Setkání veteránů PAU 28.2.–1. 3. 2025

sobota 22. března 2025 ·

Setkání proběhlo podle plánu, většina účastníků se sešla v pátek u společného oběda v Penzionu Pod Kunětickou horou (děkujeme Hance za skvělou organizaci!) a poté jsme šli společně na návštěvu do školy uprostřed krásné přírody, kde pracuje Jirka Hruška (děkujeme Jirkovi!).

 

V rámci zhruba hodinové diskuze ve škole proběhlo kolečko, ve kterém se účastníci vyjadřovali mimo jiné k otázce Role PAU v transformaci (z individuální perspektivy) – z tohoto nebyl pořízen záznam. Toto téma mělo být původně součástí workshopu (je možné se k němu někdy ještě podrobněji vrátit): Jak z dnešního pohledu vidíme význam, roli PAU? Co jsme chtěli (změnit, na čem nám záleželo, co bylo pro nás důležité, co pro nás byly priority)? Co se nám v PAU průběžně dařilo/podařilo? V čem jsme viděli největší problémy? Co se přes všechno úsilí nedařilo/nepodařilo? Vidíme z dnešního pohledu na PAU něco kriticky?


Poté proběhl zhruba dvouhodinový workshop (vedla Vlaďka Spilková s Aničkou Tomkovou) zaměřený na: Retrospektiva – transformace vzdělávání po roce 1989, iniciovaný dvěma otázkami – Co považujete za nejdůležitější pozitivní změny? Co se v průběhu 35 let podařilo?a Co se nepodařilo, nedaří a proč?

 

Práce ve skupinách, poté společná diskuze a zaznamenání názorů k otázkám.


 

1. Co považujete za nejdůležitější pozitivní změny? Co se více či méně podařilo?


Slovní hodnocení

Revize RVP a ŠVP

Kritické myšlení

Zaměření na dítě

Rozmanitost škol

Vybavenost škol

Další podpůrné profese

Otevření k rodičům a veřejnosti

Inkluzivní vzdělávání

Svoboda školy a učitele

Materiální vybavení

Aktivní učení

Lepší finanční ocenění učitelů

Vize kompetenčního učení

Poradenské pracoviště na školách

Široká nabídka vzdělávání

Diferenciace učiva

Snížení úvazku ředitelům málotřídních škol

Provázející učitel

Možnost vyjíždět do zahraničí

Inovativní přístupy

Zahraniční inspirace

Pluralita a rozmanitost škol

 

 

2. Co se nepodařilo, nedaří a proč?


Nesystematická práce MŠMT

Střídání ministrů

Nepřijetí kompetenčního modelu vzdělávání

Odtržení MŠMT od potřeb terénu

Vázne implementace ve většině škol

Přehnané nároky na ředitele škol

Slučování škol

Odklady školní docházky

Inkluze ve velkých třídách

Chybí psychologové a speciální pedagogové

Prosazení víceletých gymnázií

Rodiče kult vše pro dítě

Nedostatek učitelů v určitých oblastech

Míra inkluze

Nepřehlednost kvality DVPP

Jazyk RVP a ŠVP

Nedaří se implementace vizí

Nedaří se udržet absolventy PedF

Nedaří se provázat teorii s praxí

Nepřijetí vize kurikula

Nedostatečná podpora učitelské profese

MŠMT je odtrženo od terénu škol a fakult

Chybí profesní podpora

 

sobotu dopoledne proběhla společná diskuze na téma Co se nám urodilo v hlavách po pátku, v sobotu?diskuzi moderoval Karel Rýdl.



Záznam diskuze

 

Svatka Kovářová: Má smysl s PAU pokračovat, něco zůstalo nedotažené, něco nového z toho ještě může vzejít, máme o tom dát vědět.

 

Jana Kratochvílová: Selhání ČŠI jako kontrolního orgánu v hodnoceném období. Selhává role legislativy – nevytváří se potřebné podmínky pro změny.

 

Honza Korda: PAU a budoucnost – obnovit tzv. Myslivny?

 

Anička Tomková: Místo PAU v transformaci hlavně v 90. letech. Dál rozpracovat 8 vybraných položek „co se povedlo a co se nedaří“ v souvislosti s tím, jakou roli v tom mělo PAU? Potřebou většiny účastníků tady je setkávat se s lidmi s podobnou zkušeností.

 

Jana Havlová: Bude nám naslouchat mladší generace? Přijímat nové lidi? Místo, kde říci svůj názor.

 

Vlaďka Spilková: Zaznamenat, co jsme chtěli, … – role a význam PAU v transformaci – svědectví o tom, že některé věci tu už byly a proč se nepodařily. Budoucnost PAU – Myslivna (nabíjející, vtahující mladé). Nevzít si velké sousto.

 

Jirka Hruška: Máme základ SWOT analýzy. Třeba pojmenovat reálné cíle a příležitosti.

 

Hanka Vaverková: Popsat, k čemu PAU bylo a co by bylo, kdyby nebylo – sebevzdělávání učitelů a šíření toho dál, vliv malých škol, … Budoucnost PAU – ochota dál organizovat setkání do 20 lidí, střídání míst, se spaním, možnost podívat se do nových škol.

 

Pavla Polechová: Kam jsme s PAU směřovali? – Každý dělal dál na svém tam, kde to bylo možné a dobré. NEMES ze začátku ovlivňovalo systém jako celek. PAU chtělo prosadit to, co chtělo, ale systém ho tolik nezajímal, radost, když to bylo pro dobro dětí. Každý se stále učíme, tedy dobré, když bude chtít někdo přijít mezi nás, restart PAU je možný.

 

Jana Havlová: V čem jsme viděli angažovanost a v čem vidí angažovanost mladí?

 

Kája Černá: Jsem v kontaktu s učitelskou veřejností, ve školách jako ředitelé – přijeli by. Kam? Stojí o nabídku kvality – téma diferenciace od kuchařek po kulaté stoly, o návštěvy škol i akademických prostor se studenty učitelství – míchání. Nebo tu vzniká spíš uzavřená skupina?

 

Jana Hrubá: Máme na chod takové organizace? Náročnost organizování, stojí to peníze,… Co je naše deviza? Zkušenost, kterou ale nemáme vnucovat. Při setkávání s mladými jen připodotknout a varovat před chybami a špatnými rozhodnutími. Jednotlivci by měli vyhledávat příležitosti, kde můžeme připomínat a varovat.

 

Jana Kratochvílová: Je přemíra nabídek vzdělávání.

 

Karel Rýdl: Toto je 2. setkání. Stačilo by vypreparovat 5 témat na další setkání k probrání v polouzavřené společnosti a nabízet ho dalším, např. bude to o hodnocení a navážeme cíli. Začít skromně. Ne komuniké, pouze interní zápisy. Recyklace zkušeností a vstup aktuálních okolností a co bychom pro to mohli udělat. Ne konfrontačně. Cenné svědectví, různé pohledy. Přitahovat mladé je zajímavé, ale ti to chtějí řešit jinak, ne „vzdechy dinosaurů“. PAU do konce 90. let jedinou organizací pro učitele, pak systém DVU, státní organizace DVU, evropské projekty.

 

Anička Tomková: Lze integrovat téma role PAU v transformaci vzdělávání do programů U3V na fakultách – tím i šíření i mezi současné studenty, pokud jsou přizváváni.

 

Kája Černá: Co je cílem této skupiny? – Zmapování PAU a zápis toho. Obnovení Mysliven – otevírání témat a sdílení osobních zkušeností, ne vytváření dalších papírů.


 

Perspektiva další činnosti, možnosti

 

Linie práce T. a D. Kasperových s archivem J. Hrubé.

P. Škramlík natáčí podkasty.

 

Setkání září 2025, březen 2026? U Karla Rýdla, Honzy Kordy? Interní Myslivna, uvolněně.

Prosíme o vyjádření vašich názorů – zda a jak dál?

„Vše ať samo plyne, ať ve věcech násilnost není.“ JAK

 

Před obědem asi polovina účastníků navštívila krásnou Kunětickou horu a zastavili se na domácí zabijačce. Bylo to skvělé!

 

Zaznamenali: Vlaďka Spilková, Hanka Vaverková, Anička Tomková, Karel Rýdl

 

 

A na závěr píše Zdeněk Brom:

 

Zdravím všechny,

 

a dovolím si sdílet něco z inspirací, které mi tak procházejí myslí.

 

Podařilo se znovu obnovit to nejdůležitější sdílení zkušeností, pohledů, informací atd. V tom byla a je velká síla PAU.

 

Dotkli jsme se toho, že se PAU nestalo partnerem MŠMT. Upřímně: No a? Nakonec jsme se sami shodli na tom, že MŠMT je vlastně tak nějak k ničemu. 

 

Co by bylo ale do budoucna zajímavější a přínosnější stát se partnery a inspirací pro další kolegy. Už ne velkými setkáními, protože jejich doba už minula, ale prostor internetu a různé formy předávání myšlenek jsou dnes obrovské a nejsou finančně náročné.

 

Mám nyní zkušenosti s natáčením videí a rozhovorů, což je jedna z cest. Pokud by Jana byla ochotna v Učitelských listech vytvořit PAU prostor, možná by to byla další cesta. atd., atd. Právě toto předávání a sdílení zkušeností by mohla být role PAU v současnosti.

 

Považuji za skvělé, že bude zpracován archiv PAU a jeho historie zmapována. To byla velmi dobrá zpráva.

 ¨

Vše dobré:)

 

Zdeněk Brom


0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger