Návrh nového vysvědčení hodnotí u žáků ZŠ jejich silné stránky i pokrok

sobota 20. ledna 2024 ·

Odborníci z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně vytvořili nové vysvědčení pro základní školy, kde vyučující žáky hodnotí slovně podle kritérií. Věnují se v něm silným stránkám žáka i jeho pokroku. Mohou udělit i známku, není ale stěžejním motivem, řekla dnes novinářům jedna z autorek projektu Jana Kratochvílová. Dosavadní vysvědčení je podle fakulty neúplné a neodráží dovednosti a schopnosti žáků. Ministerstvo školství chce, aby školy tento typ vysvědčení mohly rozdávat už na závěr letošního školního roku, doplnil ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání ministerstva Michal Černý.

 

Zdroj: ČTK – České noviny 18. 1. 2024

 

Nové vysvědčení vyvíjela univerzita tři roky, pomáhali jí s tím vyučující z několika základních škol, kde již mají se slovním hodnocením zkušenost. "Spolu s žáky, rodiči a učiteli jsme jej ověřovali ve třech verzích. Vycházeli jsme z mapování potřeb škol, analyzovali vysvědčení u zahraničních vyspělých zemí i výzkumy, kde se rodiče vyjadřovali k vysvědčení. Na tom jsme postavili svou vizi," uvedla Kratochvílová. Vysvědčení by podle ní mělo změnit také vztah žáků a učitelů, a tím i výuku. "Snahou je, aby žáky podporovalo v učení, vedlo je k větší zodpovědnosti za své učení, ne bylo něčím, co na konci roku vloží do šuplíku," dodala.

 

Vysvědčení má šest stran. Druhá strana se věnuje chování, a to jak ve vztahu k sobě, tak k druhým. Učitelé se vyjadřují třeba k tomu, zda žák dodržuje pravidla nebo zda rozezná nevhodné chování. Následují jednotlivé předměty, kde třeba u českého jazyka je jedním z kritérií používání pravopisu a dalším čtení s porozuměním. "Je prostor i na známku, ale pod vlivem celkového pohledu na žáka. Poslední strana je určená pro sebehodnocení, což je dovednost, která se musí u dětí vést," poznamenala Kratochvílová.

 

Do přípravy vysvědčení se zapojilo deset základních škol a jejich vyučující. "Hledali jsme nový typ vysvědčení, který by odpovídal současné době a poskytoval ucelenou a přehlednou informaci o učení žáka. Hodnotíme kolem třiceti let slovně, na vysvědčení jsme psali dopisy, které byly velmi dlouhé. Tohle je pro nás zjednodušení," řekla ředitelka ZŠ a MŠ Ivančice – Řeznovice Karla Černá.

 

Podle ředitelky další zapojené školy Martiny Raiserové jde o změnu myšlení učitelů. "Musí přenastavit procesy a opustit tradici známek. Je to stejně časově náročné, pokud chtějí být dobrými učiteli. Nám vysvědčení pomohlo ujasnit si smysl a cíl hodnocení a v souvislosti s tím i změnu přístupu k žákovi. Znalosti jsou samozřejmě důležité, ale chceme, aby děti měly radost z učení a nesly za něj odpovědnost," řekla.

 

O nový typ vysvědčení mají podle fakulty zájem desítky základních škol a víceletých gymnázií. Ministerstvo školství jim chce umožnit, aby mohly pouze tohle hodnocení používat. "V současnosti jsou dvě možnosti, hodnocení známkami nebo širší slovní hodnocení, v podstatě takový dopis. Dnes představovaný projekt je přesně něco mezi. Vysvědčení má pevnou kostru, konkrétní kritéria, ale zároveň dodává komplexní obraz o dítěti a je systematické. Pro ministerstvo je to dar z nebes," řekl Černý.

 

Pro resort je důležité i to, že univerzita projekt se školami již vyzkoušela. "Víme, že to funguje, proto chceme tenhle formát přidat do vyhlášky, aby ještě v tomhle školním roce mohly školy takovéto vysvědčení vydat. Budou mít na výběr, ale u 1., 2. a 3. třídy bychom do budoucna rádi vysvědčení se známkami úplně zrušili. V Evropské unii je to přežitek," dodal Černý. V Česku podle něj slovně hodnotí asi desetina škol. K přijímacímu řízení na střední školy ale musí uvést známky. Ministerstvo připravilo změnu, kdy střední školy známky nebudou muset vyžadovat. Pokud je ale budou chtít, základní školy je musí dodat.


1 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
20. ledna 2024 v 11:04  

Velká gratulace kolegům z Brněnské fakulty pod vedením doc.Jany Kratochvílové. Konečně skvěle propracovaný návrh na radikální změnu způsobu hodnocení žáků, kterou naše školství potřebuje jako sůl. Přeji novému způsobu hodnocení, ať ho školy co nejrychleji a v co nejvyšší míře přijmou za své. A žákům, ať je jim nový přístup k hodnocení oporou na jejich vzdělávací cestě, v dosahování úspěchu a v osobnostním růstu.
Vlaďka Spilková

Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger