Před blížícími se volbami hlavy státu přinášíme sérii rozhovorů s
několika prezidentskými kandidáty. Jaké mají vzpomínky na svou školní docházku?
Jaké problémy podle nich trápí české vzdělávání? A patří do škol na stěnu obraz
hlavy státu?
Zdroj: EDUin 8. 12. 2022
Pamatujete si, když jste naposledy
byla ve škole? A tím nemyslím školu vysokou…
Chodím na třídní schůzky mých synů,
takže jsem ve škole minimálně dvakrát ročně na třídní schůzce a čtyřikrát ročně
na konzultačních hodinách.
Když si vybavíte svoji vlastní
zkušenost se školou a srovnáte ji s tím, co nyní vidíte, v čem se škola
změnila?
Posun vidím v materiální vybavenosti,
děti mají hezčí učebnice a sedí v nových lavicích. Ale jinak, když srovnávám
svoji zkušenost a zkušenost svých synů, ve škole se toho bohužel až tolik
nezměnilo. Podívejte se, jak vypadal vlak na začátku století a jak vypadá
Šinkansen… Třída na začátku století přitom vypadala velmi podobně jako třída
dnes.
Jak by škola měla vypadat, aby to
odpovídalo potřebám současné a možná i budoucí společnosti?
Když zůstaneme u toho, jak bych si
představovala ideální třídu, měla by mít nejrůznější zákoutí, která budou žáky
inspirovat, budou v nich vzbuzovat kreativitu, místa pro týmovou spolupráci. K
dispozici by měly být laboratoře a další pracovny a třída by měla být velmi
variabilní. Zákoutí, o kterých mluvím, by měla být stavebními kameny výuky.
Měla by podporovat rozvoj dovedností, které patří pod pojem podnikavost. Děti
by si ze školy měly odnášet (a dnes si bohužel všechny neodnášejí) takové
dovednosti, jako je schopnost vidět příležitost, vzít na sebe odpovědnost,
týmově pracovat. Měli bychom podporovat jejich kreativitu, aktivitu, schopnost
hledat nová řešení. Zatímco na západ od nás chce po absolvování střední školy
podnikat 80 procent žáků nebo studentů, u nás to bohužel není ani jedna
třetina. Nedokážeme odhadnout, jak se bude svět vyvíjet, ale jsem bytostně
přesvědčená, že pokud vybavíme žáky a studenty těmito dovednostmi, uspějí v něm
mnohem lépe.
Co je potřeba změnit v tom, jak se
učí, aby škola v dětech a mladých lidech takto chápanou podnikavost
podporovala?
Základem jsou motivovaní pedagogové
a motivovaní ředitelé škol. Máme rámcové vzdělávací programy, které jim dávají
značnou volnost, ale chybí motivace změnit frontální způsob výuky, vyučovat
jinak, moderními didaktickými metodami. Nezbytná je samozřejmě podpora ze
strany státu. Pedagogové by neměli velkou část svého času věnovat
administrativě, jak je tomu dnes. Měl by se změnit také systém výběru ředitelů.
V malých obcích vybírají ředitele školy, což je naprosto klíčová osoba pro její
směřování, starostové. Ti přitom mnohdy nemají vzdělání pro to, aby mohli
kvalifikovaně rozhodnout.
Další rozměr jsou pedagogické
fakulty. Nejde přitom jen o to, nalít do nich peníze. Podívejte se například na
Singapur. Jeho školství dnes patří mezi nejkvalitnější na světě, přitom ještě v
70. letech to byla země, kde byl vzdělávací systém tak jako u nás málo
prostupný, což mimo jiné znamenalo, že děti ze slabších sociálních vrstev měly
pramalou šanci vystudovat střední nebo vysokou školu. Vzdělání rodičů stejně
jako u nás výrazně determinovalo stupeň dosaženého vzdělání u dětí, my k tomu
navíc máme ještě problém s regionální dostupností. Rozhodli se investovat do
reformy vzdělávání, i když je to běh na dlouhou trať přesahující horizont
nejbližších voleb, protože v něm viděli klíč k prosperující ekonomice a blahobytu.
Zavedli mimo jiné pravidlo, podle kterého na pedagogické fakulty může být
přijat jen ten, kdo patří mezi třetinu nejúspěšnějších absolventů střední
školy. Dnes mají absolventi pedagogické fakulty v Singapuru vysoký sociální
status a také skutečně vyučují. U nás to tak není.
My jsme k tomu udělali krok v podobě
zvyšování platů ve školství. Bude to stačit?
Jsem velmi ráda, že pedagogové na
základních a středních školách konečně mají rozumnější platy, ale to, o čem
mluvím, s naléváním dalších peněz do školského systému až tak nesouvisí.
Přidali jsme do školství peníze a máme za to průměrnost. Ale neměli bychom
chtít víc? V mezinárodním hodnocení PISA osciluje Česká republika už dvacet let
kolem stejných výsledků, řada zemí se za tu dobu dostala před nás.
Když mluvíme o nerovnosti v přístupu
ke vzdělávání, v této souvislosti je slyšet také otázka, zda podporou dětí,
které jsou znevýhodněné, nebrzdíme vzdělávání nadaných a talentovaných…
Ta námitka vychází z toho, že naše
společnost neumí pracovat s talenty. Souvisí to ale i s tím, že inkluze byla
udělaná špatným způsobem. Nelze přenést veškeré břímě na školy a nechat
například na ředitelích povinnost najít pro žáka asistenta pedagoga ve chvíli,
kdy je jich nedostatek. Inkluze je důležitá. Děti si mají ze školy odnést, že
někdo může být v něčem slabší a že je třeba pomáhat, to je důležité pro celou
společnost. Na druhou stranu opravdu neumíme využít potenciál talentovaných,
neumíme je vyhledávat, ani je neumíme rozvíjet.
Někdy se mi zdá, že chceme všechno
zprůměrovat, protože průměrnost je „jednoduchá na obsluhu“. Setkala jsem se s
ředitelkou nadace, která podporuje talentované žáky. Na řadě škol byla
odmítnuta, protože vedení školy chápe vyhledávání talentů a práci s nimi jako
„něco navíc“. Každý učitel ve třídě by měl přece poznat talentované žáky a dát
jim prostor se rozvíjet. Byla bych velmi ráda, kdybychom to byli schopni
změnit.
Co je potřeba udělat, aby se to
změnilo?
Přistupovat k dětem individuálně, a
to nejen k těm, které mají nějaký hendikep. Proč například není možné, aby
skutečně inteligentní dítě ve 14 letech studovalo na vysoké škole? Proč neumíme
rozvíjet jeho potenciál, když to vybočuje ze zaběhaných postupů?
Opravdu to u dětí, které potřebují
více podpořit, umíme? Pedagog, který dokáže individuálně přistupovat ke
znevýhodněným dětem, bude umět individuálně pracovat se všemi dětmi.
Vzdělávací systém je skutečně
nastaven tak, že neumí pracovat s talenty. Rozložení talentu v populaci je
stejné bez ohledu na pohlaví a bez ohledu na to, z jakého prostředí dítě
pochází. Neumíme pracovat například s romskými dětmi, které příliš často končí
ve speciálních školách. I dítě, které nemá doma zázemí, může být talentované,
ale systém mu bohužel neumí pomoci.
Je to ztráta jen pro to dítě nebo i
pro společnost?
Samozřejmě je to ztráta pro
společnost, obrovská ztráta. Talentovaní jsou ti, kdo mají odvahu riskovat,
přináší inovace, technologický pokrok, přidanou hodnotu v ekonomice, přispívají
k blahobytu společnosti.
Kdybyste měla pojmenovat tři
největší výzvy pro české školství, prosazení individuálního přístupu k dětem
bude zřejmě mezi ně patřit.
Ano. Druhá je odbourávání strachu z
neúspěchu, protože strach zabíjí kreativitu. Třetí je podpora aktivity a
podnikavosti. Podnikavost považuji za nejdůležitější, včetně toho, aby děti
získaly schopnost se celoživotně vzdělávat. Když se podívám na nejrychleji se
rozvíjející ekonomiky v Evropě, velké procento lidí ve věku 40+ je zapojeno do
celoživotního vzdělávání. V Dánsku je jich přes 20 procent, u nás je to šest
nebo sedm procent.
Nestřílíte tak trochu do vlastních
řad? Konkrétně, není to také úkol pro vysoké školy? Jak flexibilní jsou v
nabídce vzdělávání pro ty, kteří už pracují?
Samozřejmě, že střílím. Jako
rektorka jsem celé čtyři roky opakovala, že budoucnost je v celoživotním
vzdělávání. Není to jednoduché, vyžaduje to spojení byznysu a vysokých škol,
protože ten, kdo poptává celoživotní vzdělávání, jsou podniky. To ony by měly
formulovat své požadavky. Dneska se to děje spíše v soukromém sektoru, ale příliš
se to neděje na univerzitách. Dnes už to neříkám jako rektorka, ale jako
ekonomka: ekonomika nemůže být výrazně konkurenceschopná, pokud se nepodaří
zvýšit podíl lidí v celoživotním vzdělávání.
Chtěla byste po byznysu, aby
poptával vzdělávání po vysokých školách. Lidé z byznysu ale někdy volají spíše
po učních než po vysokoškolácích. Má naše společnost spíše málo učňů, nebo
vysokoškolsky vzdělaných lidí?
I když podíl vysokoškolsky
vzdělaných roste, stále je nižší než v okolních státech. Co mě ale trápí, to je
podíl bakalářů a magistrů. Měli bychom rozšířit základnu bakalářsky vzdělaných
lidí, jak je to běžné na západ od našich hranic, a magisterské studium více
specializovat.
Takže pro budoucí prosperitu
potřebujeme více vysokoškoláků, nikoli více učňů?
Naše ekonomika má obrovské ztráty,
protože ročně tisíce dětí nedostudují základní školu. Měli bychom usilovat o
to, abychom byli vzdělanou společností, aby všichni dostali na různých úrovních
vzdělávacího systému kvalitní vzdělání, protože jen tak bude naše společnost
odolná například vůči hybridním hrozbám.
Co to znamená vzdělaná společnost?
Znamená to společnost s titulem?
Kvalitně vzdělaná společnost znamená
informační gramotnost, schopnost ověřovat si a hledat informace. Dneska vám
každý zaměstnavatel řekne, že kamenem úrazu u absolventů je, že nedokáží řešit
situace, které se neučili ve škole. To souvisí s kvalitou vzdělávání a absencí
dovedností, které shrnuji jako podnikavost.
Jaké máte vy sama vzpomínky na
školu? Byla pro vás místem, kam jste se spíš těšila, nebo spíš bála chodit?
V první třídě se děti obvykle do
školy těší, ale pro mě to bylo tak trochu peklo. V pěti letech jsem plynně
četla, a když jsem šla do školy, měla jsem přečtené všechny Verneovky. Na
vlastní kůži jsem si vyzkoušela, jaké to je, když s tím učitel neumí pracovat –
slabikovala jsem s ostatními a nudila jsem se. Jako dospělá jsem si pak říkala,
že raději své děti nebudu nic dopředu učit, protože jsem se bála, že zažijí
něco podobného.
Kdy pro vás škola začala být
zajímavá?
Mě škola hodně bavila na gymnáziu.
Bylo to i tím, že přišel rok
Ještě se vrátím k vašim zážitkům z
první třídy, pamatujete si, jestli vám visel na zdi prezident?
Visel tam Husák, to si pamatuji. Ale
také si pamatuji, že jsem měla jsem kolem sebe několik spolužáků, jejichž
rodiče chodili každou chvíli do školy, protože jejich dítě propadalo. Dneska by
to byli dyslektici a dysgrafici a krásně by základní školu zvládli. To vidím
jako obrovský rozdíl.
Když se vrátím k tomu portrétu,
kdybyste se stala prezidentkou, měl by ve třídách viset váš portrét?
Já si myslím, že na zdi má viset
státní znak, jako u mého syna ve škole, a ne prezident nebo prezidentka. I když
nedávno jsem byla na návštěvě na gymnáziu na besedě se studenty a na stěně tam
měli Václava Havla.
___________________
Danuše Nerudová (43): profesorka
ekonomie vedla v letech 2018–2022 Mendelovu univerzitu v Brně, kde předtím
působila jako proděkanka nebo prorektorka. Za ministryně práce a sociálních
věcí Jany Maláčové stála v čele Komise pro spravedlivé důchody, která řešila
reformu důchodové reformy.
0 komentářů:
Okomentovat