Ve středu uplynula lhůta pro podávání přihlášek na střední školy. Ty je budou aktuálně zpracovávat a na základě nich zvát uchazeče o studium ke konání přijímacích zkoušek.
Zdroj: blog
autora 25. 2. 2024
Z článku vybíráme:
Jak bychom měli změnit přijímací
zkoušky?
Způsob
konání samotných přijímacích zkoušek však zatím stále zůstává bez zásadnějších
změn. Pro školy byla akorát odstraněna povinnost zohledňovat prospěch
z předchozího vzdělávání, avšak povinnost konat jednotnou přijímací
zkoušku u maturitních oborů zatím zůstává. Jedním z problémů této
formy testování je nejistá provázanost obsahu jednotné přijímací zkoušky
s učivem na základních školách. K tomu se přičítá faktor stresu, kdy
žáci nejprve musí podat přihlášku ke studiu konkrétních oborů a až
následně ve stanovených termínech konají přijímací zkoušky. Nemají tak možnost
dopředu predikovat šanci na úspěšnost svého přijetí. V případě učebních
oborů pak školy často stále sází akorát na výsledky předchozího vzdělávání.
Řešením by
do budoucna mohlo být stanovení více možných termínů pro konání přijímací
zkoušky v průběhu školního roku. Stejně tak by neměly být školy nuceny si
stanovovat váhu zohledňování výsledků jednotné přijímací zkoušky
v intervalu 60–100 %, ale měly by mít v tomto vyšší autonomii.
Pokud by tyto testy byly určené pro všechny deváťáky, mohly by i školy
s učebními obory si nastavit míru zohledňování výsledků těchto testů
v rámci vlastního přijímacího řízení. Tím by odpadla neobjektivita
v případě, kdy jejich jediným hodnotícím kritériem je stále jen
klasifikace žáka z 8. a 9. ročníku základní školy.
Uvidíme,
jaké závěry nám přinese letošní pozměněný způsob přijímacího řízení. Začít
diskutovat o podobě přijímacího řízení pro následující období bychom měli
okamžitě.
0 komentářů:
Okomentovat