Karel Gargulák: Co je nutné podporu uvedení nového obsahu vzdělávání do praxe

středa 26. února 2025 ·

Hodně se mluví a bude mluvit v novém roce o rámcových vzdělávacích programech. Víme, že cíle původních RVP nebyly terénem příliš akceptovány. I po letech diskuze ukazují, jak moc neznámý je obsah a závaznost kurikula i pro znalé pedagogy. Po schválení nového RVP (v jakékoliv podobě) nelze očekávat příliš zásadní změny praxe. Co s tím?


Zdroj: Facebook autora, 5. ledna 2025

 

 

Zkušenosti úspěšných vzdělávacích systémů hovoří, že pro podporu uvedení nového obsahu vzdělávání do praxe je nutné:

 

1) Promítnout jej, jak do přípravy učitelů, tak do praxe v rámci společného plánování, realizace a reflexe výuky ve školách (využití mentoringu, učících se skupin).

 

2) Připravit špičkové učebnice, vzorové plány výuky , učební zdroje pro učitele (dokonce pro různé fáze jejich profesní dráhy i roli v systému – např. provázející učitele, metodiky výuky atd.).

 

3) Přizpůsobit obsah rozhodných zkoušek (“high stakes” zkoušek) novým cílům kurikula, popř. snížit význam jejich “důležitosti”. U nás jde hlavně o JPZ na střední školy či obsah maturit.

 

4) Vytvořit jasné vztahy odpovědností a podpory v zavádění nového kurikula, včetně skládání účtů. To hodně souvisí s profesionalizací role zřizovatelů škol (obcí, krajů), depolitizací správy škol, propojení profesionální správy škol v regionech s NPI ČR a zpětnou vazbou od ČŠI.

 

5) Zavedení sběrů dat, především výsledků vzdělávání, které jsou spojeny s cíli a záměry nového kurikula (u nás by to mělo být hlavně čtenářství a matematická gramotnost) a to hlavně se záměrem získání zpětné vazby k zacílení další podpory a opatření k úspěšné implementaci.

 

Bez těchto prvků bude reforma cílů a obsahu vzdělávání spíše rétorickým cvičením bez dopadu, popř. povede ke zvyšování rozdílů v praxích jednotlivých škol.

 

P. S.: Tyhle poznatky nejsou neznámé ani tvůrcům vzdělávacích politik v ČR a je trochu jedno, jestli čtete Dominika Dvořáka (diky za jeho práci), nebo třeba překlady zahraničích věcí, za mě v tomto ohledu zůstává nedoceněná práce EDUin a https://www.facebook.com/lucie.slejskova.1 ve zprostředkování Chytrozemí.


0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger