Na
obrazovce se promítají čísla +3 -1 +
Zdroj: Hospodářské
noviny 25. 4. 2025
Děti
dokážou počítat tak rychle, protože zapojují více částí mozku, než když „jen“
počítají. Čísla jsou v tomto případě jen prostředek. S matematikou nemá
mentální aritmetika zase tolik společného. Staví
na tom, že rozvíjí mozek jako celek a děti se pak lépe učí nejen
matematiku, ale i cizí jazyky a další předměty. „Dokonce se často stává, že k
nám přijdou
děti nadané na matematiku, protože je zajímají čísla, ale s mentální
aritmetikou mají problém, protože jsou zvyklé pracovat hlavně s levou
hemisférou. Naopak děti, kterým
matematika nejde, si k ní skrze tuto metodu najdou cestu,“ vysvětluje Barbora
Kudláčová, ředitelka společnosti AMAkids. Ta různé možnosti, jak rozvíjet
mozek, prezentovala v rámci akce Týden mozku, kterou každoročně pořádá Akademie
věd.
Mentální
aritmetiku se lze naučit i z knih nebo videí na
YouTube. AMAkids se podobně jako další společnosti v Česku – například
Soroboom nebo Indigo – zaměřují hlavně na děti. Připravují pro ně kurzy jako
motivační programy plné her, kde trénují třeba i pohybem na speciálním koberci.
Využívají k tomu program, který sleduje pokroky dětí a každému přesně nastaví
neurotrénink.
Pokud
dítě trénuje pravidelně čtyřikrát až pětkrát týdně minimálně deset minut, první
výsledky jsou podle pořadatelů kurzů vidět už po měsíci. Jakmile se
vytvoří neuronová spojení, nová dovednost už dětem zůstává. „Doporučujeme
chodit minimálně tři měsíce, nejlépe rok. Pak se mohou zlepšit i poruchy, jako
je dyslexie nebo dyskalkulie. A jednoznačně soustředěnost, která je dnes u dětí
vlivem zrychleného světa a sledování krátkých videí narušená,“ vysvětluje
Kudláčová.
Podle
neurobiologa Martina J. Stránského bylo jednoznačně prokázáno, že když se při
učení používá třeba počítadlo abakus, aktivuje se více částí mozku, než když se
dítě učí počítat tradiční metodou. „Jako vědec ale musím říci, že nebylo
věrohodně prokázáno, že tato metoda vykazuje v učení matematiky lepší výsledky
než jiná nebo že by zlepšovala paměť či soustředění,“ vysvětluje s tím, že se
sice prokázalo, že je spjatá s lepšími výsledky, avšak nemůžeme říct, že k nim
přímo vede. Udělat takový výzkum je podle něj velmi nákladné. „Tím ale nechci říci,
že je to špatná metoda. Obecně je cokoliv, co
aktivuje více částí mozku, považováno za lepší,“ dodal.
K tréninku
mozku lze použít také různá neuroakrobatická cvičení, kdy každou rukou
děláte jiný pohyb, podobně jako třeba bubeníci nebo pianisté. Systematické
používání paměti lze také cvičit pomocí her, v nichž si musí zapamatovat různě
dlouhé řady čísel, začít je možné třeba s telefonními čísly. „My na to máme
takovou tabulku, kde je ke každému číslu přiřazený obrázek. Například nula je
míč, slunce nebo kolo, jednička jehla nebo šíp a tak dále. Děti si pak z čísel
vytvářejí příběh. Dovedou být mnohem kreativnější než dospělí a velmi je to
baví,“ popisuje Kudláčová. Je to dobrý způsob, jak trénovat komunikaci,
schopnost vyjadřování a kreativitu.
Ta je v
současnosti na trhu práce velmi žádaná. Existuje několik her, kterými si lze
krátit čas třeba při jízdě autem, které kreativitu
pomáhají rozvíjet. Například hra na asociace, kdy jeden hráč řekne slovo a
další musí pojmenovat, co s ním souvisí. Nebo hra Mozkový útok, v níž je třeba
vymyslet nějaký problém – například člověk uvázl na pustém ostrově, má jen
vidličku, dalekohled a lano. Vymyslete několik různých způsobů, jak se z této
situace dostat. „Cílem je přijít na co nejvíce různých nápadů,“ popisuje
Kudláčová. Další možnost je určit si několik jednoduchých geometrických tvarů,
ty nejlépe vystřihnout a v určeném čase z nich poskládat co nejoriginálnější
obrázek.
0 komentářů:
Okomentovat