Puberta a náš přístup k ní dokonale odráží změny v celé společnosti. Zlom mezi dětstvím a dospíváním je čím dál razantnější i rychlejší, podle posledních poznatků neurovědy přichází už zhruba v jedenácti letech. A přestože si o tom všichni povídáme, připravení většinou nejsme. Puberta tak přináší intenzivní momenty, kdy je potřeba se zastavit a zkusit je pochopit – abychom dál mohli rozumět svým dětem a ony samy sobě. Co nám v tom brání?
Zdroj: Magazín Eduzín 22. 5. 2023
Připadá mi, že jsme jednou z prvních generací, která výchovu a snahu porozumět dětem v dospívání i před ním řeší opravdu důkladně. Čím to je?
Z mého pohledu je
to dané už tím, v jakém společenském systému žijeme. Do revoluce jsme měli
jen velmi omezenou možnost svobodně si volit svou cestu, autonomně se
rozhodovat. Mnohé volby učinil systém za nás. Někteří rodiče vyrůstající
v té době zažívali nepochopení pro to, kým jsou jako osobnosti, a metody
výchovy jim nevyhovovaly. Druhá věc je přístup k informacím, který se také
po revoluci změnil a v posledních letech díky digitálním technologiím a
sociálním sítím dále expanduje. Chceme dělat věci jinak a mnohem víc toho víme,
a tak i nad výchovou více přemýšlíme.
Jak si v rámci
takového přemýšlení obvykle přejeme výchovu zvládnout?
Když se ptám rodičů,
jak si představují dítě, až bude dospělé, říkají, že chtějí, aby bylo
zodpovědné, ale také, aby se umělo rozhodovat, to vnímáme jako čím dál tím
důležitější. Odpovídá to rychlosti doby, která je dalším faktorem v jiném
přístupu k výchově. Dřív, když něco fungovalo, mohlo to fungovat deset dvacet
let. To dnes neplatí. Staré pořádky se nabourávají větší rychlostí než dřív,
takže ani není šance zajet si nějaký způsob. Než ho přijmeme, doba se změní. A
z toho nám právě vychází i vědomí, že pružně se rozhodovat budou
potřebovat i naše děti.
To je logické, ale
můžeme je naučit něco, co sami často neumíme?
Pro rodiče vyrůstající
před revolucí je to obtížné, protože byli vychováváni kontrolujícím způsobem a
nezažívali autonomii. Část nové generace rodičů, vychovávaná po revoluci, může
mít opačný problém – zažili volnou výchovu, která také nevede
k samostatnosti a zodpovědnosti v rozhodování. A z hlediska
Teorie typů je dobré si navíc uvědomit, že v populaci je skoro 40 procent
lidí, pro něž je stabilita a předvídatelnost, tedy fungování v rámci řádu,
jenž se osvědčil, vrozenou potřebou.
O to složitější může
být pochopit puberťáky, protože dospívání je zástup rychlých změn. Neumíme na
ně reagovat, neumíme naučit děti na ně reagovat… A oni mají s naší
nejistotou v zádech řešit spoustu svých vývojových úkolů. Jaké jsou
ty nejzásadnější?
Jejich vývojovým
úkolem během dospívání je najít si svou vlastní identitu. Musí se stát
nezávislými na nás rodičích, ujistit se v tom, kým jsou jako osobnosti, a
uvědomit si, kam směřují – učit se fungovat v budoucích dospělých rolích.
K tomu potřebují oporu ve skupině svých vrstevníků. Jenže omezení kontaktů
v době pandemie a neosobní komunikace prostřednictvím digitálních technologií
dětem zvládnutí dospívání výrazně ztěžuje. Sociální a komunikační dovednosti,
které si měly osvojit už v mladším školním věku, jim chybí. A když přijdou
do puberty, nedaří se jim najít své místo v partě kamarádů. Proto dnes pro
dospívající potřebujeme stále více psychologů.
Možná máme také trochu
rodičovsky „zameškáno“, ne? Protože jeden z vašich textů mluví o tom, že
na pubertu je potřeba se připravovat už od batolecího věku…
Ano, protože právě
tehdy si dítě vytváří první náhledy na sebe sama – a získává je skrze nás.
Dáváme mu zpětnou vazbu, hranice, a ony si skrze to vytváří základy
sebehodnoty, o kterou by se pak měly v období dospívání opřít. Díky zdravé
sebehodnotě, tedy pocitu, že „takový, jaký jsem, jsem v pořádku“, by si
pak v pubertě měly svou identitu potvrdit a hledat její uplatnění
v budoucnosti. Mnoho dětí má ale sebehodnotu narušenou – jejich rodiče jim
nevědomě vysílali signál, že projevy jejich vrozené osobnosti nejsou to, co
očekávají nebo by bylo společensky přijatelné. Děti si pak vytvářejí falešnou „personu“
– masku, kterou se ve světě učí fungovat, ale nejsou to ve skutečnosti ony
samy.
Co to pro ně znamená?
To záleží na typu
osobnosti. Některé děti se naučí plnit očekávání a potlačují své potřeby,
snadno si pak v dospělosti vytvářejí nezdravou závislost na jiných lidech.
Jiné jdou spíš do opozice a vzdoru a mají potřebu s druhými soupeřit a
dokazovat sobě i okolí, že jsou „dost dobří“.
A my rodiče pak žijeme
všechna ta nedorozumění? Proto o nás v pubertě nechtějí ani slyšet?
Moje dcera to
v šestnácti vystihla. Když jsem si s ní o dospívání povídala, řekla
jsem: „Nám nejvíc vadí, že s námi nemluvíte.“ Načež ona opáčila: „Nám
právě nejvíc vadí, že s námi mluvíte.“ Nešlo jí o to, že s nimi
mluvíme, ale jakým způsobem. Dospívající děti nás totiž potřebují mnohem víc,
než si samy připouštějí a než my z jejich chování můžeme vyčíst. I když se
vůči nám vymezují (musí, aby se osamostatnily), potřebují cítit, že pro ně
pořád máme pochopení. A to i ve chvílích, kdy „selžou“ a udělají něco, co by
neměly. Jenže my rodiče si to většinou bereme osobně, popřípadě to vnímáme jako
selhání naší výchovy a máme obavu o budoucnost našeho dítěte.
Někdy je ale až
neskutečné, jak se najednou ty rozumné vyrůstající bytosti změní
v chaotické bordeláře, testovače trpělivosti a člověk jen čeká, až se
puberťákovi s odpuštěním zklidní hormony!
Tady je ale potřeba
říct věc, o které se velmi málo mluví. A sice, že puberta není jen nějaká bouře
hormonů. Změny chování, které během dospívání u svých dětí vidíme, jsou
důsledkem zásadní reorganizace mozku. Ano, kolem 11. roku se zvedne hladina
pohlavních hormonů. Jenže to není všechno. Na to reaguje jejich emoční centrum
sídlící v limbickém systému. A zatímco v dospělosti už ho dokážeme
racionálním mozkem zvládnout, v dospívání zažívá prudký rozvoj doprovázený
emoční nestálostí, impulsivitou, touhou po adrenalinu a nových silných
emocích.
Od zhruba šesti do
jedenácti let se dítě učilo své emoce zvládat. Můžeme si to představit jako
propojení racionálního a emočního mozku pěšinkami – dráhami, po kterých běží
signály. Ve chvíli, kdy naše smysly zaregistrují podnět, emoce vzniká, aniž si
to uvědomujeme. Zároveň se ale aktivuje racionální část mozku, která podnět
vyhodnotí a buď emočnímu centru potvrdí, že jsme vystaveni ohrožení a je dobré
se připravit na útěk či útok, nebo naopak emoční reakci tlumí. Nemyslím tím
potlačení emoce, ale její zpracování tak, aby její projev byl sociálně
přijatelný a zároveň neškodil našemu tělu a psychice. Tyhle pěšinky ale
v dospívání nestačí – je třeba postavit dálnice. Dráhy musí zesílit,
obalit se myelinem, aby zajistily rychlejší a efektivnější plynutí vzruchů do
emočního centra. Trochu to zjednodušuji, ale pro představu to myslím
stačí.
To zesilování drah se
děje celou pubertu?
Je to proces, který
trvá až do pětadvaceti let. Takže puberta nekončí někdy v šestnácti nebo
sedmnácti. To spíše graduje, reorganizace je nejvýraznější. Přináší to i mnohá
pozitiva – mozek je otevřený novým možnostem, ochoten přijímat informace a učit
se nové dovednosti. Zároveň jsou ale děti velmi náchylné k tomu, aby
neškodné podněty vnímaly jako ohrožení a reagují stresovou reakcí – útěkem,
útokem nebo paralýzou. Navíc hormon tetrahydropregnanolon, který v reakci
na stres mírní u dospělých úzkost, má u dospívajících opačný dopad: úzkostné
stavy posiluje a prodlužuje stres.
Zároveň je mozek
v dospívání extrémně náchylný k vytvoření závislosti – na druhé osobě
(ve smyslu romantické lásky), na návykových látkách a v dnešní době
především na digitálních technologiích.
V období největší
reorganizace mozku dospívající těžko snášejí nejistotu a nestabilitu – ať už
své vlastní budoucnosti, nebo okolního světa. Mají také problém s logickým
rozhodováním – jejich mozek jim neumožňuje logicky situaci vyhodnotit a reagují
impulsivně a nesmyslně. To jsem zase viděla u své dcery. Jednou přišla
v šestnácti z oslavy své kamarádky, která se zhroutila, měla
halucinace, byla úplně mimo sebe. Má dcera jako jediná trvala na volání sanitky
nebo alespoň někoho dospělého. Ostatní děti panikařily a chtěly všechno utajit.
V mladším věku by děti v tomhle směru neváhaly a v dospělosti
také ne.
K tomu si ještě
přidejme zase digitální dobu, přehlcení informacemi, sociální sítě… Najednou
vyhodnocují jakoby mnohem více parametrů. Procházejí také změnou životosprávy,
zhoršují se jim často stravovací návyky. Málo spí!
Za to částečně taky
nemohou. Kvůli pozdějšímu vylučování melatoninu usínají o dvě hodiny později,
ale ráno musí vstávat stejně jako dřív. Jejich mozek tak nemá dost času na to,
aby roztřídil přijaté informace – ty potřebné uložil do dlouhodobé paměti a
těch ostatních se zbavil. Jsou tedy trvale přehlcení. V důsledku
multitaskingu, který provozují (paralelně se učí, poslouchají hudbu, chatují a
hrají hru) si navíc mnoho z nich přivodí poruchu pozornosti a přicházejí o
sebedisciplínu. Moje dcera byla v 11 letech schopná psát denně 40 minut knihu,
o pár let později se nedokázala soustředit ani 10 minut, trpěla bolestmi hlavy
a očí atd.
Neříkám, že takto
dramaticky prožívají pubertu všechny děti. Závisí také na jejich typu
osobnosti, a především na tom, jak zdravou sebehodnotu mají a jak moc
v důsledku toho o sobě pochybují. Plnit pak třetí část vývojového úkolu,
tedy zjistit, kam směřují a co bude jejich životním cílem, je pro ně nesmírně
těžké. Když se naposledy vrátím ke své dceři, říkala mi, když puberta končila,
že ji ustála jen díky tomu, že znala svůj typ osobnosti. Pokaždé, i když jí
bylo zle, si dokázala říct, že je „normální“ a v pořádku taková, jaká je,
a jít dál. A že jsem jí rozuměla já jako máma. I když se chovala často
nepříjemně, snažila jsem se ji pochopit a neustále jí připomínala, že ji mám ráda
a jsem tu pro ni.
Nekomplikujeme to
dětem ještě i tím, že když že vůči nám rodičům přirozeně vymezují, považujeme
to za útok na sebe, vzdor a drzost?
Je to tak. Navíc
jejich tělo začíná být dospělé, ony se jako dospělé cítí, a chtějí, abychom se
k nim tak chovali. Ale pro nás je velmi těžké se k nim chovat
s úctou a respektem, když reagují jako uzlíček nervů a slovně na nás
útočí.
Co s tím? Co můžu
jako rodič dělat?
Když rodič zná typ
osobnosti dítěte a ideálně i ono samo, výrazně to prospěje jeho sebehodnotě a
pomůže pubertu zvládat. Rodič lépe chápe, že některé projevy dítěte jsou pro
daný typ „normální“ a dítě samo lépe chápe, proč si třeba s některými
kamarády nerozumí, proč si připadá jiné a že to není špatně. K tomu mohu
doporučit svou knihu Milovat nestačí: Cesta k sebehodnotě s Teorií
typů.
No a pak je důležité,
abychom se to my rodiče snažili emočně ustát. Je to sice těžké, ale dítě za to,
co se s ním děje, z velké části nemůže. A na rodičích vidím, že když
znají typ osobnosti dítěte a dostanou vysvětlení o tom, co se děje s jeho
mozkem v pubertě, je pro ně snazší tuto situaci přijmout. Pochopit. Nebo aspoň
vydržet. Dokážou věřit, že se to zlepší. A čelit snáze vlastním emocím. Protože
i ty potřebujeme racionalizovat. A když se pak zklidníme my, s tím
vědomím, co se děje, projeví se to zase na samotném dítěti. Protože dokud jsme
my v emocích, děti tím spíš. A někdy to končí těmi souboji.
Proč se o tom moc
nemluví? Proč se pořád chytáme za hlavu jen s hláškami o hormonech?
Protože je to téma
relativně nové. Sama jsem až někdy v roce 2016 viděla zahraniční dokument,
který toto téma reorganizace mozku v pubertě shrnoval. Tou dobou se také
objevila knížka Mozek teenagera, psaná z pohledu neuroložky. Ale ta, právě
proto, že je psaná odbornicí, bohužel celkem zapadla. Přitom problematiku
dospívání z hlediska fungování mozku skvěle vysvětluje! Nicméně zdá se, že
je konečně správný čas o tom mluvit. Právě proto – a to se vracím na začátek –
v jaké době žijeme a jaký má tato doba vliv mimo jiné na naše dospívající.
________________________
Šárka Miková je
psycholožka, autorka Teorie typů a tří knížek, které vám mohou změnit život:
Nejsou stejné, Ani mámy nejsou stejné, Milovat nestačí. O typech osobností
přednáší, vede workshopy a věnuje se i oblasti školství (pracuje v projektu Pomáháme
školám k úspěchu, který financuje rodinná nadace manželů Kellnerových).
Více o Teorii typů a Šárce Mikové najdete na teorietypu.cz.
0 komentářů:
Okomentovat