Hodně se mluví a bude mluvit v novém roce o rámcových vzdělávacích programech. Víme, že cíle původních RVP nebyly terénem příliš akceptovány. I po letech diskuze ukazují, jak moc neznámý je obsah a závaznost kurikula i pro znalé pedagogy. Po schválení nového RVP (v jakékoliv podobě) nelze očekávat příliš zásadní změny praxe. Co s tím?
Zdroj: Facebook
autora, 5. ledna 2025
Zkušenosti
úspěšných vzdělávacích systémů hovoří, že pro podporu uvedení nového obsahu
vzdělávání do praxe je nutné:
1)
Promítnout jej, jak do přípravy učitelů, tak do praxe v rámci společného
plánování, realizace a reflexe výuky ve školách (využití mentoringu, učících se
skupin).
2) Připravit
špičkové učebnice, vzorové plány výuky , učební zdroje pro učitele (dokonce pro
různé fáze jejich profesní dráhy i roli v systému – např. provázející učitele,
metodiky výuky atd.).
3)
Přizpůsobit obsah rozhodných zkoušek (“high stakes” zkoušek) novým cílům
kurikula, popř. snížit význam jejich “důležitosti”. U nás jde hlavně o JPZ na
střední školy či obsah maturit.
4)
Vytvořit jasné vztahy odpovědností a podpory v zavádění nového kurikula, včetně
skládání účtů. To hodně souvisí s profesionalizací role zřizovatelů škol (obcí,
krajů), depolitizací správy škol, propojení profesionální správy škol v
regionech s NPI ČR a zpětnou vazbou od ČŠI.
5)
Zavedení sběrů dat, především výsledků vzdělávání, které jsou spojeny s cíli a
záměry nového kurikula (u nás by to mělo být hlavně čtenářství a matematická
gramotnost) a to hlavně se záměrem získání zpětné vazby k zacílení další
podpory a opatření k úspěšné implementaci.
Bez
těchto prvků bude reforma cílů a obsahu vzdělávání spíše rétorickým cvičením
bez dopadu, popř. povede ke zvyšování rozdílů v praxích jednotlivých škol.
P. S.: Tyhle
poznatky nejsou neznámé ani tvůrcům vzdělávacích politik v ČR a je trochu jedno,
jestli čtete Dominika
Dvořáka (diky za jeho práci),
nebo třeba překlady zahraničích věcí, za mě v tomto ohledu zůstává nedoceněná
práce EDUin a https://www.facebook.com/lucie.slejskova.1
ve zprostředkování Chytrozemí.
0 komentářů:
Okomentovat