Prezident republiky Petr Pavel uspořádal ve čtvrtek 6. března 2025 v prostorách Pražského hradu kulatý stůl ke vzdělávání, během něhož se šestnácti účastníky diskutoval o vybraných tématech vzdělávání v České republice. Jako zastřešující zadání pro tuto diskusi prezident republiky zvolil problematiku nerovností ve vzdělávání na půdorysu dat a zjištění České školní inspekce, které prezentoval ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Zdroj: MŠMT
10. 3. 2025
Za
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy byli ke kulatému stolu pozváni
státní tajemník Ondřej Andrys a ředitelka odboru podpory škol a zřizovatelů
Martina Běťáková, mezi dalšími účastníky byli ředitelé mateřských, základních a
středních škol z Karlovarského, Ústeckého a Moravskoslezského kraje,
představitelé školských asociací, vysokých škol, výzkumných agentur nebo
Poslanecké sněmovny a Senátu Parlamentu ČR.
„Vliv
prostředí a zázemí, ze kterého děti pocházejí, na to, jak se jim ve vzdělávání
daří, je v českých podmínkách ve srovnání zemí OECD enormní a dokázat
kompenzovat nejrůznější socioekonomické dopady a snižovat vzdělávací
nerovnosti patří mezi zásadní výzvy pro český vzdělávací systém. Protože děti
nemohou ovlivnit to, v jakém místě žijí, jak bydlí, jaké je vzdělání
jejich rodičů, jak ekonomicky silná nebo slabší je jejich rodina, jaké mají
domácí podmínky pro studium nebo do jaké míry je jejich nejbližší
v různých oblastech podporují,“ říká státní tajemník Ondřej Andrys
a připomíná, že snižování nerovností patří mezi jeden ze dvou
strategických cílů obsažených ve Strategii vzdělávací politiky ČR do roku
2030+.
V průběhu
tříhodinové diskuse s prezidentem republiky se její účastníci dotkli řady
důležitých témat, od nedostupnosti předškolního vzdělávání, přes zásadní význam
specializovaných pozic ve školství, specifickou a velmi pozitivní roli
sociálního pedagoga, nedostatek kvalifikovaných pedagogů, často nedostatečnou
míru jejich podpory, podobu pregraduální přípravy učitelů i jejich dalšího
vzdělávání, přes témata související s prevencí a řešením rizikového
chování ve školách, význam kariérového poradenství, pojetí přijímacích a
maturitních zkoušek až po podporu vysokoškolských studentů pocházejících ze
socioekonomicky složitějšího prostředí, roli tzv. mikrocertifikátů
v celoživotním vzdělávání nebo potřebu dalších financí a investic pro
rozvoj vzdělávacího systému v ČR.
„Řada
konkrétních opatření, která mohou úsilí o snižování nerovností ve vzdělávání
v různých ohledech pomoci, je známa, je na nich odborná shoda a některá
z nich již ministerstvo postupně uvádí do praxe nebo na nich alespoň
začalo pracovat. Zmínit lze třeba přípravu tzv. indexového financování škol,
které lépe zohlední různé socioekonomické charakteristiky konkrétních škol,
ukotvení role specialistů, jako jsou speciální pedagogové nebo školní
psychologové, a zajištění jejich financování z národních zdrojů,
zvyšování kapacit pro všeobecněji pojímané středoškolské vzdělávání, inovace
oborové soustavy středních škol, posilování základních gramotností
a širších dovedností v rámcových vzdělávacích programech nebo podpora
doplňkových aktivit, jako jsou školní snídaňové kluby nebo aktivity orientované
na zvýšení účasti dětí na předškolním vzdělávání,“ rekapituluje několik
příkladů státní tajemník Ondřej Andrys s tím, že i doporučení OECD
obsažená v posledním zveřejněném Hospodářském přehledu ČR
Před
ministerstvem i dalšími aktéry v oblasti snižování nerovností ve
vzdělávání samozřejmě stále stojí mnoho dalších úkolů.
„Určitě
se musíme více věnovat třeba rizikům spojeným s hrozícím nedostatkem
učitelů v blízké budoucnosti, problémům s kvalifikovaností a
aprobovaností výuky zejména v některých částech země nebo ještě více
zacílit a rozvinout systém široké metodické a odborné podpory poskytované
učitelům a také ředitelům škol,“ naznačuje státní tajemník Ondřej
Andrys a dodává, že prospěšné a užitečné jsou v tomto směru aktivity České
školní inspekce a Národního pedagogického institutu známé jako KOMPAS, tedy
koordinace metodické podpory a spolupráce ve vybraných tématech a poskytování
podpory dle potřeb konkrétních škol přímo na místě, stejně jako rozvíjející se
aktivity Středního článku podpory, který se postupně etabluje ve všech krajích
ČR. „Samostatným tématem je samozřejmě rozsah financí, které jsou pro
podporu vzdělávacího systému a řešení nejen problematiky nerovností ve
vzdělávání k dispozici,“ uzavírá státní tajemník Andrys.
Na závěr
debaty prezident republiky shrnul hlavní teze a konkrétní opatření, která se
pro podporu řešení nerovností ve vzdělávání nabízejí, a poděkoval účastníkům za
setkání.
„Český vzdělávací systém musí všem dětem poskytovat rovné příležitosti, a to bez ohledu na to, odkud pocházejí nebo v jakém prostředí vyrůstají. Pozitivní věcí je, že přesně víme, kde problémy jsou a jaká jsou jejich možná řešení. Se závěry setkání budu pracovat dál, abychom jak s ministrem školství, tak s předsedou vlády našli konkrétní kroky a situaci zlepšili v co nejkratší době,” uvedl prezident republiky Petr Pavel.
0 komentářů:
Okomentovat