Umělá inteligence pro širokou veřejnost pracuje už skoro dva roky a mění i školství, především přístup studentů. Třetina žáků základních škol používá umělou inteligenci pravidelně při přípravě do výuky a stejné množství dětí si myslí, že se ve škole nepotřebuje učit vědomosti nazpaměť. Je pro ně jednodušší zjistit, jak se správně umělé inteligence ptát, jak s ní pracovat a jak ji využít na to, čemu se budou chtít v budoucnu věnovat, říká výzkumník Národního institutu SYRI Tomáš Lintner. Český školský systém na to zatím dostatečně nereaguje. V tomto směru ale není rozhodně jediný.
Zdroj: tisková
zpráva SYRI 19. 6. 2025
Počty
dětí, které odmítají memorování školní látky, exponenciálně narůstají. „Od
roku 2022 a 2023, kdy nastal boom v dostupnosti kreativní umělé
inteligence, procházejí studenti hodnotovými obraty. Čím dál víc si jich myslí,
že už není důležité některé předměty studovat a učit se znalosti
nazpaměť,“ uvedl
Lintner.
Nástroje
umělé inteligence zároveň častěji používají žáci, kteří mají v porovnání
s ostatními horší známky v matematice a v češtině a mají také nižší
reálné znalosti v těchto předmětech. „Problém je v tom, že
zatím nevíme, co přichází dřív. Žáci mohou mít horší výsledky právě kvůli
tomu, že využívají AI možná že ne úplně tím správným způsobem.
Mohou chtít jen rychlé a jednoduché odpovědi, což ale nemusí být dobré pro
jejich růst. Může to ale být i opačně a žáci, kteří mají nejhorší
výsledky ve sledovaných předmětech, mají větší motivaci využívat AI při
přípravě do školy, například protože mají pocit, že jim ve škole není věnována
dostatečná pozornost,“ uvedl Lintner.
Umělá
inteligence každopádně mění komplexně přístup ke vzdělávání a stát na to
zatím reaguje jen málo. „I proto, že z našich
výzkumů vychází, že větší využívání umělé inteligence při přípravě do školy
automaticky nevede k lepším znalostem a vědomostem, je klíčové,
abychom žáky učili jejímu efektivnímu a etickému využívání. Různé organizace
včetně NPI v současnosti organizují školení učitelů o tom, jak můžou
AI nástroje používat ve výuce a jak o umělé inteligenci učit. Tyto
kurzy však ani zdaleka nepokrývají všechny učitele a všechny relevantní
oblasti. Z našich průzkumů vyplývá, že jsou to právě žáci, kdo jsou často
znalejší v používání umělé inteligence než jejich učitelé,“ uvedl Lintner.
To
souvisí hodně s fungováním českých škol. Samotní učitelé jsou tak vytížení
nejen přímo výukou, ale i nepřímými činnostmi, které s učením souvisejí,
takže sebevzdělávání často dělají na úkor svého volného času. Děti přejímají
oproti tomu i vzhledem ke svému věku umělou inteligenci přirozeně. Jen
malé procento z nich si ale v plné šíři uvědomuje rizika a zde
podle Lintnera opět poroste význam škol. „Bude
nutné už odmala v dětech budovat odolnost proti různým hrozbám, které
souvisí s rolí AI ve společnosti, protože jich bude jen přibývat,“ popsal Lintner.
Umělá
inteligence je podle Lintnera výzvou i příležitostí zároveň. „Záleží
na tom, jak se k věci postaví vzdělávací systém. Pokud se tato příležitost
využije, bude to mít dobré následky. Z různých výzkumů je prokázané, že
když se umělá inteligence používá správným způsobem a děti i učitelé
se s ní naučí pracovat, může to mít za následek zvýšenou motivaci žáků
k učení a lepší vzdělávací výsledky,“ dodal výzkumník.
Používání
AI ve velkém začalo 30. listopadu 2022, kdy společnost OpenAI spustila první
velký konverzační model pro veřejnost ChatGPT. Od té doby se AI stala
celosvětovým fenoménem. Dosáhla milionu uživatelů už během pěti dní a za
dva měsíce překonala hranici 100 milionů aktivních uživatelů. Tento počet se
následně exponenciálně navýšil. K 12. červnu 2025 měl ChatGPT více než 800
milionů aktivních uživatelů týdně a přibližně 122 milionů aktivních
uživatelů denně.
0 komentářů:
Okomentovat