Nad profesí učitele se stahují mračna. Lidí obzvlášť s přírodovědným vzděláním ochotných učit je čím dál míň a jak ukazuje nový výzkum, brzy budou kriticky nedostatkovým zbožím. Do 10 let se bude přes 40 % kantorů rekrutovat z neaprobovaných amatérů.
Zdroj: Médium.cz
27. 2. 2025
Téměř na
každé škole jsme se jistě jako rodiče nebo učitel setkali s někým, kdo
neměl na výuku svého předmětu specializaci neboli aprobaci, čili nevystudoval
daný obor. Řekněme si na rovinu, že pokud naše dítě učil tělocvik nebo třeba
pracovní činnosti na druhém stupni nebo i SŠ neoborář, že nám to asi tolik
nevadilo. Důležitější bylo, že to dítě ve škole bavilo nebo aspoň si
nestěžovalo a moc jsme nezkoumali, jestli při hraní fotbalu nebo vaření
knedlíku zrovna asistoval odborník. Pokud bychom ale zjistili, že ho matematiku
nebo angličtinu učí amatér, určitě by mnoho z nás asi zbystřilo a zajímalo
by se o učitele i úroveň výuky. A teď si představte, že už
za 10 let má například matematiku takto neaprobovaně učit každý třetí
učitel v České republice. Je to pěkná jízda z kopce.
Analýzy
zřejmě dosud nebral nikdo vážně
„Nedostatek učitelů, jak jej identifikovat, řešit a předcházet mu“. Tak zní dlouhý název analýzy, kterou provedla Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. Podobnou analýzu na téma „Důvody nedostatku učitelů“ už přitom vypracovávala před pár lety (v letech 2020 až 2022), a to dokonce pod vedením stejného autora. Takže jak vidíte, problém je to dlouhodobý, stále se zkoumá, ale stále je jaksi neřešený.
Zatímco se však ještě před pár roky hovořilo o nějakých 6 tisících chybějících kantorech, tak podle nového výzkumu by při současném tempu úbytku mělo chybět do 10 let dalších 10 tisíc učitelů. Už v dřívějším průzkumu totiž vyšlo najevo, že z vystudovaných učitelů vlastně učí jen 60 %.
Podle nového výzkumu pak vychází z fakult každým rokem o tisíc absolventů učitelství méně, než bylo v posledních letech zvykem a český učitelský sbor také nezadržitelně stárne. To jsou faktory, které hrají v tomto průšvihu očividně hlavní roli.
Už před
pár lety zmíněná analýza z let 2020 až 2022 říkala, že se musí
do učitelského stavu (bohužel) nabírat i lidé bez kvalifikace, že tím trpí
úroveň vzdělání, a že to není celkově dobře. A ejhle. Netrvalo dlouho
a z těchto nekvalifikovaných se stali přes noc kvalifikovaní učitelé
(aspoň tedy ti, co měli vysokoškolský diplom), a to díky novele
zákona, která tuto deprofesionalizaci umožnila. Z mého pohledu je to
paskvil, zákon, který tu neměl nikdy být a kritizuji ho od samého vzniku.
Sama jsem o něm navíc psala i svůj první článek tady na Seznam Médium a popisovala jsem
tam, jak díky tomuto nesmyslu může ředitel i na té poslední malé školičce
v Horní Dolní uznat kvalifikaci učitele kdekomu s jakýmkoliv
diplomem. A tím se zařadit na roveň univerzitních hlav pomazaných, které
jinak kvalifikaci učitele oficiálně uznávají až po řádném studiu na VŠ
a po složení státnic. Uznávají tedy i kvalifikaci učitelům například
matematiky, fyziky, informatiky či chemie.
Mladý
matikář může dostat deset tisíc korun navíc
Jenže
olala, jak se zdá, ani tento paskvil, proti kterému se tehdy v roce
2023 postavili zástupci odborné veřejnosti (pod stanovisko se tehdy
podepsalo hned několik asociací děkanů fakult připravujících učitele),
nepomáhá. Učit totiž základy přírodních věd (hlavně matematiku či fyziku) si
jen tak někdo bez aprobace netroufne. A tak se počty učitelů obzvlášť
v těchto předmětech zmenšují a zmenšují. Až budou pravděpodobně
nejmenší, co kdy byly.
Už teď chybí přes 1700 matikářů a na jejich podporu dokonce vznikla nadace Matika Česku. Ve správní radě najdeme například experta na umělou inteligenci Pěchoučka, ekonoma Matějku ze CERGE-EI nebo i některé známé české podnikatele. Ti pochopili, že průmyslové Česko se bez lidí znalých matematiky neobejde. Vybírají mladé matikáře a přispívají jim deseti tisíci korunami měsíčně.
Jak mi napsala projektová manažerka
z této nadace Špalková, tak učitel musí učit aspoň 5 let a měl
by se tímto povoláním živit. A dodala : „Pokud znáte šikovného,
začínajícího pana učitele nebo učitelku, budeme určitě rádi za nominace.“ Takže
tímto informaci posílám dál mezi kolegy. Jak vidíte, donátoři se nám takto
v Česku musí skládat na učitelské platy matikářů. Chce se mi říci „kam
jsme to dopracovali“.
Učitelé
se vzděláním pomalu vymřou
Ale zpět k budoucímu vývoji. Predikce podle nového výzkumu není zrovna růžová. Podle hlavního řešitele projektu Ing. Jan Kouckého, Ph.D. bude v roce 2035 v Česku místo potřebných 113 tisíc učitelů jen 90 tisíc a z nich bude mít jen 24 tisíc pouze pedagogické minimum. (Čili to jsou právě ti lidé, o kterých jsem psala.)
Neházím je rozhodně do jednoho pytle a uznávám, že například vystudovaný chemik asi může učit chemii, ale problém je, že už nemá vystudovaný druhý obor. A rozvrh z chemie mu opravdu na základní škole jen těžko poskládáte. Čili ten druhý předmět (který by jako vystudovaný učitel musel mít) prostě musí odučit coby amatér.
Učitelé totiž ve většině případů studují na odborných nebo
eventuálně pedagogických fakultách obory dva (například kombinaci
matematika-fyzika nebo třeba angličtina-výtvarná výchova atd.) Pokud to tedy
převedeme na procenta, tak za pár let tu budeme mít skoro polovinu kantorů
(42 %), kteří budou učit něco, co buď nevystudovali nebo jsou to rovnou
neučitelé.
A tady mi to nedá a musím vzpomenout výrok našeho ministra školství Beka, který ještě v listopadu roku 2023 tvrdil, že učitelů je moc. Pro jedno médium Bek řekl toto: „Nárůst personálních kapacit se úplně odpoutal od nárůstu demografického, protože dětí přibylo za pět let nějakých sedm a půl či osm procent, zatímco počet pedagogických pracovníků narostl o dvacet procent.“
Tak já nevím, ale čerstvý průzkum hovoří tedy
úplně jinak. Je ovšem nutno dodat okolnosti, ze kterých tato slova ministr Bek
vypustil. Pokud tipujete, že to bylo právě v době největší stávky
v českém školství, tak máte pravdu. Navíc hovořil o pedagogických
pracovnících, kterých opravdu přibylo několik desítek tisíc. Mezi ně totiž
patří i asistenti pedagoga. A jak všichni víme, v českých
školách proběhla akce s názvem inkluze. Čili tady se asi nemáme čemu
divit.
Některé
ze zdrojů
Podle
predikce PedF UK hrozí českému školství nedostatek učitelů
Stanovisko
odborné veřejnosti k novele zákona o pedagogických pracovnících
Jan
Koucký: Důvody
nedostatku učitelů
0 komentářů:
Okomentovat