Přinášíme vám první díl ze seriálu rozhovorů s odborníky a odbornicemi v oblasti vzdělávací politiky. Tento seriál by vám měl nabídnout vhled do toho, jak o podobě vzdělávací politiky přemýšlejí ti, kdo na ni mají vliv a zároveň rozumějí i teoretickým východiskům, na nichž je rozvoj vzdělávání potřeba stavět. Jako první vám představíme prof. PaedDr. Ivu Stuchlíkovou, CSc., proděkanku pro vědu z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a odbornici na pedagogickou psychologii.
Zdroj: Řízení
školy 10/2024
Iva
Stuchlíková je významnou osobností české vzdělávací politiky,
byla členkou Akreditační komise (2008–2016), vedla expertní skupinu, která
hodnotila naplňování Strategie vzdělávací politiky ČR do roku
Co si
máme představit pod pojmem vzdělávací politika?
Z mého úhlu pohledu je vzdělávací politika na jedné
straně soubor idejí a myšlenek, návodů a receptů, jak je uskutečňovat, a na
druhé straně je to žitá praxe. Ta první rovina znamená ideje a samozřejmě i
nástroje, abychom tyto ideje mohli sdílet a abychom je mohli uskutečnit. Toto
je ta „vyšší“ vzdělávací politika, teoretičtější, kam samozřejmě patří i
strategické rámce, strategická rozhodnutí a podobně. Tedy například jaké
vzdělávání chceme mít a proč a jak toho dosáhneme.
A pak je pro mě vzdělávací politikou ta
každodennost žitá na úřadech zřizovatelů škol a ve školách a také ve veřejném
prostoru. Každodenní rozhodování, každodenní řešení situací a problémů v
souladu s těmi klíčovými myšlenkami.
Jak
spolu tyto ideje a žitá vzdělávací politika souvisejí?
V ideální společnosti by souvisely tak, že vize –
tedy to, jak má vzdělávání vypadat – bude sdílená do té míry, že sice o ní
budeme mluvit v různých prostředích různým jazykem, ale silný konsenzus najdeme
napříč celým spektrem společnosti. Samozřejmě s určitými drobnými odchylkami,
ale na těch důležitých věcech se shodneme. To je značka ideál.
Ale realita je jiná a myslím, že to vyplývá i z
informační společnosti, ve které žijeme teď, kdy zájmy dílčích podskupin nebo
komunit nejsou úplně stejné. Už v roce 2010, kdy jsme realizovali první
evropský projekt u nás na fakultě zaměřený na to, jak do škol dostat
badatelskou výuku přírodních věd, a měli jsme možnost mluvit s futurology z
Evropské komise, tak se tam jako jeden z možných scénářů (1) diskutovalo,
že se vzdělávání bude určitým způsobem parcializovat a že se budou do jisté
míry rozrůzňovat skupinové zájmy. Že ze vzdělávání vznikne něco jako do široka
otevřený vějíř, a to včetně idejí i hodnot, k čemu má vzdělávání směřovat.
Mně by se samozřejmě líbila taková budoucnost, kde
by zůstala soudržnost společnosti v názoru na vzdělávání zachována. To znamená,
že bychom dokázali najít konsenzus v tom, jaké školy potřebujeme a že role
státního systému škol v uvádění nových generací do společnosti se nemáme
vzdávat. A byť bychom o tom mluvili jiným jazykem, na základních hodnotách
směřování školského systému bychom se shodovali.
Ta žitá politika potom ukazuje, jak daleko jsme v
tom dosahování konsenzu, o co ve školách jde a proč je to důležité a co pro to
v každodenním životě děláme. Z psychologického hlediska nahlíženo: pokud nejsem
ztotožněná s nějakou myšlenkou, přestože vnímám, že je užitečná, tak s ní
zacházím méně nadšeně nebo s menším promýšlením do hloubky, než pokud se cítím
být „spoluvlastníkem“ té myšlenky a jsem o ní přesvědčená.
Žitá vzdělávací politika se projevuje při
vyjednáváních, do nichž vstupují lokální, ale i parciální zájmy. A já
si myslím, že součástí té národní politiky by mělo být i to, jak tyto dvě
úrovně budeme spojovat, jak ty velké myšlenky budeme dostávat do každodennosti.
Že například nestačí jen čekat, jaké podmínky ve společnosti nastanou, ale že
je potřeba být aktivním spolutvůrcem.
Nemám recept, jak to zařídit, ale říkám si, že to,
že se na některých věcech nejsme schopni domluvit, je vlastně selháním našeho
vzdělávacího systému v tom smyslu, že nás už jako žáky a studenty neučí, jak se
o tak náročných věcech domlouvat, jak vést produktivní společenskou diskusi a
realizovat to, k čemu jsme dospěli.
Na
jakých principech by měla stát vzdělávací politika v České republice?
Můžeme se na to podívat tak, jak by se na to
podívali profesionálové v oblasti vzdělávací politiky. Ti by řekli, že existují
určité principy, které jsou obecnější a víceméně k nim docházejí všichni.
Například to, že máme nějaké humanistické hodnoty, že vzdělávání by mělo být
široce přístupné, že by mělo dávat stejné šance, že by mělo být otevřené,
celoživotní a tak dále.
To jsou principy, na kterých se shodnou vzdělávací
politici napříč myšlenkovým spektrem, protože to vychází z podstaty procesů
vzdělávání a výchovy. Tam asi nebude sporu, ať o tom bude mluvit kdokoliv, tak
řekne něco podobného. Na druhou stranu, co se týče nějaké osobní víry, na čem v
životě záleží, tak pro mě by na začátku byly ty základní humanistické hodnoty,
hodnoty lidství, a hned za nimi by následovalo, jakým způsobem to zajistit.
Jak zajistit vyrovnání šancí a širokou dostupnost a
jak reagovat na to, že náš svět se neustále proměňuje a stejně tak se proměňuje
naše pozice v něm. Škola v dnešní době není schopná nabídnout odpovědi v
instantní podobě – a teď to nemyslím jen směrem k obsahu učiva, ale i třeba k
tomu, jak žijeme mezilidské vztahy, vztahy k autoritám a podobně.
To se hodně proměňuje, takže to znamená, že ten
další princip spočívá v tom, že škola nebude něčím, jak to možná ještě bylo v
mé generaci, čím projdeme v dětství a v dospívání a dozvíme se tam všechno
důležité, co pro život potřebujeme, a pak už to budeme jenom dolaďovat. To se,
myslím, výrazně změnilo a dnes by škola měla mít ambici být určitým komunitním
centrem a místem setkávání a neustálého vzdělávání.
Ať už jde o vzdělávání formální, nějakým způsobem
institucionalizované, nebo vzdělávání neformální, pro všechny generace. Má
škola vzdělávat i rodiče svých žáků? Nějakým způsobem asi ano. Ale je pravdou,
že v současnosti na to podmínky příliš nemá. Zapojení rodičů do života škol nám
zatím pokulhává. Zaměření na osobnostní růst je tedy jednou z možností, jak ve
vzdělávání udržet ty hodnoty, které osobně vidím na prvních příčkách, tedy
humanistické hodnoty, jak být člověkem, jak porozumět životu a své pozici v
něm.
Myslím si, že bez komunitního rozměru to nepůjde.
Jak se jinak starat například o mezigenerační solidaritu? Jak jinak zajistit
to, že se nůžky ve vzdělávacích příležitostech nebudou rozevírat? To je můj
pohled na principy, ale pak bychom se mohli bavit o tom, jak vedle toho
zajistit například ekonomickou rovinu. Tomu já nerozumím, tak se do toho nechci
pouštět.
Odkazujete
se na humanistické pojetí vzdělávání, ale co to konkrétně znamená v té žité
praxi vzdělávání?
Na to se těžko odpoví jednou větou. Například to
znamená čas strávený s dětmi ve třídě a tázání se po tom, jaký má smysl to, že
se například nějaké dítě rozčílilo, protože se mu něco nepodařilo vyřešit, a
bylo agresivní. Tedy mít čas zajímat se o to, co se s dětmi děje. To samozřejmě
neznamená o tom rozjímat od osmi ráno do dvou hodin odpoledne. Ale mít na to
čas, protože víme, že toto dává smysl, protože člověka člověkem dělají lidské a
občanské ctnosti.
K tomu patří hledání své vlastní smysluplné pozice
ve světě. A s tím souvisí i to, že si uvědomuji, že jsem ve světě součástí
nějakého společenství a že i to spoluutváří můj život a že k tomu můžu
přispívat a někdy můžu něčemu naopak vadit. To jsou věci, které jsou ve školním
kurikulu takzvaně mezi řádky; i když explicitně jsou popsány jako
klíčové kompetence nebo v průřezových tématech, těžko se dají jen
vyučovat jako nějaký vzdělávací obsah, obrazně řečeno, ve středu od 10 do 11.
Kdybych chtěla na tuto otázku začít odpovídat z
jiného konce, tak jde o pnutí mezi pragmatismem – ve smyslu pojďme dělat věci,
které potřebujeme pro každodenní život, například naučme se trojčlenku, protože
je to důležité, abychom si mohli spočítat základní věci – a esencialismem, to
znamená hledáním hlubších odpovědí na zásadní otázky.
Mám pocit, že při návštěvách škol v zahraničí
zažívám, že toto pnutí tam učitelé víc řeší, respektují ho a dávají tomu prostor
jak v diskusích mezi sebou, tak i v hledání té optimální práce se třídou. A to
je to, co školu dělá humanistickou.
Když si pro ilustraci vzpomenu na svá školní léta,
tak se mi vybavuje postava mého učitele matematiky na základní škole, který s
námi v kroužku řešil složitější úkoly jako hádanky. On měl čas to s námi znovu
objevovat a být účasten našeho hledání – a to mě hodně ovlivnilo. Vlastně jsme
toho moc „nespočítali“, ale uvědomila jsem si, že záleží na mých myšlenkách a
na nápadech mého kamaráda, který nad tím přemýšlel také. A to bylo v mém
případě formativní.
Škola takto samozřejmě nevypadá celých šest hodin
denně, ale důležité je vědomí učitele, že na to má čas a že se to po něm chce,
že to společnost od něj očekává a že si ho za to váží. Že nebude jen
pragmatikem s „norimberským trychtýřem“, který nás všechny „pochytří“, ale že
bude i tím, kdo formuje osobnost. A když taková příležitost vznikne během
hodiny nebo na chodbě, tak se u ní zastaví, protože vnímá, že to je stejně
důležité a v některých případech i ještě důležitější a že na to má čas.
A co pro to můžeme udělat? Musíme takto vychovávat
budoucí učitele na jedné straně, i když i to je složité, a na druhé straně je
pro to potřeba vytvářet podmínky ve školách. Aby veřejnost vnímala tuto
formativní hodnotu vzdělávání a učitelé necítili neustálý tlak na „vzdělávací“
výkon, výsledky u zkoušek nebo očekávání ve smyslu „vychovejte lépe
kvalifikované pracovníky, kteří budou lépe zaměstnatelní“.
Vzdělávání, jak to říká Gert Biesta, je
nejenom qualification a socialization , ale je
také subjectification . To znamená, že se mám stát tím nejlepším
člověkem, kterým jsem schopná se stát v rámci času, který prožívám ve škole. Že
využiji potenciál k tomu stávání se sama sebou.
Můj pocit z rozhovorů s učiteli je, že se v tomto
učitelé necítí úplně komfortně, nevnímají to jako součást toho, co od nich
společnosti očekává a pro co jim vytváří podmínky. Mnohým z nich přitom právě
toto dává smysl, proč ve škole jsou, ale jsou zároveň vystaveni velkému tlaku
pragmatismu, měřitelných výsledků, přecházení na další stupně škol, které
považují za test toho, jak „jejich“ děti předvedou, co oni je naučili.
Porozumění vyrovnávání vzdělávacích šancí spočívá v
tom, že se ve školách podaří získat čas na ty důležité věci. Je to částečně
limitováno tím, jak stavíme kurikulum a kolik dalších povinností na učitele „hrneme“,
a také tím, kolik má učitel k sobě dalších kolegů a profesionálů, kteří mohou
přebrat některé z jeho starostí.
Namátkou třeba sociální pedagog nebo sociální
pracovník, který mu pomůže při řešení obsáhlejších problémů dítěte, které žije
v takových podmínkách, že se nemůže dobře zapojit do práce ve škole; na to
nemůže učitel zůstat sám. Potřebuje kolegu – jiného profesionála, kterému může
takový problém předat.
Čas a podmínky a zároveň očekávání veřejnosti, to
jsou ty důležité věci. Pojďme se proto vrátit k tomu, co má být vzděláváním. Ve
veřejném prostoru se o tom moc nemluví. Máme pocit, že v tom máme jasno. Jenže
pak se setkáváte s požadavkem typu: připravte člověka, ať je úspěšný, připravte
někoho, kdo bude zaměstnatelný. Ale to je vyprázdnění slova vzdělávání.
Co z
toho už dnes funguje dobře a jak se to pozná v praxi?
Kdybych se vrátila k Biestovi, tak bych řekla, že
relativně dobře funguje qualification, i přestože jsou
zaměstnavatelé rozladěni tím, že absolventi středních nebo i vysokých škol podle
nich nejsou dostatečně připraveni, jak by si představovali. Nicméně si myslím,
že vzdělávání, které směřuje k tomu, aby se absolventi škol neztratili v
základech vědeckých disciplín, tak v tomto naše škola funguje docela dobře.
A vždycky fungovala; sice nad tím můžeme „vraštit
obočí“, ale výsledky mezinárodních srovnávacích testů nejsou špatné, když
člověk pomine ambici, že musíme být úplně na špici. Pokud ještě vezmeme v potaz
všechny problémy, které ve školství máme, tak si myslím, že jsou to docela
hezké výsledky s ohledem na podmínky, které učitelé mají. I když neříkám, že by
to nemohlo být lepší, zejména z hlediska základů poznání světa tak, jak je
přináší současná věda. Když to srovnám s těmi ostatními oblastmi, o kterých
Biesta mluví, tak tam jsme na tom hůř.
V oblasti začleňování lidí do společnosti, když
půjdeme od jednotlivce přes ty nejbližší vztahy a pak až ke společenským
hodnotám, tak tam si myslím, že je docela prostor na dotažení. A u té subjectification,
stávání se sebou, je asi největší problém, tam nám to jde hodně pomalu. Umíme s
tím dětem pomoci?
Vybavuji si, že jsme se při přípravě Strategie
2030+ bavili o tom, kde mají být nějaké záchytné body, kdy máme zjišťovat, co
děti vědí. Byla tam velká debata v pracovní skupině, která připravovala Hlavní
směry, nakolik je to například ve třetí třídě realistické, že to budeme schopni
dobře vyhodnocovat. Nemělo by to být jen testování toho, co už dítě zvládá, ale
spíš hledání, jaký má potenciál a jaké má možnosti růstu.
A to si myslím, že moc neumíme. Nepochybně je hodně
jednotlivých učitelů, kteří to umějí, a ti jsou darem pro děti, ale kdybych
měla mluvit za celý systém, tak si myslím, že nám to nejde. I kdybychom měli
všechny učitele na prvním stupni v tomhle vynikající, tak si nejsem jistá,
jestli to dobře zvládáme na druhém stupni nebo na střední škole. A koneckonců
sama vidím, jak je to těžké na vysoké škole.
Připomeňme si, že scholé bylo
původně označením pro „nicnedělání“, přemýšlení a rozjímání, když se podíváme
na původní význam toho slova. Je to tedy o hledání kompromisu mezi pragmatismem
– ve smyslu pojďme učit to, co je „k něčemu“ – a ponecháním času na rozjímání,
který je zdánlivě časem „k ničemu“. V tom „nic“ se mohou totiž vynořit hodnoty
a osobní pokroky typu tvořivost, odvaha, hledání sebe sama.
Je
ještě něco dalšího, co pokulhává v české vzdělávací politice?
Když se na to budu dívat z hlediska systému, tak
to, co pokulhává, je pocit zodpovědnosti za opatření a jejich jednoznačnost.
Nemyslím si, že by aktéři nevěděli, kdo je za co odpovědný. Jedna věc je to
vědět, že jsem za něco odpovědný, a druhá věc je realizovat tuto odpovědnost.
Můžeme se bavit o výsledcích vzdělávání nebo o tom,
jaké má ředitel podmínky a podporu pro to, aby to mohl řešit, když nejsou
dobré, nebo se můžeme například bavit o nabídce neformálního vzdělávání v
lokalitách, které jsou vzdálené od center, a podobně. Ale někdo za to přeci je
odpovědný a pokaždé můžeme najít někoho, kdo tuto odpovědnost nese. Nemám
pocit, že by toto vědomí bylo nějak sdíleno.
Je možná tedy potřeba se více bavit o odpovědnosti
za dílčí věci ve školství i ve veřejném prostoru. Abychom to všichni nějak víc
věděli i respektovali. Zprůhlednit to a zároveň umožnit aktérům, kteří nějakou
odpovědnost nesou, aby ji skutečně naplňovali. A v případě, že ji nenaplňují,
abychom to vyhodnotili a abychom našli nějaké řešení, jak to napravit. Mám
pocit, že když nám někde něco nefunguje, tak hrajeme takovou tu hru na my a
oni: my jsme ti dobří a někde jinde jsou ti oni, kdo za to můžou.
Kdyby
byla jedna věc, kterou je potřeba začít dělat co nejdříve jinak, co by to bylo?
Na čem podle mě hodně záleží, aby se věci mohly
dařit, je získat důvěru učitelů, že je Strategie 2030+ správná cesta. Obávám
se, že nám trochu vyvanula. Zároveň bychom ale měli průběžně vyhodnocovat, co
se nám už podařilo a co jsme zatím nezvládli. Za tím je nutné se ohlížet každý
rok a hledat odpovědi, proč se něco neděje. To se v jisté míře objevuje, ale
místy s rozpaky.
Abychom důvěru učitelů a odhodlání všech aktérů
udrželi, jsou na to potřeba finance a určitá jistota, ale také určitá jistá
perspektiva, že máme například pět let, kdy budou vytvořeny podmínky, na které
se můžeme spolehnout, a během nich se budeme snažit nějaké věci zrealizovat.
Myslím si, že stabilita a očekávatelnost by mohly
pomoci, ale nevím, jak to zvládnout politicky, a chápu, že je to velmi obtížně
průchozí. Vnímám tu potřebu i na úrovni vysokých škol. Sice na jednu stranu
říkám, že jsme společnost, která žije v neustálém pohybu, a že chtít po
politicích, aby nastavili a pak udržovali nějaký rámec, „hřiště“, ve kterém se
budeme moci delší dobu pohybovat, je těžká výzva, ale na druhou stranu bez toho
jsme nuceni k pragmatismu, kdy lidé dělají jen to, na čem záleží dnes a co po
nich dnes někdo chce. Nemáme tím pádem čas na zklidnění a vykročení se
sebedůvěrou, abychom mohli některé složité věci v našem městě nebo kraji
změnit.
Pokud se nebudou směr a podmínky nějakou dobu,
třeba pět let, nějak dramaticky měnit, tak můžeme plánovat a ty kroky udělat.
Možná politici řeknou, že nemají tak dlouhý mandát a že vám mohou dát
maximálně tři roky; tak ať máme alespoň tři roky.
Když se podmínky a to, na co je kladen důraz,
neustále mění, vzbuzuje to v lidech defétismus, že nemá smysl se starat o nic
jiného než o to nejvlastnější hřiště. S nadsázkou a zjednodušeně řečeno –
učitel se stará jen o prostředí ve své třídě a už nemá moc chuti se starat o
prostředí celé školy, škola se stará jen o svoje záležitosti a nemá moc chuti
podílet se třeba na řešení problému segregace jiné školy. Nemáme v takovém
případě odvahu nebo energii měnit věci, které nás přesahují, kde se potřebujeme
domlouvat s ostatními.
Když jsme chystali strategii, tak jsme se bavili i
o tom, že peníze samy o sobě nejsou takový problém, i když není snadné je získat,
ale hlavně je potřeba vědět, jak je opravdu účelně využít, aby bylo jisté, že
se v rámci systému vzdělávání prosadí nějaké priority.
Je to těžké, protože problémů k řešení máme hodně a
v systémových věcech se změny nedějí rychle, ale myslím si, že větší
transparentnost by mohla pomoci ke zklidnění a soustředění úsilí na konkrétní
priority. Vím, že implementace Strategie 2030+ měla takto vypadat.
Pokud mám mluvit za tu část, které rozumím nejvíce
a měla jsem ji ve strategii na starosti, tedy za podporu pedagogických
pracovníků, ani tam tu transparentnost a dlouhodobost sice příliš nemáme. Ale
alespoň v části pregraduální přípravy učitelů nám ministerští partneři říkají,
že se budou původních plánů držet, jak jen to půjde. My se v pregraduální
přípravě snažíme věřit, že se to podaří, a snažíme se podle toho chovat.
To znamená, že plánujeme střednědobě a pracujeme s horizontem dvou až tří let. A stejně i tak se sem tam ozývají hlasy, že to nemá smysl, že začínáme pořád znovu jinak, například teď při akreditování profesních pětiletých učitelských programů. Proto si myslím, že celková větší stabilita a jednoznačnost v tom, jaké budou další kroky, by mohla pomoci.
Rozhovor vedla Silvie Pýchová, ředitelka Partnerství pro vzdělávání 2030+.
___________________
(1) Jednalo
se o rozšířený model trhu, jeden ze šesti scénářů popsaných ve studii
OECD Schooling for Tomorrow – The Starterpack: Futures Thinking in
Action. V r. 2020 OECD hovoří už jen o čtyřech scénářích, ale jeden z nich
– vzdělávání outsourcováno – v této prognostické linii pokračuje s tím, že
přidává silný důraz na digitální zdroje a prostředky vzdělávání.
0 komentářů:
Okomentovat