Jan Kaczor: Dvacet cílů, jedenáct principů a tři gramotnosti. Čeští učitelé se topí ve vzdělávacím chaosu

čtvrtek 20. února 2025 ·

Představte si, že dostanete zadání, kde máte současně sledovat dvacet odlišných cílů, řídit se jedenácti klíčovými principy a to vše propojit s deseti oblastmi různých činností. Přesně v takové situaci se dnes nachází české školy. Jen proto, že jim stát není už dvacet let schopen srozumitelně sdělit, co vlastně za své peníze očekává. A nepomůže tomu bohužel ani nový rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, který promarnil příležitost kurikulum razantně zjednodušit.

 

Zdroj: Hospodářské noviny 12. 2. 2025

 

Co všechno mají školy učit? Na co všechno mají učitelé základních škol myslet, když se vydávají do tříd, aby děti něco naučili?

 

Na dvacet cílů vzdělávání uvedených ve školském zákoně, podle nichž mají učit děti např. „účinně komunikovat a spolupracovat“ nebo získat „mravní a duchovní hodnoty“. Musí myslet na jedenáct klíčových kompetencí, jako je např. „klíčová kompetence k podnikavosti“ či „klíčová kompetence kulturní“. Musí myslet na tři základní gramotnosti: „logicko-matematickou“, „čtenářskou“ a „pisatelskou“. Musí myslet na tři průřezová témata jdoucí napříč předměty, jako je např. „péče o sebe a druhé“ či „udržitelné prostředí“.

 

Pak je tu deset vzdělávacích oblastí zahrnujících osmnáct vzdělávacích oborů, mezi nimiž jsou všem známé školní předměty jako matematika či fyzika nebo i méně známé jako „osobnostní a sociální výchova“, obsahujících asi dvě stě očekávaných výsledků učení. A konečně musí myslet i na katalog požadavků k jednotné přijímací zkoušce na střední školy z češtiny a matematiky, který vydává státní agentura Cermat.

 

Vše se má dohromady prolínat a vzájemně na sebe navazovat. Při výuce geometrie tak máme myslet zároveň na logickou gramotnost a schopnost dětí spolupracovat, při výuce pohybu litosférických desek třeba na rozvoj mravních hodnot, kompetenci k podnikavosti a udržitelné prostředí. A do toho všeho máme připravit děti na přijímačky, které se zaměřují na pouhé dva obory a zbytek státem definovaného kurikula zcela pomíjejí.

 

A co udělá MŠMT? Místo toho, aby tento galimatyáš zjednodušilo a alespoň některou ze skupin vzdělávacích cílů vypustilo, přidalo do toho všeho novou kategorii – základní gramotnosti. Nyní tedy bude paralelně vedle sebe existovat kupříkladu „kompetence k udržitelnosti“, průřezové téma „udržitelné prostředí“ a přírodopisné vzdělávací téma „organismy a prostředí“. Proč to musí být ve třech různých šuplících, zůstává záhadou.

 

Přitom by stačilo vyjít z cílů vzdělávání definovaných školským zákonem, tyto rozpracovat na třeba osm až deset klíčových kompetencí a ty pak rozpracovat již do zcela konkrétních znalostí, dovedností a postojů, které si mají žáci ze vzdělávání odnést. Zbytek by byl na školách.

 

Byla by zde tedy jasná vazba mezi každou konkrétní znalostí či dovedností, kterou si žák ze školy odnáší, a mezi zákonem definovaným cílem vzdělávání. Nic by nestálo bokem, nebyly by zde žádné paralelní „gramotnosti“ a „průřezová témata“. Ani by stát školám neukládal učit obsahy typu přeměny hornin, které z žádného ze zákonných cílů nevyplývají a které se v novém kurikulu objevují zřejmě jen proto, že si je prosadil nějaký dostatečně vytrvalý přírodopisec.

 

Ne že by revize nepřinesla i několik dobrých kroků – například byl znatelně zjednodušen učební plán –,nicméně příležitost radikálně zjednodušit státní zakázku pro obsah vzdělávání český stát promarnil.

 

Místo toho budou školy muset opět honit několik zajíců najednou a za dvacet let se budeme znovu divit, že se všichni rozutekli. Škoda.

 

Autor je odborník na školské právo spolupracující se společností Scio

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger