Odborníci z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně vytvořili nové vysvědčení pro základní školy, kde vyučující žáky hodnotí slovně podle kritérií. Věnují se v něm silným stránkám žáka i jeho pokroku. Mohou udělit i známku, není ale stěžejním motivem, řekla dnes novinářům jedna z autorek projektu Jana Kratochvílová. Dosavadní vysvědčení je podle fakulty neúplné a neodráží dovednosti a schopnosti žáků. Ministerstvo školství chce, aby školy tento typ vysvědčení mohly rozdávat už na závěr letošního školního roku, doplnil ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání ministerstva Michal Černý.
Zdroj: ČTK – České
noviny 18. 1. 2024
Nové
vysvědčení vyvíjela univerzita tři roky, pomáhali jí s tím vyučující z několika
základních škol, kde již mají se slovním hodnocením zkušenost. "Spolu s
žáky, rodiči a učiteli jsme jej ověřovali ve třech verzích. Vycházeli jsme z
mapování potřeb škol, analyzovali vysvědčení u zahraničních vyspělých zemí i
výzkumy, kde se rodiče vyjadřovali k vysvědčení. Na tom jsme postavili svou
vizi," uvedla Kratochvílová. Vysvědčení by podle ní mělo změnit také vztah
žáků a učitelů, a tím i výuku. "Snahou je, aby žáky podporovalo v učení,
vedlo je k větší zodpovědnosti za své učení, ne bylo něčím, co na konci roku
vloží do šuplíku," dodala.
Vysvědčení
má šest stran. Druhá strana se věnuje chování, a to jak ve vztahu k sobě, tak k
druhým. Učitelé se vyjadřují třeba k tomu, zda žák dodržuje pravidla nebo zda
rozezná nevhodné chování. Následují jednotlivé předměty, kde třeba u českého
jazyka je jedním z kritérií používání pravopisu a dalším čtení s porozuměním.
"Je prostor i na známku, ale pod vlivem celkového pohledu na žáka.
Poslední strana je určená pro sebehodnocení, což je dovednost, která se musí u
dětí vést," poznamenala Kratochvílová.
Do přípravy
vysvědčení se zapojilo deset základních škol a jejich vyučující. "Hledali
jsme nový typ vysvědčení, který by odpovídal současné době a poskytoval
ucelenou a přehlednou informaci o učení žáka. Hodnotíme kolem třiceti let
slovně, na vysvědčení jsme psali dopisy, které byly velmi dlouhé. Tohle je pro
nás zjednodušení," řekla ředitelka ZŠ a MŠ Ivančice – Řeznovice Karla
Černá.
Podle
ředitelky další zapojené školy Martiny Raiserové jde o změnu myšlení učitelů.
"Musí přenastavit procesy a opustit tradici známek. Je to stejně časově
náročné, pokud chtějí být dobrými učiteli. Nám vysvědčení pomohlo ujasnit si
smysl a cíl hodnocení a v souvislosti s tím i změnu přístupu k žákovi. Znalosti
jsou samozřejmě důležité, ale chceme, aby děti měly radost z učení a nesly za
něj odpovědnost," řekla.
O nový typ
vysvědčení mají podle fakulty zájem desítky základních škol a víceletých
gymnázií. Ministerstvo školství jim chce umožnit, aby mohly pouze tohle
hodnocení používat. "V současnosti jsou dvě možnosti, hodnocení známkami
nebo širší slovní hodnocení, v podstatě takový dopis. Dnes představovaný
projekt je přesně něco mezi. Vysvědčení má pevnou kostru, konkrétní kritéria,
ale zároveň dodává komplexní obraz o dítěti a je systematické. Pro ministerstvo
je to dar z nebes," řekl Černý.
Pro resort
je důležité i to, že univerzita projekt se školami již vyzkoušela. "Víme,
že to funguje, proto chceme tenhle formát přidat do vyhlášky, aby ještě v
tomhle školním roce mohly školy takovéto vysvědčení vydat. Budou mít na výběr,
ale u 1.,
1 komentářů:
Velká gratulace kolegům z Brněnské fakulty pod vedením doc.Jany Kratochvílové. Konečně skvěle propracovaný návrh na radikální změnu způsobu hodnocení žáků, kterou naše školství potřebuje jako sůl. Přeji novému způsobu hodnocení, ať ho školy co nejrychleji a v co nejvyšší míře přijmou za své. A žákům, ať je jim nový přístup k hodnocení oporou na jejich vzdělávací cestě, v dosahování úspěchu a v osobnostním růstu.
Vlaďka Spilková
Okomentovat