Kariérový rozvoj hraje významnou roli ve schopnosti žáků celoživotně se učit a v jejich tzv. udržitelné uplatnitelnosti. Ta představuje schopnost absolventů nejen najít první zaměstnání po dokončení školy, ale také vyhledávat si příležitosti na trhu práce a dlouhodobě si v něm své místo udržet.
Přinášíme resumé analýzy kariérového rozvoje, která je součástí Auditu EDUin 2024.
Zdroj: EDUin 25. 2. 2025
Chybějící kariérový rozvoj a poradenství může mít
negativní dopady jak na jednotlivce (práce mimo vystudovaný obor, nižší životní
a pracovní spokojenost), tak na celou společnost (nižší produktivita a daňový
výnos, zvýšené náklady na zdravotní a sociální péči). Velkou úlohu může mít u
dětí z rodin s nízkou podporou, které mohou postrádat pomoc při kariérovém
rozhodování, zatímco děti z motivovaných rodin mívají tuto podporu často
automaticky. Počet kariérně nejistých žáků navíc roste ve všech zemích OECD, v
ČR byl v roce 2022 takřka dvojnásobný oproti roku 2018. Podle některých dat
může kvalitní kariérové poradenství zvýšit šance žáků na dokončení střední
školy až o 40 % a je i účinnou prevencí vzdělávacího neúspěchu.
V současné době je kariérový rozvoj již alespoň
zčásti součástí rámcových vzdělávacích programů. Uspokojivě je řešen v RVP pro
předškolní a základní vzdělávání, střední odborné vzdělávání revize teprve
čeká. V praxi ale kariérové poradenství v plné šíři zatím nemá kdo realizovat.
Legislativa tím pověřuje výchovného poradce, který ovšem nemá na kariérové
poradenství většinou ani dost času, ani odborné průpravy. Specializovaného
kariérového poradce má podle dat z roku 2018 jen 30 % 15letých českých žáků.
Legislativa samostatnou pozici kariérového poradce nezná, ačkoliv Národní
soustava kvalifikací definuje jeho činnost. To způsobuje problémy
i ve financování kariérového poradenství na školách, které je závislé
na dotačních titulech, podpoře zřizovatelů a jiných subjektů a díky tomu
je často nejisté.
Zmíněné problémy přispívají k tomu, že o vzdělávání
v kariérovém poradenství není mezi učiteli valný zájem, a služba je
tedy dostupná je malému počtu žáků.
Resumé
analýzy
Uplatnitelnost absolventů škol na trhu práce je
důležité sledovat proto, abychom mohli posuzovat efektivitu vzdělávací soustavy
a její provázanost s pracovním trhem. V České republice k tomu data získáváme
různorodými způsoby, které mají své limity (nestejná kritéria, malý vzorek
respondentů, finanční nebo časová náročnost apod.) a neposkytují ucelenou
informaci. Ideální by bylo propojení dostupných administrativních dat, k tomu
ale zatím chybí legislativní oprávnění. V procesu je návrh zákona o správě dat
a o řízení přístupu k datům, který by měl propojení dat umožnit.
Udržitelná
uplatnitelnost
V současnosti mluvíme o tzv. udržitelné
uplatnitelnosti absolventů, která představuje schopnost absolventů nejen najít
první zaměstnání po dokončení školy, ale také vyhledat si příležitosti na
nejistém trhu práce a dlouhodobě si udržet a rozvíjet místo na pracovním trhu.
Přechod ze školy na trh práce už se nechápe jako jednorázová záležitost, ale
jako postupný a dynamický proces s řadou odboček. Ten je spojen s nutností
celoživotního vzdělávání a celoživotního poradenství. Česká republika v
současnosti nemá platnou strategii celoživotního učení ani strategii
celoživotního poradenství. Strategie celoživotního učení z roku 2007 nebyla
nikdy systematicky realizována ani vyhodnocena
Kariérový
rozvoj, vzdělávání a poradenství jako nástroj snižování nerovností
ve vzdělávání
Aby bylo celoživotní učení jednotlivce efektivní,
je klíčové, aby se naučil rozpoznat svůj potenciál, zájmy, hodnoty a životní
směřování. Toto sebepoznání tvoří základ kariérového rozvoje a začít by se s
ním mělo již v raném dětství, kdy se děti učí poznávat své zájmy
a hodnoty. Chybějící kariérový rozvoj a kariérové vzdělávání může mít
negativní dopady jak na jednotlivce (práce mimo vystudovaný obor, nižší životní
a pracovní spokojenost), tak na společnost (nižší produktivita a daňový výnos,
zvýšené náklady na zdravotní a sociální péči).
Děti z rodin s nízkou podporou mohou postrádat
pomoc při kariérovém rozhodování a nástroje, které by jim pomohly s kariérní
volbou, zatímco děti z motivovaných rodin mívají tuto podporu často
automaticky. Kariérové vzdělávání a kariérové poradenství by mohly pomoci k
vyrovnání tohoto handicapu a ke zmírnění nerovností, zejména u dětí
z nepodnětného prostředí a u kariérně nejistých žáků, jejichž počet v
zemích OECD roste (v ČR byl v roce 2022 takřka dvojnásobný oproti roku 2018).
Kariérový
rozvoj ve strategických dokumentech a RVP
Kariérový rozvoj však zatím není systematicky
zahrnut do vzdělávání žáků na všech stupních škol. Strategie 2030+ ho požaduje
jen pro střední vzdělávání, Dlouhodobý záměr 2023–2027 již myslí i na to, aby
byl součástí i základního vzdělávání.
V rámcových vzdělávacích programech je zpracován
nejkomplexněji v revidovaném RVP pro základní vzdělávání (RVP ZV). V RVP pro
střední vzdělávání je uveden odlišně pro gymnázia a pro střední odborné školy a
má spíše užší pojetí. S revizí RVP by se jeho pojetí mělo přiblížit RVP ZV. V
RVP pro předškolní vzdělávání je zahrnuto sebepoznání dítěte, což poskytuje
dobrý základ, na kterém může základní škola stavět.
Personální
zajištění kariérového poradenství a vzdělávání učitelů
V souladu s vyhláškou o poradenství ve škole by měl
kariérové poradenství poskytovat výchovný poradce. Jeho agenda je ale široká,
nemá na kariérový rozvoj dostatek času a často nemá v tomto oboru potřebné
odborné vzdělání. Za spojování činností výchovného a kariérového poradce byla
Česká republika již dříve kritizována OECD, které doporučilo obě role oddělit.
Specializovaného kariérového poradce má však podle dat z roku 2018 jen 30 %
15letých českých žáků. Podle některých odborníků může kvalitní kariérové
poradenství zvýšit šance žáků na dokončení střední školy až o 40 % a je i
účinnou prevencí vzdělávacího neúspěchu. Pro systémové řešení by bylo potřeba
ukotvit pozici kariérového poradce v legislativě samostatně a vytvořit
standardy kvality a požadavky kvalifikace pro výkon kariérového poradenství ve
školách.
Učitelé, kteří si chtějí doplnit kvalifikaci v
oblasti kariérového poradenství, mají v současné době tři možnosti: studium v
rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP), získání kvalifikace v
Národní soustavě kvalifikací (NSK) nebo studium na vysoké škole.
O DVPP je mezi učiteli velmi malý zájem, příprava
probíhá nesystematicky v rámci různých projektů. Data ČŠI ukazují, že ve
školním roce 2022/2023 si zvolilo DVPP v této oblasti 7,2 % ředitelů ZŠ,
podíl ze školních let 2018/19, 2019/20 a 2020/21 je u učitelů základního
vzdělávání 3,52 %; ve středním vzdělávání 3,49 %.
NSK obsahuje tři profesní kvalifikace pro kariérové
poradce. Nicméně skutečnost, že školská legislativa nevyžaduje pro výkon pozice
kariérového poradce žádnou konkrétní kvalifikaci, protože tato pozice není
legislativně ukotvena, vytváří paradoxní situaci: na jedné straně MŠMT definuje
prostřednictvím NSK kvalifikační požadavky pro tuto profesi, na straně druhé ve
školství může pozici kariérového poradce zastávat kdokoliv, a to dokonce v režimu
nepedagogického pracovníka. Nebo ji vykonává z pozice výchovného poradce, avšak
kvalifikační požadavky na jeho pozici nejsou v souladu s těmi, které stanovuje
NSK.
Integrovaný
systém kariérového poradenství
Ucelený systém kariérového poradenství v ČR zatím
neexistuje. Návrh koncepce tzv. integrovaného systému kariérového poradenství
přitom vznikl již v roce 2013, ale realizovalo se z něj jen Národní poradenské
fórum (které funguje nyní formálně) a web Infoabsolvent.cz. Kariérové
poradenství poskytují v současné době různé instituce, kromě resortu školství
(pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, pracovníci ve
školách) často také privátní a neziskový sektor a úřady práce nebo v krajích
vznikají samostatné iniciativy (např. Moravskoslezský kraj).
Financování
kariérových poradců
Vzhledem k tomu, že dosud nedošlo k ukotvení pozice
kariérového poradce v zákoně o pedagogických pracovnících, je jeho působení ve
školách financováno prostřednictvím projektových výzev. To je ale pro školy
nejisté a neumožňuje to dlouhodobou návaznost. Navíc některé kraje a obce si
nemohou dovolit tyto služby financovat, což vede k prohlubování nerovností
mezi regiony. Místo systémového fungování máme k dispozici spíše jednotlivé
příklady dobré praxe. Nestálost financování a nedostatek uchazečů jsou podle
průzkumu PAQ/STEM hlavními důvody, proč se nedaří obsazovat pozice kariérových
poradců na školách.
Podobně jako u jiných podpůrných pozic, u nichž
skončilo financování z peněz Evropské unie, by bylo vhodné zajistit pokrytí
kariérového poradenství do budoucna ze státního rozpočtu. Kariérový poradce by
se měl stát součástí školního poradenského pracoviště. Finanční pokrytí by bylo
možné zajistit například sdílením společného odborného týmu pro určité území
(podobný model pilotuje Eduzměna na Kutnohorsku ohledně týmů duševního zdraví).
Studie PAQ/STEM vidí řešení v outsorcování služeb mimo pracovníky školy nebo
prostřednictvím banky odpočtů specializovaných činností. Další možností je
spojování škol pod jednu správu a sdílení těchto pozic mezi nimi.
Závěr a
doporučení
Kontext problematiky kariérového rozvoje a
kariérového poradenství do značné míry připomíná situaci, která panovala a
zčásti stále panuje u jiných podpůrných pozic. I přes úspěšné aktivity
realizované v některých školách postrádá oblast kariérového poradenství stále
legislativní a systémové ukotvení. Bylo by vhodné zvolit podobné řešení jako
vyspělé vzdělávací systémy, v nichž jsou konkrétní podpůrné pozice, včetně
kariérového poradce, běžně dostupné.
Do budoucna by bylo vhodné zajistit tato dílčí
opatření:
— Ukotvit pozici školního kariérového poradce v
zákoně o pedagogických pracovnících v souladu s kvalifikací popsanou v
NSK.
— Stanovit standardy kvality a kvalifikace
kariérového poradce. Vytvořit rámec pro odborné požadavky, profesní rozvoj a
metodickou podporu kariérových poradců ve školách.
— Vymezit indikátory kvality zajištění kariérového
poradenství, které bude ČŠI hodnotit ve školách.
— Věnovat systematickou pozornost kariérovému
poradenství jako celoživotní záležitosti (úzce spojené s celoživotním učením a
proměnami na trhu práce), tzn. legislativní ukotvení, zajištění dostupnosti
této služby ve všech fázích života, monitorování a evaluace, zvyšování
povědomí o kariérovém poradenství, finanční podpora. Dále by měl vzniknout
strategický dokument, který se tomuto tématu bude věnovat. Do roku 2015 byla
účinná Strategie celoživotního učení a v roce 2013 vznikla koncepce
Integrovaného systému kariérového poradenství. Od té doby obdobné strategie ani
koncepce na národní úrovni nevznikly.
— Zahrnout kariérové poradenství na úrovni
středních všeobecných i odborných škol.
— Zajistit stabilní a předvídatelné financování
kariérového poradenství ve školách ze státního rozpočtu.
— Propojit meziresortní data, která již nyní stát
má.
— Vytvořit systematickou spolupráci mezi resorty,
zejména MŠMT, MPSV, MZ a MPO, a posílit koordinační pozici Národního
poradenského fóra nebo v tomto směru ustavit jiný koordinační orgán, který bude
propojovat zainteresované strany.
Celou
analýzu naleznete online na webu eduin.cz.
0 komentářů:
Okomentovat