Nadace České spořitelny za více jak 20 let svého fungování investovala 866 milionů korun do vzdělávacích a sociálních aktivit. V posledních letech se zaměřuje na podporu projektů ve školách, kde se vyučuje tak, aby mladá generace obstála ve svém profesním i osobním životě. Projekty zacílené zejména na rozvoj dovedností a postojů zažívají žáci a studenti na 1900 základních a středních (tj. na 36 %) školách v celé republice.
Zdroj: tisková zpráva Nadace České spořitelny 13. 3. 2024
„Každá investice, i ta
do českého vzdělávání, s sebou nese jisté riziko. Řada projektů, které
podporujeme, staví na inovativních myšlenkách. Mezi ty největší patří Nadační
fond Eduzměna nebo program Učitel naživo. Naši podporu si však
získaly i projekty, které v praxi už roky úspěšně fungují,“ vysvětluje
jeden ze základních pilířů činnosti Nadace ČS předsedkyně její správní rady Dana Brandenburg a dodává: „Ve své
filantropické činnosti současně usilujeme o udržitelnost a dlouhodobý
dopad na celý vzdělávací ekosystém. Stejné hodnoty proto hledáme u našich
partnerů.“
Nalézání shody a kultura spolupráce
Nadaci České spořitelny záleží na tom, aby všichni, kterým
jde o kvalitní vzdělávání mladé generace, spolu uměli spolupracovat, věcně
debatovat a nalézali shodu na stěžejních cílech. Síťování a propojování všech
aktérů ve školství, rodičů, široké veřejnosti nebo organizací, které nabízejí
mimoškolní rozvojové aktivity, je proto logickým krokem k naplnění nadační
vize.
„Aktivně proto podporujeme sdílení zkušeností
a know-how mezi našimi partnerskými organizacemi, které působí na konkrétních
školách. Společné úsilí a synergická spolupráce všech organizací je klíčem k
úspěšné proměně českého vzdělávání.doplňuje Dana Brandenburg.
Wellbeingnebo práce se zpětnou vazbou
Několik z více než padesátky projektů podporovaných
Nadací ČS působí například na Základní škole Norská v Kladně. Žáci zde
mohli zažít i program Skautského institutu SI kabinet. „Náš program je připravený pro 2. stupeň
základních škol. Společně s učiteli pracujeme na rozvoji spolupráce,
třídního wellbeingu a také se snažíme žákům přiblížit kompetence pro praktický
život – jakou je třeba finanční gramotnost,“ říká vedoucí programu SI
kabinet Veronika Uhlířová.
Na mladší žáky se zaměřuje program Začít spolu od organizace Step by Step, který funguje na více než
150 školách. „V jádru naší práce je
celý systém kompetenčního modelu vzdělávání. Děti se díky němu učí pracovat se
zpětnou vazbou, řešit problémy, rozvoji sociálních dovedností, ale i
vytrvalosti i vůli,“ vysvětluje ředitelka organizace Iveta Pasáková.
Nadace rozvíjí vlastní programy
Nedílnou součástí nadační činnosti je také tvorba vlastního
obsahu. Před dvěma lety vznikl dobrovolnický program Den pro školu,
který propojuje základní i střední školy se světem praxe. Odborníci různých
profesí se s žáky a studenty dělí nejen o své profesní know-how, ale i o
své pestré životní zkušenosti. Díky nim se školáci dozvídají, jak je důležité
nevzdat se a jít za svým cílem, že „selský rozum“ není jen prázdný pojem nebo
že rozumět financím a umět správně investovat je opravdu důležité. Dosud Den
pro školu zažilo 50 000 žáků a studentů.
V současné době pracuje Nadace na vývoji nového programu, který bude zaměřen na oblast finančního vzdělávání. Je postaven na klíčových kompetencích, které jsou stěžejní pro naplněný a finančně zdravý život. Hlavní cílovou skupinou jsou žáci základních a středních škol a jejich učitelé. Do vývoje programu je proto již nyní zapojena nejen učitelská komunita, ale také samotní žáci. Pro ně bude program připraven na počátku roku 2025. „Náš program je postaven na mezioborovém přístupu a přenositelnosti do praktického života. Věříme, že finanční vzdělávání může být součástí nejen hodiny občanské výuky či matematiky, ale například i dějepisu nebo českého jazyka.“ zakončuje Dana Brandenburg.
0 komentářů:
Okomentovat