Podle původního plánu bychom již na konci tohoto roku měli mít zbrusu nové, provzdušněné a moderní kurikulum, rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Zatím to ale nevypadá, že by složitý a komplexní proces revize RVP mířil k jasnému a přehlednému výsledku. Tím je nejen nový dokument, ale i promyšlené postupy, jak se díky němu promění výuka na českých základních školách. Revize běží už několik měsíců, ale jsme opravdu ve finále? A je dobré spěchat?
Zdroj: Eduin.cz 31. 5. 2023
Před pár dny proběhla pod záštitou
MŠMT, NPI a Pedagogické fakulty v Praze mezinárodní
konference Kurikulum 2023. V souvislosti s probíhající revizí bych vypíchla
několik zajímavých momentů.
Za prvé: Otázky, které si musíme
položit, jsou, jak moc ambiciózní reformu chceme, jak moc chceme měnit
vzdělávací obsah a jeho pojetí nebo kudy vede průplav mezi Skyllou a Charybdou
znalostí a kompetencí, jak to trefně pojmenoval ředitel NPI Ivo Jupa. Ujasněme
si, “co a proč” a vysvětlujme to.
Musíme najít konsensus, aby si
jednotlivé skupiny tvořící kurikulum nevykládaly zadání různě, a také způsob,
jak k této dohodě dojde. Možná v NPI takové mechanismy mají a možná se oborové
skupiny na míře změn ve vzdělávacím obsahu napříč RVP shodly, ale my o tom nic
nevíme.
Potřebujeme jednoduché a
srozumitelné kurikulum, které bude také někdo jednoduše a srozumitelně
vysvětlovat. Učitelé potřebují změny pochopit a uvěřit jim. Pokud se tak
nestane, budou reformu vykládat po svém a zopakuje se neúspěšný scénář prvotní
implementace RVP z roku 2004.
Za druhé: Reforma vyžaduje relativně
hodně času. Až překvapivě se řečníci z různých zemí jako Nizozemí, Skotsko nebo
Finsko shodovali na tom, že zavedení nového kurikula u nich trvalo zhruba deset
let. Nienke Nieveen z Holandska ukazovala výmluvný časový harmonogram. Původní
časové milníky byly přeškrtány a tříletý plán tvorby a implementace kurikula
byl změněn na desetiletý s tím, že v závěru probíhají různé pilotáže.
Skloňovalo se slovo “čas” – “dejte učitelům čas, zařiďte podmínky a oni to
udělají”.
Za třetí: Jaké podmínky učitelé
potřebují, aby reformu přenesli do škol? Zahraniční hosté označovali tento bod
za klíčový. Rozhoduje o tom, zda reforma reálně proběhne, nebo ne. Nestačí jen
dobré kurikulum. Změnu neudělají jen metodické materiály, i když kvalitní
učebnice jsou velmi třeba. Učitelé potřebují změnu v prvé řadě pochopit a
přijmout a to nějaký čas trvá. Musí být přesvědčeni o tom, že se nové postupy
dokáží naučit. A naučí se je nejlépe přímo ve škole, v hodinách, a to vzájemně
od kolegů – ať už z jejich školy nebo z jiné. Na to ale musí mít ve svých
úvazcích čas a musí jej mít zaplacený.
Revize RVP bude mít smysl jen
natolik, nakolik se její efekt projeví ve školách. Zajistit to není triviální
záležitost. Když se ohlédneme za vznikem prvních RVP, řekla bych, že jejím
výsledkem bylo na tu dobu inovativně postavené kurikulum. Změna byla oproti
tehdejším jednotným osnovám ambiciózní. Nepodařilo se ji ale doručit do
škol.
O implementaci se přemýšlelo tak, že
je třeba vyzkoušet nové RVP a tvorbu ŠVP na vybraných školách a na běžných
školách pak vzdělat lidi, kteří jsou schopni změny předat dál. Reformu měl do
škol přenést koordinátor školního vzdělávacího programu především s pomocí
různých metodických materiálů. Byl často na celé škole jediný, kdo změně
kurikula věřil. Sám nebo jen s malou skupinou učitelů dostal možnost pochopit,
na čem reforma stojí, co je její smysl. Širší veřejnost nevěděla, co a proč
probíhá.
Koordinátorem byl často zástupce
ředitele nebo dokonce ředitel školy a neměl na řízení změny dostatek času. Ve
školách se nevytvořily podporující komunity, pomáhali si především ti učitelé,
kteří na to již byli zvyklí. Síťovaly se ty školy, které již zkušenost se
spoluprací měly. Vznikla tak implementační mezera a propast mezi vizemi RVP a
realitou výuky.
Jak změnu uskutečnit
Dnes máme k dispozici mnohem více zkušeností a výzkumných prací. Kladu si však otázku, zda neděláme podobné chyby. Máme jasno v tom, jak ambiciózní mají být změny v RVP? Ví širší veřejnost, co a proč chceme měnit? Vědí to učitelé? A přesvědčili jsme je o smysluplnosti změny? Máme promyšlené, kdo a jak bude jednotlivým učitelům v jednotlivých předmětech pomáhat proměnit obsah výuky?
To, jak propojíme národní kurikulum
se školní úrovní a jak pomůžeme učitelům si kurikulum vyložit a
přizpůsobit, je pro implementaci změny kritické. Různé země na to jdou různě.
Někde mají něco jako třetí úroveň kurikula, regionální, lokální úroveň. Školy z
dané oblasti společnými silami kurikulum konkretizují do určité úrovně, ale
jednotlivé konkrétní obsahy – třeba na jakém příkladu se budou koncepty učit –
jsou pak ponechány na rozhodnutí jednotlivých škol. To mi přijde jako zajímavý
model, který reaguje i na to, že školy pracují s dětmi z různých regionů a dává
jim to prostor toto ve výuce zohlednit.
U nás zatím uvažujeme o zavedení
modelových školních vzdělávacích programů. Školy by dostaly k dispozici jakési
vzorové učební „osnovy“, které by mohly, ale nemusely použít. Moje otázka zní,
jestli toto řešení bude stačit. Modelové vzdělávací programy nebo jejich ukázky
zatím nemohly být zveřejněny, takže nevíme, jak konkrétní budou. Pokud mají
fungovat jako most mezi novým RVP a školami, tak by bylo dobré je takto
pojmenovat a jasně říct, že to je ten chybějící článek, který reformu pomůže
zakotvit ve školách, spolu s průběžnou podporou učitelů. To se ale jasně
neříká.
Na to, jak je současná revize
v pokročilém stádiu, zůstává příliš mnoho nezodpovězených otázek. Jestli
ještě stále platí, že chceme uskutečnit ambicióznější změnu, ne jen kosmetické
úpravy, nelze revizi v původně daném čase dobře zvládnout. Možná by bylo lepší
jedoucí vlak trochu přibrzdit, případně přehodit některé výhybky.
0 komentářů:
Okomentovat