Českým školám hrozí nedostatek učitelů. Do roku 2035 by mohlo v základních a středních školách pracovat asi 90.000 kvalifikovaných, základní a střední školy ale budou potřebovat asi 113.000 učitelů. Vyplývá to z analýzy, kterou představili zástupci Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a ministr školství Mikuláš Bek (STAN).
Zdroj: ČTK
– České noviny 25. 2., 2025
Podíl
nekvalifikované výuky by se tak mohl zvýšit na více než 20 procent, nyní je na
ZŠ odučeno asi deset procent hodin učiteli bez učitelské kvalifikace, na
středních asi sedm procent. O nedostatku kvalifikovaných učitelů a učitelů
některých předmětů se mluví dlouhodobě.
Zvyšující
se počet nekvalifikovaných učitelů souvisí podle odborníků s růstem počtu dětí
ve školách, změnou financování i odchody do důchodu. Pomoci by mělo plánované
navyšování počtu studentů učitelství. Stát si podle Beka musí u vysokých škol
objednat absolventy společensky potřebných oborů.
"Je
potřeba počet absolventů učitelských programů v nějakém střednědobém horizontu,
dejme tomu těch deseti let, až zdvojnásobit, ne-li víc," řekl děkan
Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Antonín Jančařík. To podle něj přesahuje
možnosti pedagogických fakult. Fakulta na Univerzitě Karlově je podle Jančaříka
připravená udělat změny, které budou potřeba. Nutné bude například zajistit
prostory či vysokoškolské učitele.
Podíl
nekvalifikované výuky ve školách by se mohl podle odborníků zvýšit asi na 21
procent. Zároveň upozornili na regionální rozdíly, větší podíl
nekvalifikovaných učitelů je podle nich například v Karlovarském kraji, kde je
i nižší vzdělanost. Dětí bude podle odborníků ubývat, sníží se tedy i potřebný
počet učitelů na základních a středních školách z aktuálních asi 120 000 na
zhruba 113000. Přesto by mohlo podle analýzy chybět více než 20 000
kvalifikovaných učitelů. Autoři analýzy upozornili na zvyšující se počet
učitelů v předdůchodovém věku. Přírůstek absolventů pedagogických fakult a
lidí, kteří si dodělávají pedagogické vzdělání, nebude podle odborníků stačit
na to, aby pokryl potřeby škol.
Vyučující
bez učitelské kvalifikace mohou školy zaměstnávat jako kvalifikované nejvýše
tři roky, a pokud pak tito vyučující chtějí zůstat kvalifikovanými učiteli,
musí si pedagogické vzdělání doplnit, vyplývá ze zákona o pedagogických
pracovnících. Ministerstvo podle Beka nyní nemá přehled, kolik těchto lidí si
vzdělání dodělává, chce to zjišťovat v dalším průzkumu. Část z nich si podle
Beka studium nedodělá a ze škol odejde, místo nich přijdou například noví
nekvalifikovaní učitelé. Část si studium doplní a pokračuje ve školách. Úbytek
kvalifikovaných učitelů vzhledem k odchodům do důchodu a nárůstu učitelských
míst je podle něj tak vysoký, že počty absolventů i lidí, kteří si vzdělání
doplní, nestačí.
Studentů učitelství by školy měly v novém akademickém roce přijímat o pět procent více, uvedl Bek. Stát chce podle něj dosáhnout řízeného nárůstu počtu studentů ve vybraných oborech, například i ve zdravotnických či technických, nemělo by to ale ohrozit kvalitu výuky.
0 komentářů:
Okomentovat