Převaha žen mezi pedagogy je známým a dlouhodobým fenoménem. V některých zemích vyvolává obavy, zda takový nepoměr a z něj vyplývající nedostatek vzorových rolí nesouvisí s klesajícími studijními výsledky mladých chlapců. OECD Education blog se zamýšlí nad příčinami.
Zdroj: Scio 17. 3. 2017
Podle posledního přehledu indikátorů ve vzdělávání stoupl poměr žen ve školství v průměru zemí OECD z 61 % v roce 2005 na 65 % v roce 2010 a dále na 68 % v roce 2014. V primárním vzdělávání je převaha učitelek výraznější (82 %) než v sekundárním (63 %). A nepoměr se bude dále prohlubovat, alespoň podle věkové distribuce obou pohlaví. Mezi pedagogy do 30 let je na druhém stupni 70 % žen, zatímco v kategorii 50 plus jich je jen 65 %. Tento trend lze pozorovat ve 22 z 35 zemí s dostupnými daty.
Učitelky ovšem zůstávají ve spodních liniích vzdělávání a na pozicích s nižší možností určovat směr školy – jen 45 % ředitelských míst zastávají ženy, přestože jich je mezi učiteli, ze kterých se ředitelé vybírají, převaha. Ženy méně učí přírodovědné obory, matematiku nebo technologie a je jich nižší poměr v terciárním vzdělávání.
Proč se tedy chce stále více žen než mužů stát učitelem? Genderový nepoměr je vedle vědomých a strategických rozhodnutí žen také výsledkem kondice pracovního trhu, sociálních norem a vysílaných kulturních zpráv. V některých zemích koresponduje rostoucí poměr zaměstnaných žen s rostoucí potřebou kvalifikovaných sil rozšiřujícího se školství. Ve státech, kde je poměr zaměstnaných žen nižší, jako např. v Japonsku, je i genderová nerovnost mezi pedagogy méně výrazná. Učitelství evokuje povolání obdobné mateřství a navíc umožňuje lepší sladění pracovního a rodinného života, což se zdá oslovuje více žen.
Méně známým důvodem je ale skutečnost, že pro ženy je učitelský plat výhodnější než pro muže ve srovnání s ostatními profesemi vyžadujícími vysokoškolský titul. Zatímco učitelé si v průměru přijdou na 71 % platu mužských kolegů v jiných odvětvích, u žen je to 90 %. I když na veřejných školách dostávají učitelé i učitelky za stejnou práci většinou stejné platy, v jiných odvětvích je rozdíl markantnější, a ženám se tak víc vyplatí se věnovat výuce.
Z grafu z roku 2016 (viz zdrojový článek) vyplývá, že v České republice je poměr jiný – učitelé dosáhnou jen na 50 % platu jiných vysokoškoláků, učitelky si vydělají 70 % platu všech vysokoškolaček. Nejlépe jsou na tom lucemburští kantoři, protože pedagožky zde vydělávají průměrně o 20 % více než jiné vysokoškolačky, muži mají platy srovnatelné s jinými obory.
Původní zdroj.
Proč se na učitelství hlásí tolik žen?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (186)
- inovativní vzdělávání (148)
- názory (19)
- NÚV (1)
- odborná literatura (641)
- pedagogické asociace (104)
- pozvánky (1)
- PR článek (1)
- profese učitele (386)
- projekty (21)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (170)
- školství v regionech (98)
- školství v zahraničí (66)
- výchova (214)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (327)
- výzkum a hodnocení (545)
- vzdělávací politika (797)
- zajímavé tipy (660)
- zaujalo nás (831)
Archiv
- ► 2024 (305)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
0 komentářů:
Okomentovat