Mateřské školy mají připravovat děti na školu, ale jinak, než si velká část z nich myslí. Děti se nemají učit písmena, číslice ani vyplňovat pracovní listy. Školky by se měly zaměřit spíše na spolupráci a rozvoj motoriky pomocí běžných činností, jako je třeba navlékání korálků. Vyplývá to z nových pravidel, která minulý týden schválil ministr školství Mikuláš Bek (STAN), zveřejní je v polovině ledna. Podle nich se má ve školkách vzdělávat od roku 2027, dobrovolně je mateřinky mohou využít už od příštího září.
Zdroj: Hospodářské
noviny 17. 12. 2024
„Cílem je
trochu zvolnit. Některé mateřské školy si mylně myslely, že mají s dětmi
nacvičovat psaní a učit je písmena a číslice, tak to ale není. I s ohledem na
to, že učitelé v mateřských školách na to nemají kvalifikaci a může se stát, že
to děti naučí špatně,“ popisuje Hana Splavcová z Národního pedagogického
institutu. Ta má na starosti revizi Rámcového vzdělávacího programu
pro předškolní vzdělávání, který určuje, co se mají děti v mateřských
školách naučit.
Tyto
„osnovy“ nyní prošly úpravami stejně jako ty školní,
o nichž se veřejně hovoří častěji. Ty také počítají s tím, že by se v
prvních třech ročnících mělo zvolnit a méně tlačit na výkon. Ministerstvo
školství je má
schválit do konce roku.
Není
třeba toho tolik znát
V
Rámcovém vzdělávacím programu pro mateřské školy před úpravou bylo, že
„dítě rozeznává některé znaky a písmena“. „Bylo to myšleno tak, aby Barunka
věděla, že B je její písmenko. Ale sklouzlo to k tomu, že ve školkách visí
abeceda a děti se uměle směrují k tomu, aby s ní pracovaly. A to je špatně,“
vysvětluje Splavcová.
V nové
verzi už toto tvrzení není. A zvolnilo se i v přípravě na matematiku. Děti
by se měly orientovat v počtu do šesti. Neznamená to, že mají znát číslice, ale
poznat, že je někde více jablek a jinde méně. Nyní mateřské školy často
děti učily počítat do deseti.
V mateřských
školách by se podle Splavcové děti měly naučit především komunikovat, říct si o
pomoc nebo ji druhému poskytnout, spolupracovat, umět fungovat v kolektivu.
Také se tam má začít s hrubou motorikou, tedy nechat dítě proběhnout,
překonávat překážky, skákat, podlézat.
Pak
přichází uvolňování zápěstí, kroužení rukou v ramenou, loktech. Jemná motorika
se nejlépe nacvičí při činnostech, jako je například navlékání korálků či
vybírání drobných předmětů z krupice. Žáci nemají hned malovat štětcem, ale
rukama, houbičkou – ideálně třeba vodou na chodník. Dát dítěti do ruky tužku a
posadit ho k papíru má být až „třešnička na dortu“.
Řada
materiálů pro předškoláky navíc není vyhovující. „Pracovní sešity jsou
moc malé. Děti potřebují velkou plochu, nejmenší formát, který bychom měli
použít, je A3. Když se ale podíváte do knihkupectví, skoro žádné takové sešity
tam pro předškoláky nenajdete,“ uvádí Splavcová.
Záznamy
pro další školu
Učitelky
v mateřských školách nově také budou muset dělat pedagogickou diagnostiku dětí.
Budou si tedy vést záznamy o tom, v čem je dítě dobré, k jakým činnostem
potřebuje motivovat a co mu tolik nejde. Tyto informace pak předají do
prvních tříd. Včetně záznamů z pedagogicko-psychologické poradny nebo o tom,
zda dítě mělo ve školce asistenta. Měla by se tak zlepšit návaznost vzdělávání.
„Učitelé
dostanou metodickou podporu, aby se podle nových pravidel naučili pracovat, a
byli bychom rádi, kdyby se tyto informace dostaly i k veřejnosti. Že není
třeba tolik tlačit na výkon, jak se v poslední době stává,“ říká Splavcová.
Svůj
přístup k žákům budou muset změnit také učitelé v prvních třídách. „Nyní často
očekávali, že budeme nacvičovat psaní písmenek a podobně – že jim dáme
připravené děti. To ale není naše úloha,“ vysvětluje Dana Moravcová, ředitelka
Mateřské školy Čtyřlístek v Praze 2, která se na přípravách revize
Rámcových vzdělávacích programů také podílela.
Stihnou
děti probrat předepsané učivo, když třeba nácvik čtení a psaní bude trvat déle?
„Pokud v prvních třech ročnících zmírníme, ale dobře zvládneme počáteční
průpravu, tak děti jsou schopné to pak v následujících dvou ročnících dohnat a
očekávaných výsledků v pátých ročnících dosáhnout,“ vysvětluje Splavcová.
Rámcový vzdělávací program závazně neříká, co přesně má žák umět
na konci prvního či druhého ročníku, ale pouze co má umět na konci prvního
stupně, tedy v páté třídě.
Bude ale samozřejmě
trvat, než všichni učitelé tyto změny přijmou za své. „Nebrala bych to jako
snižování nároků, spíše jako snahu vzkázat mateřským i základním školám, že
není důvod tak moc tlačit na pilu, protože to po nich stát nechce,“ říká
Lucie Slejšková, analytička neziskové organizace EDUin zaměřené na
vzdělávání. Podle ní jsou mezi dětmi v předškolním věku ještě velké
rozdíly a není důvod je tlačit do toho, aby byly všechny v šesti letech
připravené stejně.
V
zahraničí sice někde děti nastupují do školy i dříve než v šesti letech – třeba
ve Francii – z mezinárodního testování ale nevyplývá, že by měly lepší
výsledky. Naopak mladí Finové chodí do školy až v sedmi letech, a i když se
mírně zhoršili, v mezinárodním testování PISA patří stále k lepším státům.
Podle
šetření České školní inspekce z letošního roku jsou v činnosti mateřských škol
velké rozdíly. Zatímco některé se na přípravu soustřeďují až moc, jiné
zase málo. Rezervy mají třeba
v logopedické přípravě, ale v hodnocení učitelů v prvních třídách se
objevovala právě i grafomotorika. Každý druhý učitel uvedl, že měl ve
třídě alespoň jednoho žáka, který podle něj nebyl na školu dostatečně
připravený.
V
návaznosti na proměnu výuky v mateřských i základních školách ministerstvo
školství plánuje
až na výjimky zrušit odklady školní docházky, a to v duchu hesla, že škola
má být připravena na žáka, a ne žák na školu. Proto chce také zrušit
známkování v prvních a druhých třídách. Omezit možnost odkladů školní docházky
je podle Moravcové správné. Řada dětí zůstávala ve školce o rok déle zbytečně,
nerozvíjely se a pak se v první třídě nudily. Souhlasí ale s tím, že pro
učitele v prvních třídách, kteří jsou léta zvyklí nějak učit, bude těžké
plánované rozvolnění přijmout.
Kritici
rušení odkladů upozorňují na fakt, že rodiče nemají záruku, že se výuka v
prvních třídách opravdu změní a všechny děti, i ty, které ještě nejsou zralé,
dostanou adekvátní podporu.
0 komentářů:
Okomentovat