Část dětí má vzpomínky na pandemii covidu spojené s rodinnou soudržností a vtipnými momenty. Některé rodiny ale zátěž neunesly, a mladiství si tak mohli prohloubit celou řadu problémů od psychických až po vztah k pohybu a sportu.
Zdroj: Seznam
Zprávy 10. 3. 2025
Jako
„hodně zajímavé“ označuje dnes třináctiletá Sofie vzpomínky na pandemii covidu,
od jejíhož začátku uběhlo pět let.
„Zavolali
si naši učitelku a my jsme oslavovali, že máme volnou hodinu. Když se
vrátila, říkala, že nám na chvilku zavřou školu. To taky pro nás znělo
super. Nechtěli jsme chodit do školy,“ líčí. Dodává, že tehdy samozřejmě
netušili, že to bude fakticky skoro na dva roky.
Přiznává,
že na pandemii vzpomíná vlastně v dobrém. „Nebylo to jako teď. Měla jsem
hrozně volna. Vyráběla jsem si třeba věci. Teď nemám čas. Tehdy jsem hodně času
strávila s rodinou,“ konstatuje. Zároveň zmiňuje, že na školu se tolik
nesoustředila a třeba z výuky čtvrté třídy si myslí, že ji ledacos
chybí.
Dnes
šestnáctiletý Lukáš zase během pandemie nastoupil na primu do
jazykového gymnázia. „Všichni byli na sebe takoví hodnější,“ vybavuje si dění
před pěti lety. „Kolektiv ve třídě to nerozbilo, naopak dodnes na to rádi
vzpomínáme a vyprávíme si historky, jaký měl kdo třeba problém
s kamerou, s mikrofonem nebo s připojením.“
Na online
výuku vzpomíná jako na zábavu. „Dokonce i tělocvik byl online, museli jsme
cvičit podle nějakého trenéra na internetu, natočit se při tom a poslat to
paní učitelce,“ popisuje Lukáš.
Jeho
mladší sestra Natálka chodila během pandemie do třetí třídy na základní
škole – první lockdown ještě neprobíhala výuka online, ale učitelka
posílala úkoly mailem. „Naše třída neměla moc dobrý kolektiv ani před covidem,
tím, jak jsme se neviděli ani online, se to ještě zhoršilo. Ale i tak to
docela šlo, jeli jsme pak na školu v přírodě a zase jsme se dali víc
dohromady,“ vybavuje si. Na období pandemie vzpomíná v hezkém, opět
zvláště na čas strávený s rodinou a jak s bráchou vymýšleli, co
podniknou na zahradě.
Pro
některé hezké chvíle, pro další past
Redakcí
Seznam Zpráv oslovení odborníci popisují, že ani pět let od propuknutí pandemie
covidu a následného zhruba dvouletého období lockdownů a online
výuky stále nelze dát s dostatečnou jistotou do
souvislosti trendy, jež se poslední roky rozvíjejí, jako jsou psychické
potíže dětí a dospívajících, mediálně častější případy agresivního chování
(i s tragickými důsledky) nebo s alarmující obezitou.
Jednoduše ještě neexistují směrodatná data, která by to potvrzovala.
Obecně
ovšem mluví o tom, že nedostatek kontaktu s vrstevníky mohl urychlit
řadu negativních jevů.
„Z
průzkumů vychází, že děti trpí více úzkostmi, depresemi. Je tam
dlouhodobý trend. Těžko ale říct, že za to může covid. Faktorů může být více.
Je to velmi komplikovaná otázka,“ říká například Václav Šašinka, vícepředseda
Asociace školních psychologů. Je dle něj stále třeba být obezřetný
v dávání současných trendů do souvislosti s obdobím pandemie.
Dle
ředitelky Dětského krizového centra Zory Duškové je ale zcela jasné, že se
pandemické období na dětech a mladých podepsalo. „U části dětí
to zesílilo, akcelerovalo jejich nepohodu, ale část dětí má poměrně těžké
psychické problémy i v důsledku nastavených opatření. Lockdowny byly
strašně dlouhé a izolace dětí obrovská. Velmi významně to jde proti
vývojovým potřebám některých věkových skupin,“ konstatuje.
Konkrétně
pak popisuje zejména období, kdy děti vstupují do pubescence, a roste
v rámci jejich vývoje vliv vrstevníků na úkor rodičů. „Podstatný je
trénink unést interakci s vrstevníky. Děti se musí naučit unést kritiku,
nesouhlas, odmítnutí bez toho, aby je to psychicky rozbouralo. A ony se
staly vnitřně strašně křehkými,“ říká ředitelka Dětského krizového centra.
Dětské
zkušenosti v úvodu mají společné to, že si chválí čas strávený
s rodinou. Dle Duškové to ale nemělo ve všech rodinách idylický průběh.
„Některé rodiny to uměly velmi dobře uchopit a využily to jako čas, kdy
sdílely a posílily vztahy. Modelovaly, pletly, vyšívaly, hrály karetní
hry, ale mnohé rodiny ten tlak neunesly. A děti to schytávaly jako
hromosvody: nevole rodičů, naštvání, zvýšená konzumace alkoholu, hádky rodičů,
rozpadlo se velké množství rodin,“ zmiňuje, že v některých případech se
z uzavřených domácností stala vztahová a emoční past.
Rodiče
pili, děti padaly do digitální závislosti
Jindřich
Vobořil, bývalý národní protidrogový koordinátor a předseda správní rady
Společnosti Podané ruce zmiňuje, že se z pohledu závislostí výrazně zvedl
problém pití rodičů. „To nám děti v našich nízkoprahových klubech
sdělovaly při skupinových sezeních. Je to hodně častý report,“ říká. I data
dle něj následně ukázala, že skupina dospělých osob, která pila rizikově, se
během covidu ještě víc rozpila.
Pandemie
pak znamenala u dětí a mladistvých dle Vobořila nižší užívání
tradičních drog jako jsou cigarety a alkohol, ale i konopí. „Ale
koreluje to s nárůstem digitálních závislostí,“ konstatuje Jindřich
Vobořil.
Dobře to
vystihují podrobná data sbíraná v rámci mezinárodní studie Health
Behaviour in School-Aged Children v čtyřletých cyklech: naposledy
v roce 2022 a předtím v roce 2018, tedy v závěru
pandemie a před pandemií. V Česku se studie účastnilo v roce
2022 14 588 mladistvých ve věku od 11 do 15 let.
Autoři
studie ovšem upozorňují, že z metodologických důvodů je opět složité dávat
přímou souvislost s vývojem právě pandemii – mimo jiné i proto,
že každé čtyři roky se ptají jiných dětí, jež se zrovna nacházejí v daném
věkovém rozmezí.
Počet
dětí, které jsou hodnocené jako rizikoví uživatelé sociálních sítí, mezi roky
2018 a 2022 ovšem v Česku vzrostl z pěti procent na
8,2 procenta. Jde o dospívající, kteří se neúspěšně pokoušejí omezit
čas strávený na sítích, zanedbávají své koníčky, lžou o množství času
stráveném na sítích nebo se kvůli němu dostávají do konfliktu s rodiči.
Dle dat
studie jde ale o plošný trend, který se objevuje téměř ve všech
sledovaných zemích. Naopak jen ve třech zemích – Španělsku, Finsku
a Norsku – se počet rizikových uživatelů mezi danými roky snížil,
ovšem všechny vykazují vyšší podíl než Česká republika.
Zajímavé
přitom je, že z průzkumu mezi samotnými dospívajícími, který zveřejňuje
Česká rada dětí a mládeže, vyplývá, že reálně čas strávený na sociálních
sítích zásadněji nerostl.
Vícepředseda
Asociace školních psychologů Václav Šašinka mluví o tom, že je potřeba
mladistvé učit se sociálními sítěmi pracovat, ne jenom je omezovat.
Podobně
to vnímá i Anastasia Slovanská, školní psycholožka působící na ZŠ
U Školské zahrady v Praze 8.
„Například
dítě, které doma nemá povoleno používat sociální sítě, se může ve škole cítit
vyloučené, protože nemá přehled o tématech, která jeho spolužáci probírají
online. Současně však mohou děti vnímat telefon jako únikový mechanismus –
pokud se ve třídě necítí dobře, mají tendenci vyhledávat bezpečný kontakt
v digitálním prostředí, ať už se spolužáky nebo s rodiči,“ říká
psycholožka. Pro děti už jsou sociální sítě i běžným způsobem komunikace
mezi sebou.
Sama
zmiňuje, že pandemie mohla mít vliv na vytváření sociálních fobií. „Období
pandemie mohlo negativně ovlivnit duševní zdraví žáků. Žáci neměli
možnost navazovat kontakt s okolím, zejména mezi vrstevníky
a spolužáky, a to mohlo přispět k nárůstu sociální fobie u dětí,“
říká. Zasáhnout mohla především děti na přelomu základní a střední
školy.
Současně
data ze stejné mezinárodní výzkumné studie ukazují, že klesá podíl mladistvých,
kterým se ve škole líbí. Ovšem opět jde o trend, jenž se začal lámat kolem
roku 2010, a poslední data z roku 2022 ho jen potvrzují:
Prvenství,
které nás připraví o aktivní lidi
Dle
dostupných, i když už poněkud zastaralých dat o dětské obezitě za
rok 2021 jsou české děti dle spolku Trenéři ve škole v Evropě na
prvním místě v nadváze.
„To
prvenství si upevňujeme,“ říká Ondřej Lípa, manažer rozvoje spolku, lektor
a mimo jiné i sportovní komentátor. Popisuje, že jde
o dlouhodobý trend, obává se ale, že období pandemie tomu v Česku
hodně přitížilo.
„Je to
trend, který vychází ze systémových změn v České republice. Historicky, po
revoluci, se začalo rušit systémové sportování dětí a zároveň
s tím souvisí i dost velká změna ve společnosti. Měnily se priority
v rodinách, nastupovaly technologie. Je to celý řetězec věcí. Dětem to
začalo čím dál víc ubírat spontánní pohyb ve volném čase. A ten musíme
nějak saturovat,“ konstatuje.
Vypichuje,
že dvě hodiny tělesné výchovy na základních školách není dostatečný čas. Stejně
tak je především na prvním stupni jen nízké procento pedagogů specializovaných
na tělesnou výchovu.
„Když to
nevybudujeme v dětech mezi třetím a devátým rokem, tak to v nich
už nikdo nedokáže zrekonstruovat. Nebudeme mít zdravé a aktivní lidi.
Nebudete mít vojáky, hasiče, policisty, záchranáře, nebudete mít produktivní
lidi, v budoucnu to budou velmi pasivní senioři,“ nastiňuje Ondřej Lípa.
Spolek
Trenéři ve škole proto sází na proškolené trenéry – od vývojové psychologie
přes zdravovědu až po psychomotorické aktivity. „Postavili jsme to na tom, že
nechceme, aby se trenéři přetahovali o pět nejšikovnějších dětí, ale aby
naopak zaujali a rozhýbali všechny děti,“ říká manažer rozvoje.
Bouřlivé
mládí
Data
policejního prezidia ukazují, že celkový počet objasněných kriminálních skutků
spáchaných osobami ve věku jednoho až sedmnácti let vykázal během pandemie
propad a následně vzrostl.
Dle
Vojtěcha Betky, který se zabývá psychodynamickou psychoterapií a vede
v rámci projektu Stop násilí Diakonie ČCE tým zaměřený na práci
s náctiletými – jde o takzvané teen terapie – je ovšem hněv
spojený s mladím a opět nelze jednoznačně spojovat možnou zvýšenou
agresivitu s pandemií.
„Ta energie do mládí strašně patří. Mládí je bouřlivé,“ říká Betka, dle něhož je možné, že agresivní chování mladých je v současnosti jen více viditelné, více medializované. Důležité dle něj je, aby se dospívající naučili rozlišovat hněv od agrese.
„Snažíme
se jasně pojmenovat věci. To, že v životě cítím hněv, je úplně legitimní,
je to emoce, kterou máme, je to velmi lidské. Má to významnou funkci, to, že se
zlobím, je ukazatel, že se se mnou něco děje. Je to důležité rozpoznávat. Hněv
je emoce, za kterou nemůžeme, tu máme. Za co můžeme, je chování, za to jsme
zodpovědní, za to neseme důsledky,“ vysvětluje.
Agrese je
pak dle Vojtěcha Betky už chováním, za něž jsou lidé zodpovědní a lze
s ní pracovat.
Základem
terapie je vytvoření bezpečného prostředí, kde mladí lidé mohou o svých
pocitech hovořit, už to samotné pro ně dle psychoterapeuta představuje značnou
úlevu a uvolnění.
Analýzu si také můžete poslechnout
v audioverzi.
0 komentářů:
Okomentovat