Celá Evropa se snaží dále neizolovat duševně nemocné v ústavech na okrajích měst, ale zařadit je do společnosti. A také masivně zlepšit dostupnost služeb pro kohokoliv, nejen diagnostikovaným pacientům. Všechny státy přitom bojují s nedostatkem psychiatrů. Podle prezidenta organizace bojující za modernizaci evropské péče o duševní zdraví Mental Health Europe Andreje Vršanského ale není cesta jen v navyšování jejich počtu. Změnit se musí celý systém.
Zdroj: Hospodářské
noviny 2. 1. 2025
„Jeden
americký psychiatr dal takový příklad: Máte nemocnou rybičku v akváriu, a co
dělá náš systém? Dá rybičce náplast, dá jí injekci, ale přitom stačí jenom
vyměnit vodu. Je to trochu zjednodušující, ale pěkná ukázka toho, jak můžeme
přemýšlet o zdraví duše,“ říká v rozhovoru pro HN slovenský právník, který se
dlouhodobě zabývá politikou v oblasti duševního zdraví.
Jak je na tom Česko v porovnání s
ostatními zeměmi v Evropě?
Zahájili
jste reformu, která stojí na principu deinstitucionalizace, tedy že velké
nemocnice mají být v zásadě rozpuštěny do center duševního zdraví a že se
lidé mají léčit doma, a ne v ústavech. Velmi moudře jste využili eurofondy k tomu,
abyste proces nastartovali, a do značné míry se ho také podařilo zrealizovat.
To v řadě zemí nevyšlo.
To zní překvapivě. V Česku se mluví o tom, že stále máme velký nedostatek psychiatrů a dalších odborníků. To je v jiných zemích stejné?
Počet
odborníků ale v žádné zemi neroste, spíš klesá. Na Slovensku máme 50 dětských
psychiatrů na celou zemi, vy máte dvakrát více obyvatel a dětských psychiatrů
150. Takže jste na tom o něco lépe, i když ani u vás to není jako například ve
Švédsku. Z toho ale vyplývá jedna věc, kterou se snažíme vysvětlit v celé
Evropě. Ten problém se nedá vyřešit trojnásobným počtem psychiatrů, je to
nereálný cíl.
Jak to?
Lidé nejsou. A i kdybychom je našli, museli by se vyškolit, motivovat. Právě proto se specializované služby nazývají specializované, protože vlastně musí být ze své podstaty méně dostupné. Jenže pak přichází realita – subjektivně pociťuji psychický problém a měl bych čekat čtvrt anebo půl roku, než si budu moct s někým promluvit? To není dobré. Takže vtip je v rozvrstvení služeb na méně specializované odborníky, kteří by měli být dostupní v podstatě okamžitě.
Jak si to představit v praxi?
Například
telefonní linka, kam můžu zavolat, když mám nějaký psychický problém, online
služba, školy zotavení, svépomocné skupiny či vyškolení lidé, kteří třeba
mají za sebou zažitou osobní zkušenost s duševním onemocněním v širším
smyslu slova.
Funguje už něco podobného?
Třeba
anonymní alkoholici. Skupinu většinou vede někdo s osobní zkušeností se
závislostí na alkoholu, který prošel příslušnými kurzy. Vzdělat, získat a
zaplatit takového člověka je dramaticky jednodušší než získat hotového
adiktologa. V celé Evropě je nedostatek pracovních sil, nedostatek odborníků,
ale lidí, kteří mají osobní zkušenost s duševními problémy a chtějí
pomáhat druhým, je v podstatě neomezené množství.
Pořád ale
potřebujeme i ty specialisty, ne?
Samozřejmě.
Záleží na tom, v jaké fázi člověk je, jak subjektivně hodnotí svůj stav. Pořád
je důležité motivovat mediky, aby si psychiatrii vybírali jako specializaci.
Oni umí řešit ty nejzávažnější problémy. Čím víc jich bude, tím lépe. O tom
není pochyb. Ale jen se snažíme říct, že celý problém duševního zdraví nemůže
být založen jenom na práci s těmito specialisty.
Vnímají to tak i psychiatři?
Člověk se
z problémů nemůže dostat tak, že si jednou za čas promluví s odborníkem. Musí
být v kolektivu, kde je normální o těchto věcech mluvit, ne se izolovat.
Psychosociální aspekt je klíčový pro celkové zotavení v duševním
zdraví. Mnoho psychiatrů chápe, že člověku, který prožívá krizi, nemůžou
zajistit návrat do života jen oni. Musí mít kde žít, dostat zaměstnání,
podporu, aby neskončil na okraji společnosti. Vědí, že tradiční systém péče o
duševní zdraví je přežitý, že je špatný, ale nejde ho zrušit ze dne na den.
Musí dojít k nějaké postupné transformaci.
To je ale celkem velká změna…
Ano,
hlavně v tom, jak nad péčí o duševní zdraví budeme přemýšlet. Když jeden
významný český lékař sestavoval nový multidisciplinární tým, tak si zjišťoval,
kdo mluví s pacienty nejvíc, a přišel na to, že uklízečka. Tak ji do svého týmu
vzal, protože na to měla schopnosti. Samozřejmě, že pořád budou potřeba
specialisté, ale vtip je v těch nižších službách. Čím lépe jsou postavené a
lépe organizované, tím je lidem dostupnější nějaká podpora. A mnohdy i velmi
jednoduchá podpora může zabránit tomu, aby problém rostl.
Kolik peněz
bychom měli investovat do těchto nižších služeb?
Polovina peněz do duševního zdraví by rozhodně měla být
investována do těchto typů aktivit. Teď se do nich investuje jen zlomek, velká
většina peněz jde na zdravotnickou část. Jenže starost o duši se nedá omezit
jen na placení zdravotního pojištění. Velká část spadá do oblasti sociálních i
komunitních služeb. Česko je na tom v tomto ohledu daleko lépe než
Slovensko. Centra duševního zdraví mají multidisciplinární týmy a jsou financovány
nejen ze zdravotního pojištění, ale taky ze sociálních služeb. Například
německá Centra duševního zdraví měla letos v létě 12 zdrojů financování.
Říkáte, že lidem s duševními obtížemi mají pomáhat laici. Zároveň jsou ale běžné stížnosti, že například někteří terapeuti nemají kompetence k tomu, aby lidem s duševními chorobami dokázali pomoct…
To je
častá debata, která souvisí s regulací psychoterapie. Kdo vlastně může takové
služby poskytovat. Je to problém, který není snadno řešitelný. Lidé provádějí
psychoterapeutickou intervenci, ale nemají k tomu licenci. Udělají si byznys a
pojmenují ho jako koučování nebo nějaké poradenství. Je nejasné, kdo poskytuje
kvalitní službu a kdo ne. Kromě zpřehlednění psychoterapie je však nutné víc
vyzdvihovat práci lidí se zažitou osobní zkušeností a jejich expertizu
zrovnoprávnit s expertizou tradičních odborníků. Problémy nastávají, když
se někdo tváří, že je něco, na co nemá vzdělání. Dobrý systém má takovým
excesům zabránit.
Téma duševního zdraví teď hodně
rezonuje také ve školách, psychických problémů u dětí přibývá. Chystá se
Evropská unie zaměřit i na to?
Ano, třeba na Slovensku jsme si z Anglie z Centra Anny Freudové pro děti a rodiny vypůjčili program, který říká, že abychom zlepšili duševní zdraví žáků ve školách, tak musíme změnit školní prostředí. Zkoumali, jaký dopad mají klasické programy zaměřené na odstranění šikany, takové ty aktivity v hodinách nebo v divadle. Výsledkem bylo, že skoro žádný z nich dlouhodobě nefunguje. Naopak funguje mít ve škole prostředí, kde nikoho ani nenapadne někoho šikanovat, a pokud ano, většina okamžitě zasáhne. Jeden školní psycholog to nemůže vyřešit. Situaci změníte jen tak, že do řešení zapojíte všechny členy komunity – žáky, učitele i rodiče. Ano, je to složité, ale nemůžeme si myslet, že problém se vyřeší, když nějaký specialista udělá něco odborného.
Když se řekne
vytvořit prostředí, kde šikana nikoho ani nenapadne, co je to za prostředí?
Šikana určitě někoho napadne. Jde o to, aby ten, kdo by
ji chtěl vyzkoušet, byl v prostředí, kde by jemu samotnému přišla nevhodná,
divná, hned by ho napadlo, že by druhému ublížila. K tomu je třeba udělat
několik věcí. Škola si vytvoří plán, jak zlepšovat duševní zdraví. Podporu musí
mít učitelé, žáci se duševním zdravím musí zabývat nejen v samostatném
předmětu, ale nejlépe v každém. Musí mít k dispozici bezpečné místo, kde mohou
o duševním zdraví otevřeně hovořit. Děti i učitelé musí mít jasnou navigaci, na
koho se v případě potřeby obrátit. A do všech těchto aktivit musí být zapojeni
i rodiče.
Děláme dost pro prevenci, aby se
psychické problémy u dětí vůbec nerozjížděly, nebo alespoň méně?
Základ
je, aby děti měly prostor o problémech s někým mluvit. Nemusí to být jen
psychiatr, psycholog, vychovatel nebo učitel. Může to být kamarád, může to být
rodina, mohou to být samozřejmě rodiče. Ale nesmí dělat tradiční chyby.
To jsou jaké?
Když dítě
řekne, že nic nemá smysl a že se asi zabije, rodiče často odpoví: Proboha, jak
tohle můžeš říct? Vždyť máš před sebou tolik krásných věcí, které tu ještě
můžeš udělat. Nevážíš si toho, co máš, podívej se, tady je to fantastické.
Tohle nepomáhá. Pomůže, když mu rodič řekne, že občas každého napadá, že je
život nanic, a i rodič sám zažívá někdy velice těžké chvíle. Rodič by měl říct:
Pověz mi o tom víc. Protože co skutečně
pomáhá, je naslouchání. Naslouchání je základní intervence, kterou může
dělat každý. Určitě má v tomto smysl vzdělávat nejenom učitele, ale i
rodiče a samozřejmě i děti.
___________________________
Andrej Vršanský (46): prezident organizace Mental
Health Europe, která se snaží ovlivnit politiky Evropské unie.
Cílem
je, aby státy budovaly moderní systém péče o duševní zdraví založený na
psychosociálním modelu, na respektování lidských práv, principu zotavení a
využití osobní zkušenosti.
Loni i
díky jejich advokačním činnostem vyšel první sjednocující dokument na úrovni
Evropské unie, který ukazuje, kam by péče o duševní zdraví měla směřovat.
Vršanský
je zároveň ředitelem Ligy za duševní zdraví na Slovensku. Ta zastřešuje zhruba
čtyřicítku poskytovatelů a uživatelů služeb duševního zdraví na Slovensku.
0 komentářů:
Okomentovat