Ve Spojených státech amerických se ve školách rozšířila forma péče o nadané děti s názvem Schoolwide Cluster Grouping Model – neboli školní klastrování nadaných. Název je složitý, ale metoda je relativně jednoduchá a finančně nenáročná. A je i v souladu se základními principy, na kterých stojí i české vzdělávání. Americká zkušenost navíc říká, že tato organizace výuky vyhovuje učitelům, rodičům nadaných i nadaným žákům samotným, a není to na úkor dalších dětí ve škole. Mohlo by „klastrování“ zásadně přispět k pozitivní změně ve vzdělávání dětí s nadáním v České republice?
Zdroj: EDUin
12. 6. 2025
Vlastně
nevím, co mě loni na konci srpna přivedlo do jedné z mnoha tříd komplexu
elitní školy Anatolia College v řecké Soluni, kde se konal druhý den velké
mezinárodní konference o nadání. Paralelně běželo mnoho přednášek
a v této místnosti se mělo hovořit o Cluster Grouping of
Gifted (volně přeloženo jako shlukování či klastrování nadaných), což
není kdovíjak atraktivní název. Asi šlo jen o šťastnou náhodu.
Dorazila
jsem chvíli před začátkem, sedla si do lavice a těšila se na oběd. Když si
ale dáma v krátkých barevných šatech, která předtím stála zamyšleně
uprostřed místnosti a čekala, až všichni zaujmou místo, vzala slovo,
stačily dvě tři minuty na to, abych se probrala z letargie. Do konce
přednášky jsem pak nespustila oči z tabule, na kterou Dina Brulles,
koordinátorka programu vzdělávání nadaných pro budoucí učitele studující na
Arizonské státní univerzitě, promítala slajdy. Prezentace se mi líbila tím, jak
konkrétní byla: co, jak, kdy. Ale zároveň na mě působila až magneticky
inspirativně. „Tohle by se mohlo dělat i u nás!“ běželo mi hlavou.
„Cluster
grouping je moje oblíbené téma,“ řekla mi Brulles později, když jsme měly call
přes oceán. O nadání se, jak to tak bývá, zajímá i díky své osobní
zkušenosti. „Když byly moje děti malé,“ řekla mi, „všímala jsem si u nich
různých odlišností a začala jsem se zajímat o to, co mohou znamenat.
Objevila jsem tak problematiku nadání, kterou jsem od té doby začala studovat.“
Bod
rovnováhy
Hlavním
kouzlem Schoolwide Cluster Grouping Model (SCGM) je pro mě
poctivé hledání bodu rovnováhy, ve kterém je v jedné škole
a v jednom ročníku ještě možné naplnit vzdělávací potřeby
jednotlivých dětí: od mimořádně nadaných po mimořádně slabé, a to
s ohledem na výhody a étos společného vzdělávání. A to skutečně,
nejen deklarativně na papíře.
V čem
tedy metoda spočívá? Cluster v angličtině znamená shluk,
skupina podobných věcí nebo lidí, kteří jsou shromážděni na jednom místě. Každý
žák je jiný, ale i tak je pro učitele praktické vnímat ve třídě větší
celky, pro které diferencují výuku.
V
popisovaném modelu se děti ve třídě (nebo přesněji v ročníku) rozdělí na
pět skupin, a to s ohledem na jejich studijní potenciál: na děti
nadané, nadprůměrné – šikovné, průměrné, podprůměrné a silně podprůměrné.
Těchto
pět skupin dětí se rozdělí do tříd tak, aby třídy stále zůstaly heterogenní,
ale o něco méně. Hlavní vtip je v tom křivku různorodosti dětí ve
třídách poněkud zploštit, a to proto, aby učitel opravdu dokázal výuku
diferencovat a práce mu nepřerůstala přes hlavu.
Ve třídě
A tedy škola shromáždí všechny nadané, ale už k nim nepřidá všechny
další šikovné děti, jak by to nejspíš udělala škola, která preferuje segregační
organizaci výuky neboli tracking. Skupina dětí, která je druhá na
škále studijního potenciálu, půjde místo toho do třídy B, případně do tříd B
a C. Tam se také umístí nejslabší děti, ty, které se nacházejí na opačné
straně spektra než nadané.
__________________________
Tento článek je součástí série s názvem „Krize 2. stupně základní školy a jak z ní ven“. Novinářský projekt Kateřiny Lánské a Jitky Polanské podpořil grantem Nadační fond nezávislé žurnalistiky. Texty vycházejí v Heroine a následně na EDUin.cz a mají jako hlavní, zastřešující, téma různorodost dětí v typické třídě, která je velkou výzvou pro české učitele. Jak to udělat, aby výuka byla i za stávajících podmínek kvalitní, aby se všem žákům dostalo dostatečné podpory a nikdo nebyl ošizen? Část textů se věnuje i školám ve Skotsku a jejich pojetí druhostupňového vzdělávání.
V sérii
již vyšly tyto články:
Základky s lepšími výsledky než víceletá gymnázia? Existují a neučí se v nich jen děti
Když ne žáci, tak ani učitelé. Střední škola plošně zakázala mobily a má první výsledky
__________________________
„Pro
větší přehlednost si představme, že v každé třídě je třicet dětí. Máme
tedy třídu A s šesti nadanými, dvanácti průměrnými a dvanácti
podprůměrnými žáky, třídu B s šesti šikovnými, dvanácti průměrnými, šesti
podprůměrnými a šesti vyloženě slabými žáky a případně třídu C ve
stejném složení jako třída B. Ve třídě A jsou tři úrovně žáků, ve zbylých
třídách čtyři. Obvyklý počet nadaných v klastru se pohybuje mezi čtyřmi
a šesti dětmi. Pokud je v ročníku více než osm nadaných žáků, je
lepší je rozdělit do dvou tříd,“ popisuje doporučovanou praxi Brulles.
Shlukování nebo klastrování způsobem, který model navrhuje, je možné uskutečnit
ve škole, kde jsou alespoň dvě třídy v ročníku, ideálně ale tři nebo více.
Klastrování
se ve Spojených státech orientuje na pět až deset procent žáků s největším
potenciálem v ročníku. Způsob jejich identifikace se liší. Uvádí se, že
mimořádně nadaných dětí je v populaci kolem dvou až tří procent, žáků
s nadáním kolem dvaceti procent. Část žáků považovaných za nadané, ale ne
mimořádně nadané, by tedy byla zřejmě součástí druhé skupiny nadprůměrně
schopných, šikovných žáků.
Lépe
skupinka než oddělená třída?
Vytváření
skupinek nadaných žáků v rámci různorodé třídy se v USA rozšířilo,
když se americké školství přiklonilo k inkluzivním principům ve vzdělávání
a nahradilo v mnoha vzdělávacích okrscích vzdělávání nadaných dětí ve
speciálních programech, třídách či školách. Spojené státy, tak jako Česká
republika, místo nich v povinné školní docházce vsadily na diferenciaci
výuky v heterogenních třídách jako na preferovaný a spravedlivější
způsob vzdělávání.
Model SCGM vychází ze dvou
principů, které se někdy staví proti sobě, ale zde jsou spojené. Staví na tom,
že je pro nadané děti dobré, když se vzdělávají společně a svým tempem,
ale zároveň nejde cestou dělení dětí do tříd čistě podle výkonnosti na škále od
nejlepších po nejslabší. Nejde tedy o to, aby třídy byly co nejvíc
homogenní, spíš o to, aby byly o něco méně heterogenní.
Proč je
tento model lepší, než kdyby se daly do jedné třídy děti nadané a šikovné,
do druhé průměrné a lehce podprůměrně a do třetí ty nejslabší? Podle příznivců
inkluzivního vzdělávání, ke kterým se počítám, to nemá tak špatný vliv na
slabší žáky, jako mají modely segregační. Navíc to vytváří příležitost pro
setkání s jinakostí, ke které možná během pozdějších fází života už
nebudou mít příležitost.
Šetřit
nadané, změnit celou školu
Velká
část české veřejnosti – rodičovské i učitelské – s inkluzivním
vzděláváním nesouzní, a to hlavně proto, že v českém pojetí je
nedotažené a má řadu nedokonalostí. Za stávajících podmínek se dětem
v silně heterogenních třídách (v nichž nemalá část žáků má speciální
vzdělávací potřeby a vyžaduje nadstandardní pozornost učitele) potřebné
péče často nedostává. Nadaných dětí se to týká obzvláště. Výhody inkluzivního
vzdělávání jsou tak do velké míry zastíněny tím, že jeho reálná podoba je často
nevábná a nefunkční. Učitelé ve škole „hasí požáry“ a na nadané děti
už jim nezbývá kapacita. Často se problematika nadaných ani nedostane do jejich
zorného pole.
Model
SCGM má podle mě potenciál českou inkluzi zásadně vylepšit. Mohl by mít také
zásadní vliv na vyrovnávání vzdělávacích nerovností. Klastrování dětí totiž
zásadně pomáhá strukturovat práci učitelů, kteří by jinak při příliš
roztříštěné skladbě žáků nezvládali naplnit jejich vzdělávací potřeby. Tím, že
zlepší kvalitu vzdělávání nejnadanějších žáků v běžných školách, sníží
potřebu rodičů hledat vzdělávací alternativy.
Změnit
dynamiku péče i vzdělávání pro všechny děti
Tou
největší výhodou klastrování je, že nadané děti jsou spolu v jedné třídě.
Vzdělávají se tak v souladu se svými možnostmi kontinuálně, nikoli
nárazově, jak to bývá při jejich občasném vytahování ze třídy. A to je
mimochodem zřejmě nejčastější model práce s nadanými žáky, který můžeme
vidět v české škole, kde se o nějakou podporu nadání pokoušejí.
Učitel,
který má ve třídě klastr nadaných, se také mnohem pravděpodobněji v dané
problematice dovzdělá a má větší motivaci učit s ohledem na tuto
skupinu dětí, než kdyby měl nadané děti jen jedno nebo dvě. To je druhá velká
výhoda.
Učitel
také získá víc prostoru, aby se nadaným opravdu věnoval, protože nemá ve třídě
nejslabší žáky. Platí to i pro ostatní třídy. I tam se učitelé mohou
lépe soustředit i na skupiny velmi slabých žáků, protože jim ubývá zátěž
v podobě dvou tří nadaných dětí, které mívají velké nároky na pozornost
dospělého. Metoda proměňuje dynamiku péče o všechny děti v celé
škole.
To, že
jsou nadané děti spolu, má obrovsky pozitivní vliv na jejich psychickou
kondici. V běžné třídě se často necítí dobře, protože si s ostatními
dětmi nerozumí. To, že nemají ve třídě kamarády, je pro ně velkým zdrojem
frustrace. Když mají svou skupinku, jsou daleko víc v pohodě a cítí
se ve větším bezpečí.
To má
zároveň vliv i na rozvoj jejich studijního potenciálu. Nemálo nadaných si
v běžné třídě odvykne učit a vyvíjet úsilí. Laťka je pro ně totiž
často posazená příliš nízko, takže se nemusí moc snažit a stejně všechny
úkoly splní. Ve třídě, kde je více nadaných žáků, se motivace u „zvadlých“
nadaných dětí zvyšuje.
„Nadané
děti se potřebují učit s ostatními stejně schopnými žáky, aby zažily výzvy
a dosáhly v učení pokroku. Lépe také chápou, v čem je jejich
přístup k učení jiný, když to mohou pozorovat ve skupině,“ říká Brulles.
Výhoda číslo tři (ale možná ta nejdůležitější, protože wellbeing,
tedy tedy psychická pohoda dětí, je základ pro učení) je tedy zásadní
zlepšení psychické kondice nadaných dětí, plus zvýšení jejich motivace
k učení. Díky tomuto modelu se zpod hladiny vynoří i nadaní, která se
tak do té doby neprojevovala. Zvýší také odvahu některých nadaných své nadání
projevit, protože už nebudou izolování v kolektivu dětí, kam se často
jinak snaží marně zapadnout.
Jako
další výhoda se uvádí, že šikovní žáci ve třídách, kde nejsou ti extra nadaní,
dostávají možnost povyrůst a zazářit, stát se skutečnými vzory pro
ostatní. Zároveň – což už ale patří spíše k nevýhodám – mnoho nadaných
v roli vzoru či přirozeného lídra nefunguje úplně dobře. To, že nadané
děti přemýšlí jinak a chovají se jinak než spolužáci, jim cestu k nim
ztěžuje.
Líbí se
rodičům
Je
samozřejmě jednou z velkých výhod, že tento model výuky se líbí rodičům.
Potvrdila to americká studie z roku 1993, ve které dotazníkovým šetřením
zjišťovali, jak se metoda ve školách uplatňuje a jak se osvědčila.
Výsledky shrnula Patricie A. Shuler v článku s názvem Cluster
grouping Coast to Coast (Klastrování od břehu ke břehu, myšleno na
celém teritoriu USA), který vyšel v roce 1997 v newsletteru The
National Research Center on the Gifted and Talented.
Všechny
školské okrsky, které se studie účastnily, uvedly, že model je rodiči velmi
dobře přijímán; jen jedno procento okrsků mělo i negativní ohlas. Rodiče
nadaných žáků vesměs kvitují, že díky tomuto uspořádání jsou školy úspěšnější
při naplňování potřeb jejich dětí, a smiřují se lépe se spádovou školou,
což redukuje přesuny rodin za lepším vzděláním, a tedy vzdělávací
nerovnosti. Nepřekvapuje, že rodiče seskupení do klastrů upřednostňovali před
zcela heterogenními třídami, kde jsou všechny děti rozdělené rovnoměrně. Studie
nezmiňuje, že by model byl nějak výrazně trnem v oku rodičům jiných skupin
žáků, což by mohlo být jeho rizikové místo.
Pozitivní
účinky metody jsou v průzkumu shrnuty následovně: „S výjimkou dvou
odpovědí, které naznačovaly negativní účinky klastrování (možný vznik třídních
klik a určité „elitářské“ tendence některých skupin), odpovědi opakovaně
signalizovaly sociálně emoční přínos modelu. Respondenti zmiňovali, že rozvíjí
sebeřízení žáků a klima péče a spolupráce, podporuje pochopení, že na
světě je mnoho „různých“ lidí, kteří spolu mohou vycházet, a vede
k lepšímu přijetí nadání, zlepšuje sebeúctu a posiluje přátelství.“
Sem tam
někdo proti
Třetina
tázaných okrsků ale zaznamenala i menšinové negativní reakce.
V některých případech se učitelé stavěli k programu pro nadané
odmítavě z ideologických důvodů nebo proto, že pro ně bylo pracné
zajišťovat diferenciaci výuky. Tento problém se vyskytoval méně, pokud ze
třídy, kam byl umístěn klastr nadaných, byli nejslabší žáci přemístěni jinam,
a heterogenita třídy byla tak cíleně snížena. Z toho vyplývá, že jen na
části škol, které na dotazník odpověděly, se pod klastrováním míní model SCGM,
tedy model, který počítá s rozmístěním pěti skupin dětí do tříd poněkud
nerovnoměrně.
Většina
škol zahrnutých do studie (98 %) klastruje čtyři až šest identifikovaných
nadaných žáků v heterogenní třídě, případně tvoří skupinky tří až pěti
dětí z pěti procent „nejlepších“ studentů v ročníku. Kritéria
zařazení dětí do klastru se ve školách lišila.
Polovina
respondentů uvedla, že v jejich okrscích klastrují školy ve třetím až šestém
ročníku. Třetina okrsků metodu zavedla v prvním, druhém, sedmém
a osmém ročníku, a dvanáct procent klastrování používá
v desátém, jedenáctém a dvanáctém ročníku, tedy na středních školách.
Nic není
dokonalé
Klastrování
nadaných samozřejmě není panacea, lék na všechny neduhy. Učitel se
ve třídě, kde jsou nadaní žáci, musí věnovat i dalším dvěma skupinám žáků.
Pokud nemá dostatečnou kvalifikaci a podporu, nebude to umět sladit
s péčí o nadané ani tehdy, když nemá ve třídě velmi slabé děti. Čeští
učitelé mohou narazit na to, že se nemohou opřít o kvalitní učebnice
s dobrými otázkami a gradovanými úlohami.
Další
problém je sociální: týká se klimatu ve třídě a ve škole. V důsledku
toho, že skupina žáků bude označena za nadané, na sebe děti různých skupin
(a jejich rodiče) mohou žárlit. Nadané děti si také za některých okolností
mohou vypěstovat povýšené chování. Je také docela možné, že mimořádně nadané
dítě s velmi specifickým uvažováním a chováním se ani
v „klastru“ nadaných nebude cítit komfortně. To vše do velké míry,
i když ne zcela, záleží na vedení třídy učitelem a míře jeho
profesionality.
Tato
rizika nicméně existují i při jiném režimu práce s nadanými, jako je
například vytahování nadaných z vyučování (pull-out) v kmenové třídě.
Zkusit to
na malém vzorku
O
současné situaci ve vzdělávání nadaných v českých školách
pojednává tematická zpráva České školní inspekce z roku 2022. Ta mimo
jiné konstatuje, že ve většině škol programy pro nadané existují jen na papíře.
Stále
více škol se ale nachází pod tlakem rodičů nadaných žáků, kteří to tak nechtějí
nechat a jsou logicky velmi citliví na to, zda jejich dítě ve škole
prospívá studijně i psychicky. Problematika péče o nadané se za
poslední roky dostala na větší světlo a figuruje i jako závazek státní
vzdělávací politiky ve směrodatných dokumentech, jako je Strategie 2030+ nebo
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky
na období 2023–2027. Školy budou čím dál více konfrontovány
s nutností postarat se adekvátně i o nadané děti.
Z pohledu
rodin s nadaným dítětem je popisovaný model klastrování nejspíš druhým
nejlepším řešením vzdělávání nadaných. Tím prvním je pro většinu z nich
oddělené vzdělávání. Mnoho škol ale speciální třídy pro nadané nebude schopno
ani výhledově zajistit – a odporuje to do jisté míry i oficiální
vzdělávací politice nejen České republiky, ale i dalších zemí. A tak
může být klastrování optimálním řešením v českých podmínkách. Jeho
rozšíření by mohlo spustit reálnou pozitivní změnu ve vztahu k nadaným dětem
v českých školách.
Dobrá
praxe se nemá nařizovat
Brulles
roky stála v čele Paradise Valley Unified School District, okrsku,
který má pod sebou desítky škol od mateřských po střední. Ptám se jí, zda
v jejím okrsku metodu klastrování zaváděli shora. Její odpověď zní, že
dobrá praxe se nemá nařizovat, ale šířit mezi školami na základě inspirace.
Školním okrskům, které chtějí s nadanými tímto způsobem pracovat, obvykle
radí, aby si vybraly dvě nebo tři školy, které to zkusí, a v nich dva
nebo tři ročníky, například třetí a čtvrtý. „Začít v malém a ono
se to pak bude šířit organicky,“ říká.
A tak by
to mohlo fungovat v České republice, kde je spontánní šíření dobré praxe
považováno za hlavní a možná jedinou funkční reformní cestu. Samozřejmě
nad tím visí několik otazníků.
Dvě
paralelní třídy v ročníku má jen necelá třetina všech základních škol
České republiky. Tři paralelky má necelých čtyři sta škol. Zbytek škol má pouze
jednu třídu v ročníku, případně je malotřídní. Americké školy jsou
v průměru větší.
Ale
nebylo by i to, že se klastrování rozšíří pouze ve větších školách,
obrovským posunem oproti současnosti? U menších škol lze navíc
předpokládat o něco větší individuální přístup, který nedostatek formální
péče o nadané může částečně kompenzovat.
Další
otazník visí nad tím, jak a kdy nadané děti identifikovat. Ale ani to není
neřešitelná otázka. Screeningové nástroje již existují, stejně jako organizace,
které se v péči o nadané angažují a mohly by potřebné postupy
pomoci školám rozpracovat a zavést. I státní správa vyvíjí snahu
vzdělávání nadaných ve školách rozšířit a upevnit, a to hlavně pomocí
krajských sítí podpory nadání.
Vyzkoušet
to v ČR?
„I když
vidím některé zádrhele různé míry závažnosti, byl bych pro, aby se
o systému začalo otevřeně a bez předsudků diskutovat,“ říká ředitel
odboru předškolního a základního vzdělávání Ministerstva školství
a dlouholetý ředitel základní školy Michal Černý.
Ověření
na pár školách, které by to chtěly vyzkoušet, by mohlo podle něj udělat víc
jasno, zda má metoda šanci se uchytit. „Legislativně tomu vlastně nic nebrání.
Pokud by přinesl hmatatelné pozitivní výsledky, a to pro všechny skupiny
dětí, pak by to mohlo posílit i vůli řešit problémy, které stojí
v cestě jeho eventuálního plošného uplatnění,“ říká Černý.
Brulles je také autorkou mnoha
knih o vzdělávání nadaných žáků, mimo jiné publikace Manuál
klastrování: jak předkládat nadaným výzvy a zlepšit výsledky všech (The
Cluster Grouping Handbook: How to Challenge Gifted Students and Improve
Achievement for All). Tam se zvídavý ředitel či ředitelka mohou
dozvědět víc. Autorka je navíc, jak mi řekla, ochotná se o metodě pobavit
s kýmkoliv, kdo má zájem a komu to může pomoci.
0 komentářů:
Okomentovat