Před dokončením je návrh novely školského zákona, která výrazně ovlivní dostupnost asistenta pedagoga pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Důvodů připravované změny je více, od větší stability zaměstnání pro asistenty pedagoga, přes snížení administrativní zátěže pro školu, po větší kontrolu nad náklady na platy pro stát. Způsob, jakým ministerstvo školství nový systém připravuje, ale vzbuzuje značné obavy – ve školách, poradenských zařízeních, ze strany rodičů i odborné veřejnosti.
Plošně stanovený počet úvazků asistentů bez možnosti navýšení podle potřeb konkrétních žáků totiž bude mít negativní dopad na všechny. Na žáky s vyšší potřebou individuální podpory, kteří mohou být vytlačováni mimo hlavní vzdělávací proud, na jejich rodiče, na pedagogy, kteří je vzdělávají, i na celé třídní kolektivy.
Asistentů
pedagoga začalo na školách přibývat po roce 2016, kdy vstoupila v platnost tzv.
inkluzivní novela školského zákona. Ta výrazně změnila financování podpory pro
děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Školy měly již před jejím přijetím
ze zákona povinnost tyto děti vzdělávat a jejich podpora ale byla financována
nesystémově a z různých zdrojů, včetně prostředků určených na osobní ohodnocení
a odměny pedagogů. Praxe škol byla velmi rozdílná, některé byly vstřícnější,
jiné se vzdělávání znevýhodněných dětí bránily.
"Od roku 2016 má každé dítě se speciálními potřebami právní nárok
na podpůrná opatření tak, aby se mohlo vzdělávat spolu s ostatními a rozvíjet
svůj potenciál," říká
Lenka Hečková ze Society for All (SOFA, dříve ČOSIV). Školy mají povinnost
zajistit podporu podle doporučení školského poradenského zařízení a dostávají
na to finanční prostředky ze státního rozpočtu. Podle statistik ministerstva
školství narostl mezi školními roky 2017/18 a 2021/22 počet plných úvazků
asistentů pedagoga o 65 procent, z necelých 9 400 na 15 405.
Připravovaná
novela mění způsob financování podpory poskytované asistenty pedagoga. Základní
školy už nemají dostávat finanční prostředky podle toho, kolik dětí z důvodu
speciálních potřeb uplatní nárok na toto podpůrné opatření, ale podle počtu
úvazků asistenta pedagoga vypočítaného na základě pěti předem daných parametrů
(v principu podle počtu žáků). "Chápeme,
proč se stát tímto směrem ubírá, neboť po větší předvídatelnosti financování
asistentů volají sami ředitelé i asistenti pedagoga. Obáváme se ale, že plošně
nastavený systém bez současného zachování prvku individualizace tam, kde
parametrizované úvazky nepostačují na podporu všech potřebných dětí, může mít
negativní dopady na vzdělávání v dané škole” říká Lenka Hečková.
Při současném nastavení hrozí, že místo změny k lepšímu dojde k zásadnímu
omezení počtu asistentů pedagoga ve školách bez ohledu na potřeby žáků i
učitelů, kteří podporu asistentů ke vzdělávání heterogenních kolektivů
potřebují.
Novela
totiž plošně snižuje počet úvazků asistentů pedagoga, ale zároveň neřeší situace,
kdy škola nedokáže za těchto podmínek zajistit potřebnou podporu všech svých
žáků. Na tuto podporu přitom mají znevýhodněné děti nárok nejen podle školského
zákona i podle mezinárodních úmluv, jimž je Česká republika vázána. Bez toho,
aby systém plošné parametrizace doplnila možnost přiznat dítěti podporu
asistenta pedagoga na základě jeho speciálních potřeb, se kterou návrh novely
nepočítá, stát tyto závazky vůči znevýhodněným dětem nesplní.
Novelou
budou nejvíce postiženy školy, které jsou otevřené přijímání dětí se
speciálními vzdělávacími potřebami a nevejdou se proto "do průměru".
Dopad změny ovlivní i velikost školy, podle SOFA plošné omezení nejvíce dopadne
na malé školy a školy nejvíce inkluzivní, které přijdou až o 76 % současných
úvazků asistenta pedagoga. "Jsme
spádová škola pro několik obcí v pohraničí. Nyní se u nás vzdělává 44 dětí se
speciálními vzdělávacími potřebami, z toho 14 dětí s LMP. Další škola je
vzdálená téměř
Hrozí
také, že školy se budou ještě více než nyní vyhýbat přijímání dětí se
speciálními vzdělávacími potřebami. "Podle analýzy,
kterou pro spolek Spolu vypracovala společnost PAQ Research, se při přijímání
dětí do základní školy setkává přibližně třetina rodičů dětí se SVP s
nejrůznějšími požadavky ze strany škol, bez kterých školy nechtějí dítě
přijmout. Požadavek na zajištění asistenta je druhý nejčastější požadavek,
který můžeme chápat jako projev nedostatečné asistence dětí se SVP už dnes.
Individuální podporu navíc nelze nahrazovat plošnými opatřeními, protože ta
nejsou zaměřena na naplňování individuálních potřeb dětí, ale na prvky
vzdělávacího systému jako takového. Mají proto jinou úlohu i smysl,” říká Veronika
Doležilová, právnička spolku Spolu.
Školy
sice budou mít podle zákona nadále povinnost podporu poskytnout, ale nebudou
mít zajištěny na její pokrytí dostatek finančních prostředků. Dá se přitom předpokládat,
že nedostatečná podpora v běžných školách vytlačí část dětí se SVP do
speciálních škol a tříd, které jsou ale již nyní v řadě krajů přeplněné a bude
nutné za ušetřené prostředky navýšit jejich kapacity. Návrh ministerstva, aby
školy platy asistentů pedagoga nad rámec parametrizovaných úvazků hradily z
nesystémových zdrojů, například z krajských rezerv, z rozpočtů zřizovatelů,
nebo dokonce z rozpočtů jednotlivých škol, opět přináší nejistotu, se kterou se
školy musely vyrovnávat před rokem 2016.
Proč
je navrhovaná parametrizace šetřením na špatném místě na konkrétních příkladech
vysvětluje SOFA ve stanovisku publikovaném ZDE a ZDE. Přináší také návrhy na
konkrétní opatření, jak systém upravit, tak aby dobře fungoval pro všechny. Ke
stanovisku se připojila i řada dalších organizací, včetně SKAV a EDUin.
Problematice se bude věnovat kulatý stůl SKAV a
EDUin na téma "Jak udělat parametrizaci dobře?", který se uskuteční
ve čtvrtek 15. června od 14 do 16 hodin online ZDE.
Diskutovat se bude nejen o rizicích spojených s
nastavením parametrů, jak je navrhuje ministerstvo školství, ale především o
tom, co udělat proto, aby novela přinesla potřebné změny a neuškodila nejen
nejzranitelnějším dětem, které k plnění povinné školní docházky potřebují
zvýšenou podporu, ale neměla negativní dopady na společné vzdělávání jako
takové.
0 komentářů:
Okomentovat