České školství je na tom ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi průměrně – ani nejlépe, ale ani nejhůře. Pokud vezmeme srovnání mezinárodních výsledků vzdělávání dětí v rámci zemí OECD prostřednictvím testů PISA, i tam je Česko zhruba ve středu. A to i přesto, že je vzdělávání jednoznačnou prioritou prakticky každé vlády od vzniku samostatné České republiky. Za více než 30 let jednoznačné vládní priority bez ohledu na to, která partaj je momentálně u moci, by na tom tedy mohlo být české školství lépe.
Zdroj: Beduín
11/2024
Země se
potýká s velkými rozdíly v kvalitě vzdělávání, což jsou pomyslné nůžky,
které se rozevírají a nepřestávají se rozevírat. A to nejen mezi
kraji, ale někde i mezi jednotlivými regiony v kraji. Výzkumná
organizace PAQ Research sbírá po celé České republice příběhy kvalitního
vzdělávání z mateřských i základních škol, které poskládala do
Mapy. Příklady dobré praxe ukazují nejen to, že vzdělání může být kvalitní
i přes různé startovní podmínky, ale současně slouží jako inspirace pro
ostatní.
Jak taková
dobrá praxe vypadá? Například ve středočeském Nymburce školám
aktivně pomáhá řešit problémy OSPOD, segregovaná škola
v severočeském Tanvaldu se díky novému vedení a inovativnímu přístupu
stala žádanou i pro rodiče z dalekého okolí, v jihomoravských Otrokovicích zajistili dostatek psychologů díky koordinaci
ředitelů a zřizovatelů a v Praze 7 zase inovativně hodnotí
ředitele, kde důvěru ve zřizovatele posilují jasná kritéria odměňování
i podpora škol.
Příkladů je
ale daleko víc a rozdělené jsou do šesti oblastí – stabilní bydlení,
dostupné a kvalitní předškolní vzdělávání, spolupráce škol a dalších
služeb, školní poradenství pro všechny děti, kvalitní vzdělávání na školách
a nakonec podpora zřizovatelů. Uživatelé se tak mohou podívat na
jednotlivé příklady z praxe podle preferencí, s čím potřebují zrovna
poradit nebo v čem se nechat inspirovat.
„V Mapě
vzdělávání jsou stručné příběhy, jak může být vzdělávací neúspěch ovlivňovaný
chudobou a dalšími faktory, jako jsou odklady či velikost školy. Často
lidem říkám, aby se nebáli použít i platformu datapaq.cz, která je přístupná
z Mapy vzdělávání, protože jsou v ní strašně důležitá data. Je vidět
i několik let dozadu, kolik dětí třeba chodí do školky u nich
v obci s rozšířenou působností nebo kolik mají psychologů. Je to
velice intuitivní, a pokud třeba chci dosáhnout nějaké změny, donesu data
na radu města a můžu říct, že u nás máme 20 procent rodičů
v exekuci. Myslím, že to může být silný nástroj,” vysvětluje
v EDUcastu analytik PAQ Research Jan Zeman.
Mapa
vzdělávání se může stát zdrojem informací i inspirací pro ředitele,
zřizovatele či učitele ve školách. Díky rozsáhlým datovým podkladům může být
cenná také pro stát či místní akční plány, které řídí větší území dohromady.
V neposlední řadě jsou reporty, které PAQ Research generuje na základě
dat, užitečné hlavně pro zřizovatele a jejich školské a sociální
odbory. Nejen na obecní či městské úrovni, ale i na krajské. Oddělení
mohou stavět na datech, lidé ve školách zase na příbězích, které Mapa
vzdělávání přináší.
0 komentářů:
Okomentovat