kolem
tvorby modelových ŠVP se terénem nese spousta nejasností a domněnek. Tady
se nejvíce ukazuje to, že celý proces není ze strany tvůrců revize
transparentní a že mlžení kolem vůbec nepomáhá. Víme, že se zatím
nepodařilo vytvořit modelová ŠVP ani školám, ani pracovním skupinám, které
zpracovávaly RVP. Některé skupiny se dokonce svým obsahem nevejdou do přidělené
časové dotace. To mi přijde absurdní.
Na
schůzce s panem ministrem jsme tedy zdůrazňovali, že musí být řečeno, na
jaký minimální počet hodin je vzdělávací obsah designován. Nemusí to pak nutně
být pro školy závazné, mohou se rozhodnout, jak s hodinami naloží, ale
není možné tápat v tom, na kolik hodin to asi je. To je možná jeden
z důvodů, proč se teď modelová ŠVP nedaří.
Ještě
nějaké zásadní připomínky?
Kromě
toho jsme navrhli, aby se jasně pojmenovalo, co je třeba udělat pro dokončení
a implementaci, a dodat k tomu jasný časový harmonogram. Musí
být jasné, jak bude RVP reagovat na výsledky ověřování, například, na pilotáž
ve školách.
A jak
už jsem řekla, poukazovali jsme na to, že je potřeba do procesu vnést větší
transparentnost. Jinak to nebude fungovat. Až do veřejného připomínkového
řízení byla revize poměrně transparentní, ale pak už jen kolovaly různém dohady.
Odkud
vlastně víte, co „terénu” neboli učitelům a dalším zájmovým skupinám na
novém návrhu vadí? Zatím nebyl zveřejněn.
Každý
někoho zná, ten zase někoho zná, a tak je to se vším. Předpokládám, že
informace sdílejí zapojení aktéři, protože jsou z různých věci
frustrovaní. Držet takto důležité věci v tajnosti prostě nedává smysl, je
potřeba se soustředit na komunikaci všech procesů.
Vypadá
to teď tak, že spokojení nejsou ani progresivní učitelé, kteří dříve reformu
celkem hájili. Vidíte to stejně?
Je to
tak, máme strach z toho, aby dokument nezůstal jen na papíře, protože jsme
přesvědčeni, že změna je potřeba. Já osobně jsem více čekala nějaký návod nebo
nástroj, který mně jako učiteli pomůže s rozvojem klíčových kompetencí
a základních gramotností v mých oborech.
Myslím,
že obecně není moc jasné, jak propsat opravdu kompetenční výuku do daných
oborů.
Kdo to
umí? Kdo ví, jak se to má dělat? Myslím si, že bychom si měli obecně přiznat,
že to není jednoduché. My se v naší škole opravdu snažíme učit kompetenčně,
ale děláme to správně? Nevíme. Přitom v Hlavních směrech je jasně napsáno,
že bude existovat autoevaluační nástroj, který pomůže učitelům ověřovat, že
kompetencím správně rozumí a umějí je rozvíjet.
A teď
je navíc důraz i na gramotnostech. O kompetencích se tak nějak mluví
dlouho, ale co jsou to gramotnosti? Možná učitelé, kteří se účastní projektu
Pomáháme školám k úspěchu, vědí, co je čtenářskou-pisatelská gramotnost.
Ale co je přesně logicko-matematická gramotnost, to moc nevíme.
Rozvíjení
gramotností má být úkol pro všechny učitele, ale já třeba úplně nevím, jak
v hodinách matematiky rozvíjet čtenářskou-pisatelskou gramotnost,
i když si myslím, že to je důležité. A to jsem poměrně zorientovaný
učitel. Potřebovala bych minimálně vidět příklady úloh, jak se to dělá.
Očekávané
výsledky učení jsou popsané jako: žák něco chápe, umí dát do souvislostí,
porovnat… Je to gramotnost, nebo kompetence?
Já bych
řekla, že takto formulované výsledky učení jsou vlastně docela klasické, možná
jsou na Bloomově taxonomii trochu výše než pouhá znalost faktů, ale pořád nejde
o skutečně kompetenční výuku. Ale budiž. Kdyby se jenom stalo to, že se
z “vyjmenuju, popíšu, přiřadím” posuneme k “porovnám, zdůvodním
a vysvětlím”, byl by to pokrok.
Ale
i k takovému cíli potřebujeme nové učební materiály.
Opravdu
nepomůže, pokud budou na jednom místě očekávané výsledky učení, na jiném
ilustrační příklady, a ještě jinde bude zase web s metodickými
podklady. To pro mě jako učitele bude zase znamenat, že si každý večer budu
muset hodinu sestavovat sama. To je strašidelné a bude to znamenat jen to,
že učitelé zůstanou u starých učebnic. Nic se nezmění.
Takže
jste s ministrem řešili i učebnice?
Ano,
jaké kroky se podniknou pro to, aby vznikly kvalitní učebnice, které budou
pracovat s cíli a popíší cestu k těmto cílům. Je třeba nastavit
kritéria kvality nových učebnic. Nedá se počítat s tím, že učitelé budou
vše vymýšlet sami. Už teď je to s pracovní dobou angažovaných učitelů
opravdu na štíru, u nás ve škole se do čtyřiceti hodin týdně nevejdeme.
Jaký je
teď další postup?
Dohodli
jsme se, že dokument s našimi připomínkami dopracujeme a panu
ministrovi pošleme. Budeme věřit, že doporučení Expertního panelu nezůstanou
jen na papíře.
Já osobně bych si přála, aby
tvůrci revize našli odvahu se občas zastavit, podrobit celý proces reflexi
a říci nejen, co se povedlo, ale pojmenovat i to, co se nedaří
a je potřeba udělat jinak.
0 komentářů:
Okomentovat