Revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP) vstoupila do další fáze. Národní pedagogický institut (NPI), který nese za úpravu kurikula zodpovědnost, zahájil veřejnou konzultaci k pracovní verzi vznikajícího dokumentu a otevřel ji k připomínkám pro odbornou i laickou veřejnost.
Zdroj: Pedagogické
info 3. 4. 2024
Stálá
konference asociací ve vzdělávání (SKAV) se problematice RVP a jeho revize
věnuje dlouhodobě a systematicky. Jako střešní platforma sdružující téměř čtyři
desítky asociací a organizací působících v různých oblastech vzdělávání
pojmenovala svou vizi pro revidované kurikulum v řadě odborných stanovisek,
včetně Revize
RVP podle SKAV. V těchto dokumentech byly na základě dlouhodobé práce
zapojených pojmenovány základní principy, na nichž by nové kurikulum mělo být
postaveno.
RVP pro
revizi:
— má být
plně zacíleno na rozvoj kompetencí,
— má
systematicky rozvíjet wellbeing každého žáka a učitele,
— má
podporovat naplňování inovativních přístupů ke vzdělávání,
— má vést k
autonomii žáků a individualizaci vzdělávání.
„RVP má
svým obsahem reagovat na aktuální výzvy současného světa, které vyžadují
zásadní proměnu vzdělávání, abychom dokázali lépe zvládat a ovlivňovat změny.
Potřebujeme pomoci mladým lidem osvojit si takové znalosti, dovednosti, postoje
a hodnoty – kompetence, které jim umožní orientovat se v měnícím se světě a
spolu s ostatními přispívat k tomu, aby byl lepší.
Vzdělávání
musí posilovat jejich sebedůvěru, odolnost a empatii, usnadňovat komunikaci a
spolupráci, rozvíjet kritické a informatické myšlení a kreativitu, vést k
environmentální a sociální odpovědnosti, sounáležitosti a aktivnímu občanství.
Po takové proměně volají nejen mezinárodní dokumenty a modernizovaná zahraniční
kurikula, ale také Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
Oceňujeme možnost v rámci veřejné
konzultace vstoupit do procesu přípravy RVP prostřednictvím připomínek a
odborného pohledu pracovní skupiny RVP SKAV. Tuto možnost vítáme jako
příležitost pro participativní zapojení odborné veřejnosti,“ říká ředitelka SKAV Petra
Keprtová.
Zdroje
Revize
podle SKAV, odborné stanovisko, únor 2022
Stanovisko
SKAV k navrhovanému znění Hlavních směrů revize RVP, duben 2022
Stanovisko
k Stručnému výtahu Hlavních směrů revize RVP, červenec 2022
Dejme
revizi RVP ZV několik měsíců navíc a využijme je k zásadnímu zkvalitnění
procesu tvorby –vyplatí se to!, odborné stanovisko, březen 2023
Spolu
o kurikulu: Revize RVP ZV, kampaň pro FB profil SKAV, prosinec 2023
„Kurikulum
definuje, čo by malo byť cieľom vzdelávacieho systému krajiny. Čo sa očakáva,
čo by malo byť výsledkom vzdelávania. Usmerňuje prácu žiakov a celého systému,“
Michaela Horváthová, expertka na tvorbu kurikula, spoluzakladatelka organizace
Beyond Education zabývající se rozvojem a měřením kompetencí, z kampaně Spolu o
kurikulu: Revize RVP ZV.
Potřebujeme
pomoci mladým lidem osvojit si takové znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty –
kompetence, které jim umožní orientovat se v měnícím se světě a spolu s ostatními
přispívat k tomu, aby byl lepší. Vzdělávání musí posilovat jejich sebedůvěru,
odolnost a empatii, usnadňovat komunikaci a spolupráci, rozvíjet kritické a
informatické myšlení a kreativitu, vést k environmentální a sociální
odpovědnosti, sounáležitosti a aktivnímu občanství.
Z odborného stanoviska Revize RVP podle SKAV, únor 2022
Pedagogické
asociace
Revize rámcového vzdělávacího programu pro základní
vzdělávání (RVP) vstoupila do další fáze. Národní pedagogický institut (NPI),
který nese za úpravu kurikula zodpovědnost, zahájil veřejnou konzultaci k pracovní
verzi vznikajícího dokumentu a otevřel ji k připomínkám pro odbornou
i laickou veřejnost.
SKAV: Začala
veřejná konzultace k návrhu revidovaného kurikula. Je to diskuze o tom, jak by
mělo vypadat vzdělávání pro rychle se měnící svět
Zdroj: Pedagogické
info 3. 4. 2024
Stálá konference
asociací ve vzdělávání (SKAV) se problematice RVP a jeho revize věnuje
dlouhodobě a systematicky. Jako střešní platforma sdružující téměř čtyři
desítky asociací a organizací působících v různých oblastech vzdělávání
pojmenovala svou vizi pro revidované kurikulum v řadě odborných stanovisek,
včetně Revize RVP podle
SKAV. V těchto dokumentech byly na základě dlouhodobé práce
zapojených pojmenovány základní principy, na nichž by nové kurikulum mělo být
postaveno.
RVP pro revizi:
● má být plně zacíleno na rozvoj kompetencí,
● má systematicky rozvíjet wellbeing každého žáka a
učitele,
● má podporovat naplňování inovativních přístupů ke
vzdělávání,
● má vést k autonomii žáků a individualizaci vzdělávání.
„RVP má svým obsahem reagovat na aktuální
výzvy současného světa, které vyžadují zásadní proměnu vzdělávání, abychom dokázali
lépe zvládat a ovlivňovat změny. Potřebujeme pomoci mladým lidem osvojit si
takové znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty – kompetence, které jim umožní
orientovat se v měnícím se světě a spolu s ostatními přispívat k tomu, aby byl
lepší. Vzdělávání musí posilovat jejich sebedůvěru, odolnost a empatii,
usnadňovat komunikaci a spolupráci, rozvíjet kritické a informatické myšlení a
kreativitu, vést k environmentální a sociální odpovědnosti, sounáležitosti a
aktivnímu občanství. Po takové proměně volají nejen mezinárodní dokumenty a
modernizovaná zahraniční kurikula, ale také Strategie vzdělávací politiky ČR do
roku 2030+. Oceňujeme možnost v rámci veřejné konzultace vstoupit do procesu
přípravy RVP prostřednictvím připomínek a odborného pohledu pracovní skupiny
RVP SKAV. Tuto možnost vítáme jako příležitost pro participativní zapojení
odborné veřejnosti,“ říká ředitelka SKAV Petra
Keprtová.
Zdroje:
- Revize
podle SKAV, odborné stanovisko, únor 2022
- Stanovisko
SKAV k navrhovanému znění Hlavních směrů revize RVP, duben 2022
- Stanovisko
k Stručnému výtahu Hlavních směrů revize RVP, červenec 2022
- Dejme
revizi RVP ZV několik měsíců navíc a využijme je k zásadnímu zkvalitnění
procesu tvorby –vyplatí se to!, odborné stanovisko, březen
2023
- Spolu o
kurikulu: Revize RVP ZV, kampaň pro FB profil SKAV, prosinec
2023
„Kurikulum definuje, čo by malo byť cieľom
vzdelávacieho systému krajiny. Čo sa očakáva, čo by malo byť výsledkom
vzdelávania. Usmerňuje prácu žiakov a celého systému,“ Michaela Horváthová, expertka na tvorbu
kurikula, spoluzakladatelka organizace Beyond Education zabývající se rozvojem
a měřením kompetencí, z kampaně Spolu o kurikulu: Revize RVP ZV.
Potřebujeme pomoci
mladým lidem osvojit si takové znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty –
kompetence, které jim umožní orientovat se v měnícím se světě a spolu s ostatními
přispívat k tomu, aby byl lepší. Vzdělávání musí posilovat jejich sebedůvěru,
odolnost a empatii, usnadňovat komunikaci a spolupráci, rozvíjet kritické a
informatické myšlení a kreativitu, vést k environmentální a sociální
odpovědnosti, sounáležitosti a aktivnímu občanství.
Z
odborného stanoviska Revize RVP podle SKAV, únor 2022
0 komentářů:
Okomentovat