Letošní deváťáci dostali stejné testy jako jejich předchůdci před 20 lety. A výsledky ukázaly, že navzdory náročným výzvám, kterým děti i učitelé čelí, jsou na tom víceméně stejně, ovšem výrazně ale lepší v angličtině.
Zdroj: Seznam
Zprávy.cz 24. 3. 2025. Analýzu si také můžete poslechnout v audioverzi.
Je to
sice jen dojem. Opakovaně ale zaznívá nejen od veřejnosti, ale i třeba
některých učitelů. Dnešní děti jsou horší než předchozí generace.
Ukazuje
se ale, že to není pravda. Letošní deváťáci skládali na stejných školách
identické testy jako stejně staré děti před 20 lety. Celkově výsledky dopadají
dost podobně. Průzkum provedla společnost Kalibro exkluzivně pro Seznam Zprávy
a deník Právo.
Výrazně
lepší angličtina
Téměř
neznatelně poklesla úspěšnost u matematiky a přírodovědného základu. O malinko
více u humanitního přehledu a českého jazyka, ale stejně jde o rozdíl na hraně
statistické chyby.
„Rozhodně
to není tak, že vzdělanost vůči minulosti upadá. Žáci dlouhodobě zůstávají na
stejné úrovni. Ale přesto nemůžeme úplně slavit, protože je možné, že nám v
některých oblastech svět utíká,“ komentuje výsledky David Souček, ředitel
společnosti Kalibro.
Kde ale
deváťáci opravdu uspěli, je angličtina. Dnešní děti dosahují v úlohách na
porozumění textu nebo gramatiky průměrně o 12,5 procentního bodu více než
generace před nimi.
„Zlepšení
v angličtině je opravdu výrazné a nezpochybnitelné. Buď za tím stojí do značné
míry škola, tím pádem ale zůstává otázkou, proč se žáci tak výrazně neposunuli
i v ostatních oblastech, nebo se zlepšení dá vysvětlit jinými fenomény, jako
jsou internet nebo počítačové hry,“ dodává Souček.
Do jaké
míry mají obě tyto varianty vliv, nelze jednoznačně vyvodit. Na druhou stranu
je určitě lepší hledat zdůvodnění úspěchu, než kdybychom museli pátrat, proč
výsledky upadají.
„Je
opravdu vidět, že žáci s angličtinou přicházejí do kontaktu v počítačových
hrách, ale to na druhou stranu neznamená, že znají přesné významy nebo umějí
mluvit. Řekla bych, že za zlepšením stojí jak práce ve školách, tak prostředí,
v němž se děti s angličtinou častěji setkávají,“ říká pedagožka Jana Jílková,
předsedkyně Asociace učitelů angličtiny.
_______________________________
Jak
průzkum probíhal
Opakovaného
testování pěti testy (český jazyk, matematika, humanitní základ, přírodovědný
základ, anglický jazyk) se v lednu až březnu
_______________________________
I další
dobré zprávy se ale dají na základě výsledků o českém školství říct. Test a
stáří žáků zůstaly neměnné, v průběhu 20 let se ale výrazně změnila situace ve
školách i společnosti. Jedním ze zásadních bodů byla inkluze. Děti také daleko
více rozptylují mobily nebo sociální sítě, k tomu je nutné připočíst příchod
desetitisíců ukrajinských uprchlíků v posledních letech. I přesto se výsledky
žáků v průměru nehorší.
Zároveň
je nutné dodat, že k tomu školy stále bojují s nedostatkem financí na podpůrné
pozice, ale i na platy. Po vyrovnání dlouholetého dluhu, který měl stát vůči
učitelům, za předchozí vlády Andreje Babiše (ANO), se propast v době kabinetu
Petra Fialy (ODS) opět prohloubila.
„Třídy
jsou dnes opravdu velmi různorodé, ať už z pohledu znalostí, sociálního
prostředí nebo možností. A je třeba pochválit učitele i školy, že valná většina
pracuje kvalitně,“ dodává Jílková.
V čem se
děti zlepšily, a kde zhoršily
Ohledně
testování je ale také zajímavé podívat se až na úroveň jednotlivých úloh. Tři z
nich si můžete prohlédnout níže, jde o otázky, kde došlo k největší změně mezi
roky
Například
v přírodovědném základu si sice žáci výrazně pohoršili u úlohy, která se jich
na základě nápovědy ptala na konkrétní chráněnou krajinnou oblast. Zároveň ale
zvládli daleko častěji odhalit záměr v úloze, kde se hledala nadmořská výška
měst. Všechna totiž ležela na Dunaji, takže je stačilo srovnat od ústí po
pramen, nikoliv hledat konkrétní hodnoty.
V češtině
zase deváťáci dokázali častěji rozpoznat, jestli autor textu sám hodnotí nebo
přidává svůj osobní názor. Naopak měli problémy vyvodit z úryvku povídky
Bohumila Hrabala Baron Prášil některé závěry, a to ve větší míře než jejich
souputníci z roku 2005.
„Hloupější
děti? Stereotyp“
„Možná se
do výsledků trochu promítá, že děti méně čtou než dříve,“ zamýšlí se Souček.
Proč
některé úlohy dopadly lépe a jiné hůře, budou analytici společnosti Kalibro ve
spolupráci se zapojenými školami a učiteli dále vyhodnocovat. Testování v
delším časovém horizontu je ale velmi užitečné pro celé školství, dokážeme díky
němu nahlédnout, v čem jsou silné a slabé stránky českých škol.
„Že jsou
děti horší, než byly dříve, je stereotypem, který se opakuje z generace na
generaci. Naopak v některých oblastech jsou žáci dnes daleko lepší. Společenský
a technický vývoj je velmi dynamický a mladí lidé se tomu umí velmi dobře
přizpůsobit,“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Dnešní žáci jsou
například dál v informatickém myšlení.
Jistou
nápovědou je pro Česko i mezinárodní testování PISA. To v podstatě potvrzuje
závěry zkoušek uspořádaných Kalibrem. Výsledky českých dětí zůstávají na
podobné úrovni, nebo se jen mírně horší. V porovnání s dalšími státy Evropy
jsme na tom ale velmi dobře.
„V
některých gramotnostech jsme v mezinárodním srovnání dokonce nadprůměrní. Když
se ale na výsledky podíváme podrobněji, zjistíme, že velkou roli hraje rodinné
zázemí. Jedné skupině žáků se tak nedaří, přitom potenciál je v dětech veliký,
bohužel v našem vzdělávacím systému stále nejsme na jejich podporu dostatečně
připraveni,“ dodává Zatloukal.
Pokud by
se ale českým školám podařilo tento potenciál naplno rozvinout, vystřelili
bychom nejen v testování, ale především by to znamenalo obrovské plus pro
českou ekonomiku i společnost jako takovou.
Velkým
neduhem českého školství ale zůstává, že nám chybí práce s daty a informacemi
pro kvalifikovaná rozhodnutí. Například plošné testování dětí jednou za čtyři
roky provádí Česká školní inspekce, v úspěšných vzdělávacích systémech ale
vyhodnocování probíhá systematičtěji. Díky tomu se dají snáze odhalovat i silné
a slabé stránky jednotlivých škol.
Tímto směrem se chce ale Česko přeci jen vydat. Do budoucna by se děti měly testovat v pátých a devátých ročnících. Nikoliv, aby se srovnávaly mezi sebou, nebo se dělily školy na lepší a horší, ale abychom dostávali zpětnou vazbu, jestli se českým žákům daří tak, jak bychom chtěli.
0 komentářů:
Okomentovat