EDUin nabízí stručný přehled zjištění a doporučení ze zprávy OECD, kterou v Česku odprezentoval tým generálního tajemníka OECD Mathiase Cormanna. Závěry zprávy potvrzují problémy, na které EDUin dlouhodobě upozorňuje.
Zdroj: EDUin
5. 3. 2025
Ekonomičtí
experti OECD komplexně hodnotí každé dva roky hospodářský vývoj členských zemí
a detailněji se věnují vybraným strukturálním problémům ekonomiky daného
státu. Letos se odborníci podrobněji ve speciální kapitole zaměřili na české
vzdělávání, ve které upozornili na řadu palčivých témat, a navrhli možná
řešení inspirovaná dobrou praxí ze zahraničí.
Hospodářský
přehled ČR 2025 si můžete stáhnout v originále ZDE, krátké shrnutí v češtině najdete TADY. Analýza se primárně zabývá ekonomickými aspekty,
a proto nahlíží na problémy vzdělávání i z perspektivy finanční
stability a budoucí konkurenceschopnosti země.
Některá
zjištění OECD se shodují s tématy, na která EDUin dlouhodobě upozorňuje,
zejména prostřednictvím analýz Auditu vzdělávacího systému (starší
analýzy jsou dostupné ZDE).
Společným jmenovatelem těchto
problémů jsou silné nerovnosti, se kterými se Česko ve vzdělávání dlouhodobě
potýká. Odborníci
z OECD zdůrazňují, že tyto nerovnosti brání hospodářskému růstu
a doporučují, aby Česko investovalo do lidského kapitálu prostřednictvím
reforem ve vzdělávání.
Dále
upozorňují na to, že implementace reforem u nás pokulhává. Bariéry vidí
mimo jiné v politické nestabilitě rezortu, chybějícím stabilním
financování ze státního rozpočtu, přičemž ČR příliš spoléhá na projektové výzvy
z fondů EU, a dále ve vysoké decentralizaci systému.
Klíčová
doporučení OECD pro posílení rovnosti, kvality a efektivity českého
vzdělávacího systému
1. Snižování nerovností
— Zvýšit
kapacity zařízení předškolního vzdělávání a péče.
— Posílit
participaci dětí z nepodnětného prostředí v předškolním vzdělávání.
— Omezit
odklady povinné školní docházky.
— Zajistit
sledování kvality služeb v zařízeních předškolního vzdělávání a péče
pro děti mladších 3 let.
— Navýšit
financování pro školy s vysokým podílem znevýhodněných žáků.
— Zamezit
segregaci Romů ve vzdělávání.
— Odložit
rozhodnutí o výběru střední školy na konec povinné školní docházky
a zajistit, aby se všichni žáci zúčastnili standardizovaných přijímacích
zkoušek, a nikoliv pouze ti, kteří se hlásí do maturitního oboru.
— Navýšit
kapacity všeobecných středoškolských programů.
— Zvýšit
účast žáků z nepodnětného rodinného prostředí na službách kariérového
poradenství.
2.
Zvyšování kvality a efektivity
— Zvýšit
atraktivitu učitelského povolání.
— Zajistit
více kvalifikovaných učitelů.
— Rozšířit
možnosti ke kariérnímu rozvoji učitelů.
— Zřídit
registr učitelů.
— Přenést
odpovědnosti za část nepedagogických činností v základních školách na
zřizovatele, včetně financování, a zavést kritérium minimální velikosti
škol.
3.
Sladění vzdělávacího systému s trhem práce
— Zvýšit
kvalifikaci pracovní síly a sladit dovednosti s potřebami trhu práce.
— Snížit
fragmentaci středoškolských programů a oddálit brzkou specializaci
odborného vzdělávání a přípravy (inovace oborové soustavy).
— Posílit
kariérové poradenství.
— Posílit
všeobecné gramotnosti a přenositelné kompetence v odborném
vzdělávání, zejména u žáků v nematuritních oborech.
— Podpořit
duální vzdělávání.
— Zlepšit
podporu vysokoškolských studentů ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí.
— Rozšířit
nabídku celoživotního modulárního vzdělávání včetně mikrocertifikátů.
Z analýzy
OECD vyplývá, že pokud chce Česko posílit svou (ekonomickou)
konkurenceschopnost, musí se zaměřit na výše popsané výzvy. Nezbytným
předpokladem je stabilní financování, systematická implementace reforem
a efektivnější řízení školství.
Nikola Šrámková, analytička EDUinu: „Pokud se nic nezmění, Česko ztratí konkurenceschopnost, neboť kvalifikovaná pracovní síla je klíčová pro ekonomický růst naší země.“
0 komentářů:
Okomentovat