Český vzdělávací systém čelí jedné z největších výzev, která zásadně ovlivňuje budoucí životní šance dětí. Mezi žáky se prohlubují nerovnosti, které se vyprofilovaly už během pandemie covidu-19.
Zdroj: tisková
zpráva SYRI 27. 1. 2025
Problémem je silná závislost vzdělávacích výsledků na socioekonomickém statusu. Děti z méně podnětného prostředí často zaostávají za svými vrstevníky, což může vést k dalšímu prohloubení jejich znevýhodnění, uvedla Jana Navrátilová z výzkumné skupiny SYRI zaměřené na vzdělávání.
Namísto toho, aby školní systém
tyto rozdíly vyrovnával, spíše je reprodukuje, nebo dokonce zesiluje.
Jednou z cest, jak
nerovnosti snížit, je doučování. V této oblasti ale dosud chybí efektivní
vyhodnocení stávajících programů, proto se na tuto oblast výzkum SYRI
zaměřil. „Zajímalo
nás, jak probíhá školní doučování sociálně znevýhodněných žáků, jaké formy
školy využívají a jaké jsou dopady, problémy či příležitosti těchto
aktivit,“ uvedla Navrátilová. Výzkumníci v rámci
hloubkových rozhovorů mluvili s vedením škol, vyučujícími a dalšími
zaměstnanci (např. s asistenty pedagoga, sociálními pedagogy), ale také
s rodiči a žáky.
Z výsledků šetření
vyplývá, že organizace školního doučování je na jednotlivých školách velmi
různorodá. „Na
doučování je však vynakládáno značné množství finančních prostředků, času
a energie,“ uvedla Navrátilová. Angažovanost doučujících
se propisuje do pestrosti forem a do obsahu doučovacích aktivit. Některé
školy se zaměřují v rámci doučování na doplňování zameškaného učiva, jiní
na přípravu na zkoušky nebo posilování vzdělávacích dovedností. Výjimkou nejsou
ani doučovací aktivity o letních prázdninách či doučování za přítomnosti
rodičů.
Doučování je často navrhováno
tak, aby bylo pro žáky atraktivní. Doučující využívají herní prvky či
informační technologie. „Tato forma oslovuje především mladší žáky, kteří si ji pochvalují
a jsou více motivováni k docházce. Naopak u starších žáků je
zájem nižší. Školy musejí vynaložit větší úsilí, aby tyto žáky k doučování
přiměli, což se ne vždy daří,“ uvedla Navrátilová. Mnoho
doučovacích hodin je zaměřeno na doplňování zameškaného učiva, což může omezit
jejich potenciál cíleně pomoci znevýhodněným dětem.
Z hlediska potenciálu
doučování školy věří, že prospívá pravidelně docházejícím žákům. Doučující
přitom poukazují na zlepšení prospěchu a nižší riziko propadnutí. Jiní
hovoří o účelu doučování rezervovaně, protože vzdělávací mezery žáků
vnímají jako příliš hluboké a dlouhodobé.
Výzkumníci SYRI navrhli tři základní cesty ke zvýšení potenciálu doučovacích aktivit:
1. Individuální přístup: Dopomoc by měla být koncipována v souladu s individuálními potřebami jednotlivých dětí.
2. Vyhodnocování efektivity: Je klíčové systematicky sledovat a vyhodnocovat efektivitu doučování na základě pokroku žáků.
3. Spolupráce s nevládními organizacemi: Tam, kde školy nemají potřebné kapacity, by mohly cíleně spolupracovat s nevládními organizacemi, které mohou nabídnout odbornou a personální podporu.
0 komentářů:
Okomentovat