Setkání proběhlo podle plánu, většina účastníků se sešla v pátek u společného oběda v Penzionu Pod Kunětickou horou (děkujeme Hance za skvělou organizaci!) a poté jsme šli společně na návštěvu do školy uprostřed krásné přírody, kde pracuje Jirka Hruška (děkujeme Jirkovi!).
V rámci zhruba hodinové diskuze ve škole proběhlo kolečko, ve kterém
se účastníci vyjadřovali mimo jiné k otázce Role PAU
v transformaci (z individuální perspektivy) – z tohoto nebyl
pořízen záznam. Toto téma mělo být původně součástí workshopu (je možné se
k němu někdy ještě podrobněji vrátit): Jak z dnešního pohledu
vidíme význam, roli PAU? Co jsme chtěli (změnit, na čem nám záleželo, co bylo pro nás
důležité, co pro nás byly priority)? Co se nám v PAU průběžně dařilo/podařilo?
V čem jsme viděli největší problémy? Co se přes všechno úsilí
nedařilo/nepodařilo? Vidíme z dnešního pohledu na PAU něco kriticky?
Poté proběhl zhruba dvouhodinový workshop (vedla Vlaďka Spilková s Aničkou Tomkovou) zaměřený na: Retrospektiva – transformace vzdělávání po roce 1989, iniciovaný dvěma otázkami – Co považujete za nejdůležitější pozitivní změny? Co se v průběhu 35 let podařilo?a Co se nepodařilo, nedaří a proč?
Práce ve skupinách, poté společná
diskuze a zaznamenání názorů k otázkám.
1. Co považujete za nejdůležitější pozitivní změny? Co se více či méně podařilo?
Slovní
hodnocení
Revize RVP
a ŠVP
Kritické
myšlení
Zaměření na
dítě
Rozmanitost
škol
Vybavenost
škol
Další
podpůrné profese
Otevření
k rodičům a veřejnosti
Inkluzivní
vzdělávání
Svoboda
školy a učitele
Materiální
vybavení
Aktivní
učení
Lepší
finanční ocenění učitelů
Vize
kompetenčního učení
Poradenské
pracoviště na školách
Široká
nabídka vzdělávání
Diferenciace
učiva
Snížení úvazku
ředitelům málotřídních škol
Provázející
učitel
Možnost
vyjíždět do zahraničí
Inovativní
přístupy
Zahraniční
inspirace
Pluralita a
rozmanitost škol
2. Co
se nepodařilo, nedaří a proč?
Nesystematická
práce MŠMT
Střídání
ministrů
Nepřijetí
kompetenčního modelu vzdělávání
Odtržení
MŠMT od potřeb terénu
Vázne
implementace ve většině škol
Přehnané
nároky na ředitele škol
Slučování
škol
Odklady
školní docházky
Inkluze ve
velkých třídách
Chybí
psychologové a speciální pedagogové
Prosazení
víceletých gymnázií
Rodiče – kult vše pro dítě
Nedostatek
učitelů v určitých oblastech
Míra
inkluze
Nepřehlednost
kvality DVPP
Jazyk RVP a
ŠVP
Nedaří se
implementace vizí
Nedaří se
udržet absolventy PedF
Nedaří se
provázat teorii s praxí
Nepřijetí
vize kurikula
Nedostatečná
podpora učitelské profese
MŠMT je
odtrženo od terénu škol a fakult
Chybí
profesní podpora
V sobotu dopoledne proběhla společná
diskuze na téma Co se nám urodilo v hlavách po pátku, v sobotu? – diskuzi moderoval Karel Rýdl.
Záznam diskuze
Svatka Kovářová: Má smysl s PAU pokračovat,
něco zůstalo nedotažené, něco nového z toho ještě může vzejít, máme o tom
dát vědět.
Jana Kratochvílová: Selhání ČŠI jako kontrolního orgánu
v hodnoceném období. Selhává role legislativy – nevytváří se potřebné
podmínky pro změny.
Honza Korda: PAU a budoucnost – obnovit tzv.
Myslivny?
Anička Tomková: Místo PAU v transformaci
hlavně v 90. letech. Dál rozpracovat 8 vybraných položek „co se povedlo a
co se nedaří“ v souvislosti s tím, jakou roli v tom mělo PAU?
Potřebou většiny účastníků tady je setkávat se s lidmi s podobnou
zkušeností.
Jana Havlová: Bude nám naslouchat mladší
generace? Přijímat nové lidi? Místo, kde říci svůj názor.
Vlaďka Spilková: Zaznamenat, co jsme chtěli, … –
role a význam PAU v transformaci – svědectví o tom, že některé věci tu už
byly a proč se nepodařily. Budoucnost PAU – Myslivna (nabíjející, vtahující
mladé). Nevzít si velké sousto.
Jirka Hruška: Máme základ SWOT analýzy. Třeba
pojmenovat reálné cíle a příležitosti.
Hanka Vaverková: Popsat, k čemu PAU bylo a co
by bylo, kdyby nebylo – sebevzdělávání učitelů a šíření toho dál, vliv malých
škol, … Budoucnost PAU – ochota dál organizovat setkání do 20 lidí, střídání
míst, se spaním, možnost podívat se do nových škol.
Pavla Polechová: Kam jsme s PAU směřovali? –
Každý dělal dál na svém tam, kde to bylo možné a dobré. NEMES ze začátku
ovlivňovalo systém jako celek. PAU chtělo prosadit to, co chtělo, ale systém ho
tolik nezajímal, radost, když to bylo pro dobro dětí. Každý se stále učíme,
tedy dobré, když bude chtít někdo přijít mezi nás, restart PAU je možný.
Jana Havlová: V čem jsme viděli angažovanost
a v čem vidí angažovanost mladí?
Kája Černá: Jsem v kontaktu
s učitelskou veřejností, ve školách jako ředitelé – přijeli by. Kam? Stojí
o nabídku kvality – téma diferenciace od kuchařek po kulaté stoly, o návštěvy
škol i akademických prostor se studenty učitelství – míchání. Nebo tu vzniká
spíš uzavřená skupina?
Jana Hrubá: Máme na chod takové organizace?
Náročnost organizování, stojí to peníze,… Co je naše deviza? Zkušenost, kterou
ale nemáme vnucovat. Při setkávání s mladými jen připodotknout a varovat
před chybami a špatnými rozhodnutími. Jednotlivci by měli vyhledávat
příležitosti, kde můžeme připomínat a varovat.
Jana Kratochvílová: Je přemíra nabídek vzdělávání.
Karel Rýdl: Toto je 2. setkání. Stačilo by
vypreparovat 5 témat na další setkání k probrání v polouzavřené
společnosti a nabízet ho dalším, např. bude to o hodnocení a navážeme cíli.
Začít skromně. Ne komuniké, pouze interní zápisy. Recyklace zkušeností a vstup
aktuálních okolností a co bychom pro to mohli udělat. Ne konfrontačně. Cenné
svědectví, různé pohledy. Přitahovat mladé je zajímavé, ale ti to chtějí řešit
jinak, ne „vzdechy dinosaurů“. PAU do konce 90. let jedinou organizací pro
učitele, pak systém DVU, státní organizace DVU, evropské projekty.
Anička Tomková: Lze integrovat téma role PAU
v transformaci vzdělávání do programů U3V na fakultách – tím i šíření i
mezi současné studenty, pokud jsou přizváváni.
Kája Černá: Co je cílem této skupiny? –
Zmapování PAU a zápis toho. Obnovení Mysliven – otevírání témat a sdílení
osobních zkušeností, ne vytváření dalších papírů.
Perspektiva další
činnosti, možnosti
Linie práce
T. a D. Kasperových s archivem J. Hrubé.
P. Škramlík
natáčí podkasty.
Setkání
září 2025, březen 2026? U Karla Rýdla, Honzy Kordy? Interní Myslivna, uvolněně.
Prosíme
o vyjádření vašich názorů – zda a jak dál?
„Vše ať samo plyne, ať ve věcech násilnost není.“ JAK
Před obědem
asi polovina účastníků navštívila krásnou Kunětickou horu a zastavili se na
domácí zabijačce. Bylo to skvělé!
Zaznamenali:
Vlaďka Spilková, Hanka Vaverková, Anička
Tomková, Karel Rýdl
A na závěr
píše Zdeněk Brom:
Zdravím
všechny,
a dovolím
si sdílet něco z inspirací, které mi tak procházejí myslí.
Podařilo se
znovu obnovit to nejdůležitější –
sdílení zkušeností, pohledů, informací atd. V tom byla a je velká síla PAU.
Dotkli jsme
se toho, že se PAU nestalo partnerem MŠMT. Upřímně: No a? Nakonec jsme se sami
shodli na tom, že MŠMT je vlastně tak nějak k ničemu.
Co by bylo
ale do budoucna zajímavější a přínosnější – stát se partnery a inspirací pro další kolegy. Už ne velkými
setkáními, protože jejich doba už minula, ale prostor internetu a různé formy
předávání myšlenek jsou dnes obrovské a nejsou finančně náročné.
Mám nyní
zkušenosti s natáčením videí a rozhovorů, což je jedna z cest. Pokud by Jana
byla ochotna v Učitelských listech vytvořit PAU prostor, možná by to byla další
cesta. atd., atd. Právě toto předávání a sdílení zkušeností by mohla být role
PAU v současnosti.
Považuji za
skvělé, že bude zpracován archiv PAU a jeho historie zmapována. To byla velmi
dobrá zpráva.
¨
Vše dobré:)
Zdeněk Brom
0 komentářů:
Okomentovat