SYRI: Třetina žáků základek využívá AI a nechce látku memorovat

čtvrtek 10. července 2025 ·

Umělá inteligence pro širokou veřejnost pracuje už skoro dva roky a mění i školství, především přístup studentů. Třetina žáků základních škol používá umělou inteligenci pravidelně při přípravě do výuky a stejné množství dětí si myslí, že se ve škole nepotřebuje učit vědomosti nazpaměť. Je pro ně jednodušší zjistit, jak se správně umělé inteligence ptát, jak s ní pracovat a jak ji využít na to, čemu se budou chtít v budoucnu věnovat, říká výzkumník Národního institutu SYRI Tomáš Lintner. Český školský systém na to zatím dostatečně nereaguje. V tomto směru ale není rozhodně jediný.

 

Zdroj: tisková zpráva SYRI 19. 6. 2025

 

Počty dětí, které odmítají memorování školní látky, exponenciálně narůstají. „Od roku 2022 a 2023, kdy nastal boom v dostupnosti kreativní umělé inteligence, procházejí studenti hodnotovými obraty. Čím dál víc si jich myslí, že už není důležité některé předměty studovat a učit se znalosti nazpaměť,“ uvedl Lintner.

 

Nástroje umělé inteligence zároveň častěji používají žáci, kteří mají v porovnání s ostatními horší známky v matematice a v češtině a mají také nižší reálné znalosti v těchto předmětech. „Problém je v tom, že zatím nevíme, co přichází dřív. Žáci mohou mít horší výsledky právě kvůli tomu, že využívají AI možná že ne úplně tím správným způsobem. Mohou chtít jen rychlé a jednoduché odpovědi, což ale nemusí být dobré pro jejich růst. Může to ale být i opačně a žáci, kteří mají nejhorší výsledky ve sledovaných předmětech, mají větší motivaci využívat AI při přípravě do školy, například protože mají pocit, že jim ve škole není věnována dostatečná pozornost,“ uvedl Lintner.

 

Umělá inteligence každopádně mění komplexně přístup ke vzdělávání a stát na to zatím reaguje jen málo. „I proto, že z našich výzkumů vychází, že větší využívání umělé inteligence při přípravě do školy automaticky nevede k lepším znalostem a vědomostem, je klíčové, abychom žáky učili jejímu efektivnímu a etickému využívání. Různé organizace včetně NPI v současnosti organizují školení učitelů o tom, jak můžou AI nástroje používat ve výuce a jak o umělé inteligenci učit. Tyto kurzy však ani zdaleka nepokrývají všechny učitele a všechny relevantní oblasti. Z našich průzkumů vyplývá, že jsou to právě žáci, kdo jsou často znalejší v používání umělé inteligence než jejich učitelé,“ uvedl Lintner.

 

To souvisí hodně s fungováním českých škol. Samotní učitelé jsou tak vytížení nejen přímo výukou, ale i nepřímými činnostmi, které s učením souvisejí, takže sebevzdělávání často dělají na úkor svého volného času. Děti přejímají oproti tomu i vzhledem ke svému věku umělou inteligenci přirozeně. Jen malé procento z nich si ale v plné šíři uvědomuje rizika a zde podle Lintnera opět poroste význam škol. „Bude nutné už odmala v dětech budovat odolnost proti různým hrozbám, které souvisí s rolí AI ve společnosti, protože jich bude jen přibývat,“ popsal Lintner.

 

Umělá inteligence je podle Lintnera výzvou i příležitostí zároveň. „Záleží na tom, jak se k věci postaví vzdělávací systém. Pokud se tato příležitost využije, bude to mít dobré následky. Z různých výzkumů je prokázané, že když se umělá inteligence používá správným způsobem a děti i učitelé se s ní naučí pracovat, může to mít za následek zvýšenou motivaci žáků k učení a lepší vzdělávací výsledky,“ dodal výzkumník.

 

Používání AI ve velkém začalo 30. listopadu 2022, kdy společnost OpenAI spustila první velký konverzační model pro veřejnost ChatGPT. Od té doby se AI stala celosvětovým fenoménem. Dosáhla milionu uživatelů už během pěti dní a za dva měsíce překonala hranici 100 milionů aktivních uživatelů. Tento počet se následně exponenciálně navýšil. K 12. červnu 2025 měl ChatGPT více než 800 milionů aktivních uživatelů týdně a přibližně 122 milionů aktivních uživatelů denně.

 

0 komentářů:

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger