Nové rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání představují nejvýznamnější změnu v českém vzdělávání za posledních 20 let. Cílem reformy je především aktualizovat obsah vzdělávání a přizpůsobit jej potřebám současného světa, včetně nových požadavků na kompetence žáků i učitelů. V centru pozornosti celého procesu je a bylo klíčové, abychom vždy viděli vzdělávací potřeby dětí jako konečný cíl.
Zdroj: STAN
31. 1. 2025
Klíčovou
součástí této reformy je důraz na rozvoj klíčových kompetencí a základních
gramotností. Kompetenční pojetí výuky propojuje znalosti, dovednosti, postoje a
hodnoty a staví na tom, co již v našich školách existuje, ale chceme, aby
získalo pevnější místo a bylo zaváděno rychleji. Důraz je kladen také na rozvoj
digitálních kompetencí, což umožňuje nejen práci s moderními technologiemi, ale
i jejich smysluplné využívání ve výuce.
Nové
vzdělávací programy se zaměřují i na snižování nerovností ve vzdělávání.
Příkladem je otázka výuky angličtiny. Dnes se polovina dětí učí angličtinu od
1. třídy, ale povinně začíná výuka až od 3. třídy. To vytváří nerovnost šancí,
protože děti, které začnou dříve, získávají konkurenční výhodu. Proto jsme se
rozhodli, že výuka angličtiny začne pro všechny děti již v 1. třídě. Experti se
shodují, že čím dříve začínáme s cizími jazyky, tím větší je šance na dosažení
vyšší úrovně zvládání jazyka. Zvýšili jsme také požadavek na úroveň angličtiny
podle evropského referenčního rámce z úrovně A2 na úroveň B1, což je obvyklé v
severských zemích, Pobaltí a západní Evropě.
Pravidelné
inovace a zpětná vazba
Jsem přesvědčen,
že nové vzdělávací programy musí procházet pravidelnou revizí a inovacemi. Když
byl v roce 2005 zaveden současně platný vzdělávací program, předpokládaly se
pravidelné inovace, ale k těm nedošlo. Tentokrát by mělo ministerstvo
pravidelně přihlížet k tomu, jak se daří implementovat vzdělávací program, jak
se mění technologie, metody vzdělávání a svět kolem nás. Je žádoucí, aby
vzdělávací program byl živým dokumentem.
Příprava
rámcových vzdělávacích programů od začátku počítá s tím, že budou představeny
modelové školní vzdělávací programy, které mohou školy využít tvůrčím způsobem
při tvorbě vlastních školních vzdělávacích programů. Rámec zůstává obecný a
nestanovuje podrobně, kolik hodin má být věnováno jednotlivým předmětům, ale
nechává toto rozhodnutí na školách. Připomínám, že v českém vzdělávacím systému
mají školy mají velkou svobodu v tom, jak uchopí své školní vzdělávací
programy, které konkretizují tento rámec a zahrnují i učivo, které bude ve
školách předáváno.
Postupné
zavádění
Zásadní
je také způsob implementace reformy do školní praxe. RVP nejsou jen dokumentem
– jejich zavádění do života škol je podporováno prostřednictvím metodických
materiálů, školení a dalších nástrojů určených pedagogům. Reforma tak klade
důraz na praktickou využitelnost a aktivně pomáhá pedagogům, aby mohli změny
snadno a efektivně realizovat. Jejím cílem není jen zlepšit kvalitu vzdělávání,
ale také podpořit učitele v jejich profesním rozvoji a nabídnout jim nástroje,
které jim umožní být tvůrčími a inovativními partnery ve vzdělávacím
procesu.
Harmonogram
2025:
Dobrovolné zapojení škol do práce s novými RVP (základní i mateřské školy).
2026:
Nový rámec bude závazný pro všechny mateřské školy.
2027/28:
Povinná výuka podle revidovaného RVP pro
2031/32:
Výuka podle nového rámce pro všechny ročníky základních škol.
Vnímal
jsem hlasy, které volaly po pokračování debaty nad rámcovým vzdělávacím
programem, i hlasy, které říkaly, že měl být dávno zaveden. Zavádíme ho ve
správnou chvíli s tím, že další podněty přinese pilotní ověřování, které se
rozběhne od letošního jara. Je důležité mít průběžnou zpětnou vazbu a počítat s
tím, že dokument bude v čase inovován a vylepšován tak, aby odpovídal potřebám
dětí. Očekávám, že to bude předmětem pokračující diskuse mezi pedagogickou
veřejností. Věřím, že tyto změny pomohou našim dětem získat kvalitnější
vzdělání, které je lépe připraví na budoucnost.
0 komentářů:
Okomentovat