Než mít jednu plnou třídu, to radši dvě poloplné. Pro školy je v současnosti mnohdy finančně výhodnější učit žáky ve více menších skupinách a mít kvůli tomu více učitelů. Podle ministra školství Mikuláše Beka (STAN) je ale takový stav neudržitelný. Chystá proto návrh, podle něhož by se měl už od příštího roku změnit systém financování základních a středních škol. Část z nich pak bude muset některé pedagogy propustit.
Zdroj: Hospodářské
noviny 9. 10. 2023
„Budou
školy, kde se nestane vůbec nic, někde bude redukce učitelských úvazků jen
mírná, a pak jsou tu školy, které současný systém využívaly na maximum. Ty
budou muset úvazky redukovat víc,“ uvedl ministr školství Bek.
Změna se
může dotknout až stovky škol. Byť mají nová pravidla začít platit od ledna,
stát chce předejít tomu, aby školy vyhazovaly učitele v půlce školního roku.
Ministerstvo jim plánuje pomoci udržet kantory do června překlenovacím
grantem.
Bek dává
jako příklad gymnázium se 70 učiteli. To by mohlo podle plánu
přijít o tři učitele. Ministerstvo se ale nyní chystá jednat se zřizovateli
škol – obcemi a kraji – a s asociacemi sdružujícími ředitele
škol. Společně mají připravit nová pravidla. Zároveň se počítá s tím, že
změny jinak dopadnou na malé školy, typicky malotřídky, a jinak na střední a
velké školy.
Podle
ministra školství často tvoří menší třídy ve školách, kde na to mají kapacity,
volné třídy. „To my nemáme a nesehnali bychom ani učitele. Těch je v Praze
nedostatek,“ říká předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová.
Smůlu by mohly mít také školy, které si zvykly na tandemovou výuku, tedy že v
jedné třídě učí dva učitelé a vzájemně se podporují.
Gymnázium
Bohumila Hrabala v Nymburce je jednou ze škol, která současný systém
financování využívá „na maximum“. „Na jednu hodinu týdně dělíme všechny třídy
na matematiku a češtinu,“ dává příklad ředitel Jiří Kühn, co dělají nad rámec.
Důvodem rozdělování do menších skupin může být, že se tak učitel může více
věnovat každému žákovi zvlášť.
I když by
příští rok musel Kühn propustit třeba dva pedagogy, může mu to způsobit
komplikace. „S jedním vyhozeným češtinářem přijdu zároveň o dějepisáře a
učitele společenských věd, protože tyto předměty taky učil.“ Potřebu úspor
ale chápe.
Na druhou
stranu minimálně na gymnázia přichází současně s požadavkem co nejvíce
navyšovat počet dětí ve třídě kvůli velkému zájmu o všeobecné obory. Po
přijímacích zkouškách letos na jaře se řada tříd musela nafouknout na 32 až 34
míst. „V takové situaci mi nepřijde šťastné omezit možnost dělení tříd,“ uvádí
Kühn.
Bek
argumentuje tím, že za určitou hranicí je jedno, jestli je ve třídě 20 nebo 25
žáků, protože podle výzkumů to kvalitu výuky neovlivňuje. Česko je na tom také
lépe než většina jiných zemí. Zatímco na středních školách ve vyspělých státech
OECD připadá na učitele v průměru 13 žáků, v Česku 10.
Vedle toho,
aby nebylo příliš mnoho tříd s malým počtem žáků, plánuje ministerstvo
i spojování menších škol do větších celků. Tedy že malotřídky v
obcích nezaniknou, budou ale sdílet
třeba hospodářku, školníka, psychologa nebo asistentky pedagoga. To je
plán, který se nedá stihnout do konce roku, je to však jeden z Bekových cílů.
„Jel jsem
se podívat do jedné školy, abych viděl dobře fungující příklad svazkových škol.
A oni mi řekli, že už nemají ve třídě 15 dětí, ale
Bek
poukázal na to, že v posledních letech rozpočet na školství rostl. Důvodem bylo
nejen zvyšování učitelských výdělků, ale i počtu pedagogických pracovníků, jako
jsou učitelé, asistenti pedagoga či školští psychologové.
Počet
vyučujících se podle Beka zvedal výrazně rychleji než počet dětí, jeden kantor
tak měl na starost méně žáků. Každoročně vznikl nárok na sedm tisíc
pedagogických pozic a počet učitelů podle něj není potřeba zvyšovat. „Z
hlediska počtu dětí na jednoho pedagoga jsme na tom srovnatelně s vyspělými
zeměmi. Naším cílem není snížit počet učitelů a pedagogů, ale zastropovat ho,“
míní.
0 komentářů:
Okomentovat