České školy se potýkají s problémy s agresivitou. V posledních dnech se hodně mluví hlavně o šikaně a překaženém závažném trestném činu v Hodoníně. I proto v pátek o bezpečnosti na školách jednali zástupci ministerstev vnitra a školství.
Zdroj: www.irozhlas.cz
7. 2. 2025
Téma
bezpečnosti na školách řešila pracovní skupina zástupců ministerstev školství a
vnitra. Ta vznikla po tragédii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a
schází se pravidelně. Tentokrát ji svolal vrchní ředitel sekce vzdělávání a
mládeže Jan Mareš.
Přizvané
byly také Česká školní inspekce, vládní zmocněnkyně pro lidská práva Klára
Laurenčíková Šimáčková a různé neziskové organizace, které se tématem zabývají.
Společně řešili cesty, jak posílit bezpečnost na školách, mimo jiné i v
souvislosti se dvěma incidenty, které se staly na základní škole v Hodoníně
tento týden.
V prvním
z nich jde o šikanu dívky. Její spolužáci i děti z jiných škol ji ponižovali,
bili a celý čin si natáčeli. V druhém případě měla jiná žákyně na té samé škole
plánovat útok. Incidenty teď vyšetřuje policie a až skončí, bude se jim věnovat
i Česká školní inspekce. Jen v polovině ledna policisté řešili třináct takových
případů v jednom týdnu.
Bezpečnostní
školení
Na
schůzce zástupců ministerstev školství a vnitra se především rozebíralo, jak do
škol dostat informace o preventivních postupech a chování v krizových situací.
Během čtrnácti dnů má stát školám připomenout různá metodická doporučení –
chystá pro ně třeba webináře. Zároveň by se měly aktualizovat školní řády.
Ministr
školství Mikuláš Bek (STAN) také mluvil o tom, že by pro školy mohly nastat
nové povinnosti. Během tří měsíců mají vzniknout podklady pro bezpečnostní
školení, které by bylo povinné. Učitelé a zaměstnanci škol by byli školeni, jak
se v určitých situacích z hlediska bezpečnosti chovat. K tomu bude ale potřeba
změnit legislativu.
„(Chceme)
připomenout tyhle věci v obdobné rovině, jako máme požární ochranu, protože
existuje zákon o požární ochraně, a proto probíhají ta školení. Nebo jako je
oblast bezpečnosti práce, protože zde máme zákoník práce. Takže z toho pohledu
připomenout a najít legislativní prostor k tomu, jak to zakotvit,“ vysvětluje
vrchní ředitel sekce vzdělávání a mládeže Mareš.
Na další
jednání této skupiny by měli být přizváni i zástupci zřizovatelů škol. Změny by
se mohly dotknout i žáků. Ti by totiž měli mít k dispozici víc psychologů,
protože problémy ve školách se často týkají citlivých témat a duševního zdraví.
S tím
pomáhají i neziskové organizace, které se jednání také účastnily. Právě ty
často připravují různé podklady pro metodiky, webináře a další podpůrná
opatření.
„Bavili
jsme se o tom, kam by bylo možné cíleně propsat očekávání směrem k vzdělávání
ředitelů a třeba úpravě činnosti školních poradenských pracovišť tak, aby byla
prevence opravdu posílena a aby školy byly lépe připraveny,“ popisuje Lenka
Felcmanová, předsedkyně neziskové organizace Society for All.
Náměstek
ústředního školského inspektora Karel Kovář řekl, že bude nutné přehodnotit, v
jakém časovém horizontu by se měla sbírat data o atmosféře, vztazích a klimatu
ve školách z hlediska bezpečnosti. Mohlo by to být zhruba v ročním intervalu
místo pětiletého.
„Mohli
bychom udělat tematickou inspekční činnost na školách, které mají vyšší rizika,
respektive mají nálezy v oblasti klima, vztahů, bezpečnosti, negativní skladbu
žáků. Nebo bychom mohli dělat častější šetření klima, škol a vztahů,“ dodal
Kovář. Díky datům, která sbírá České školní inspekce, by pak pomoc mohla být
víc adresná.
0 komentářů:
Okomentovat