Politici se opět nedohodli na schválení novely školského zákona, která přináší desítky změn. Například více peněz pro školy, které vzdělávají náročnější žáky, slučování menších škol nebo garance psychologa či sociálního pedagoga pro větší školy. Schválení novely brání dodatečně přidaný návrh na převod financování nepedagogických pracovníků – tedy například kuchařek či školníků – ze státního rozpočtu na obce. Opoziční poslanci byli připraveni novelu schválit, pokud by tuto část ministr školství Mikuláš Bek (STAN) vyjmul. Ten to ale nakonec neudělal.
Zdroj: Hospodářské
noviny 7. 5. 2025
„Pokud
bychom přistoupili na to, že odložíme převod financování nepedagogů, může to
usnadnit projednávání v Poslanecké sněmovně. Ale na druhé straně to znamená, že
budou pokračovat některé negativní tendence, které vidíme ve fungování
škol,“ zdůvodnil už dříve svůj odmítavý postoj k ústupku Bek.
Ministerstvo jako
ústupek navrhovalo, že by změna financování nepedagogů začala platit až od
ledna 2026 místo původně navrhovaného září. Poslanci se ale obávají,
kde vláda na dodatečné financování nepedagogů vezme, když v rozpočtu
už žádné nejsou. To ministr Bek neobjasnil. „Potřebných zhruba deset miliard
korun má být přesunuto z jiných rozpočtových kapitol,“ uvedl pouze s tím, že
vláda během dvou týdnů přijme usnesení a prostředky budou rozepsány školám do
konce roku.
Kritika z
více stran
Proti
Bekově návrhu je řada kritiků – od politiků, ředitelů škol po obce a města.
Školy nechtějí, aby o jejich provozu, jaké učebnice či pomůcky nakoupí nebo
kolik kuchařek najmou, rozhodovali starostové. Opoziční poslankyně
Jana Berkovcová (ANO) se také obává, že v případě
schválení změny obce nedostanou na nepedagogy dostatek peněz
a budou na ně muset doplácet ze svých rozpočtů.
Sněmovna
odsouhlasila, aby se o novele hlasovalo ve středu 28. května ve 12 hodin. To
znamená, že hlasování nebude moct oddálit rozprava nebo obstrukce, které její
schválení znemožnily už dříve.
Podle
informací HN ministr o vyjmutí návrhu původně uvažoval, nakonec ale
nechtěl, aby to vypadalo jako politická prohra. V pondělí k tomu
totiž vyzvala třicítka nevládních organizací. Ve výzvě na koalici
apelovali, aby kontroverzní návrh vyjmuli a umožnili tak schválení
novely. „I když se to nakonec nestalo, koalice se sjednotila nad svým
návrhem a stanovila pevné hlasování, čímž deklaruje zájem vše schválit.
Což lze označit za pozitivní,“ řekl HN jeden z autorů dopisu Karel
Gargulák z výzkumné organizace PAQ Research. Opačný názor má však další ze
signatářů, předseda školských odborů František Dobšík. Obává se, že peněz
na nepedagogy obce nedostanou dost a ředitelé se o ně s nimi budou muset
dohadovat.
Co
neschválená novela ohrožuje
Pokud se
novelu nepovede v posledním květnovém termínu schválit, podle organizací hrozí
zánik více než 1600 pozic školních psychologů a speciálních pedagogů na
základních školách. Dotační programy na jejich financování totiž končí v září a
školy by je neměly z čeho platit. Novela by naopak zařídila, aby školy nad 180
žáků dostávaly peníze na školního psychologa automaticky a nemusely opakovaně
žádat o granty s nejistým výsledkem jako nyní. Menší školy by je sdílely.
Gargulák
upozorňuje také na fakt, že minulý týden poslanci schválili výrazné omezení
odkladů školní docházky s tím, že školy k tomu dostanou adekvátní podporu.
Jenže schválený asistent pedagoga do každé třídy nestačí. „Do škol
potřebujeme dostat další finance a odborníky, které zajišťuje právě tato
novela,“ říká.
Novela
dále zajišťuje slučování škol pod jedním zřizovatelem, které mají méně než
180 žáků. Změna se dotkne hlavně mateřských škol, které zřizovatel spojí buď se
základními, nebo s ostatními mateřskými školami. To má přinést úspory a
efektivitu třeba v administrativě, malé školy by také mohly sdílet aprobované
učitele pro každý předmět, psychology a podobně.
Více
peněz na platy učitelů, podpůrné pozice či pomůcky by nově měly dostat školy,
které vzdělávají žáky ze sociálně slabého ekonomického prostředí, ale třeba i
ty, které se potýkají s velkým množstvím cizojazyčných žáků, dostanou více
peněz. Další z bodů naopak přináší možnost regulovat objem financí, které stát
posílá do škol v případě ekonomické krize. To by mohlo ohrozit například půlení
hodin a podobně.
Novela
přináší také řadu dalších drobnějších změn, některé formou pozměňovacích
návrhů, jako je větší podpora pro cizojazyčné žáky nebo pro začínající učitele,
ale obsahuje i pozměňovací návrhy týkající se soukromých škol, které budí
kontroverzi. „Pokud kraj nebo obec nepovolí vznik soukromé školy z důvodu
dlouhodobého záměru vzdělávání a naplněných kapacit, škola bude moci založit
dceřinou společnost, a tím zákaz vlastně obejít,“ uvedla poslankyně Berkovcová.
0 komentářů:
Okomentovat