„Podle našich dosavadních zjištění je průměrná omluvená absence přes 10 %, což se v mnoha zahraničních systémech považuje za příliš vysoké číslo,“ říká výzkumník.
Zdroj: EDUin 28. 8. 2024
Proč sledovat
obecnou míru absencí školní docházky a co všechno nám může zvýšená absence
říct o stavu vzdělávacího systému? Máme hledat problémy pouze na straně
žáků, nebo je třeba podívat se i na situaci školy, její klima
a prostředí? Podle Dominika Dvořáka z Ústavu výzkumu a rozvoje
vzdělávání Pedagogické fakulty UK patříme mezi země s obecně vysokým
počtem absencí školní docházky a nejedná se pouze o neomluvené
hodiny. „Ten celonárodní vysoký průměr absencí není možné svést pouze na
sociální příčiny. Jde tam o nějaký obecnější vztah školy k žákům nebo
rodičů ke vzdělání a ke škole,“ myslí si Dominik Dvořák.
Když se mluví
o záškoláctví, říkáte, že bychom se měli na školní docházku podívat ze
širšího pohledu. Problémem podle vás nejsou pouze neomluvené absence, ale
absence školní docházky obecně. Mohl byste to upřesnit?
Termín
záškoláctví je zažitý a používá se i v zahraničí, ale
v užším smyslu. Když ho ale používáme skoro jako synonymum pro problémy se
školní docházkou, tak to zakrývá složitost fenoménu, který má mnoho příčin
a podob. Mediální pozornost na sebe strhávají případy, kdy jednotlivý žák
nasbírá stovky neomluvených hodin. Když se ale podíváme na data z mnoha
škol, žádné záškoláctví tam na papíře neexistuje, a přesto ty školy mají
celkové vysoké absence. Podle našich dosavadních zjištění je průměrná omluvená
absence u nás přes 10 %, což se v mnoha zahraničních systémech
považuje za varovně vysoké číslo.
V zahraničí se
záškoláctví chápe jako forma absencí spojených s dalším antisociálním
chováním žáka. Dnes se daleko více mluví o celkových absencích, protože ty
nám na jednu stranu ukazují, o co žák přichází ve výuce, a na druhou
stranu nám to říká něco o klimatu té školy, o jejím celkovém
nastavení a vztazích uvnitř.
Současně je
potřeba říct, že pojem záškoláctví evokuje takový pohled, jako kdyby se žák
rozhodl, že do školy nepůjde, že jde o jeho rozhodnutí. Ve skutečnosti se
setkáváme s mnoha situacemi, kdy problémy školní docházky mají úplně jinou
podobu. Není to nic, o čem by rodiče nevěděli, ale ten žák prostě do školy
nedokáže jít, protože je tam nějaká bariéra, která vznikla na jeho straně, na
straně spolužáků nebo ve vztahu k učiteli či učivu. Formálně je vše
omluveno, rodiče nechávají dítě doma, ale ve skutečnosti je tam nějaký závažný
problém. Může jít třeba o neřešenou šikanu. Jedna rodina to vyřeší tím, že
nechá dítě doma, ale ti agresoři ve třídě si hned najdou nějakou jinou oběť.
Takže pojem záškoláctví podle mě zužuje daleko širší spektrum problémů
spojených s tématem školní docházky na jeden aspekt, sice důležitý, ale
možná menšinový.
Dotkl jste se
toho, že problémem může být neřešená šikana ve škole, ale potíže mohou být
i na straně rodiny. Častá praxe ve školách je, že co se děje za dveřmi
školy, už se samotné školní docházky netýká. Možná škola ani nemá nástroje, jak
takové situace řešit. Co by potřebovala, aby to mohla změnit?
Ten problém je
hodně složitý a vyžaduje spolupráci různých odborníků a já se necítím
kompetentní ke všemu se vyjadřovat. Jsem schopen přispět jedním malým dílkem,
a tím je analýza dat a celkové povědomí o komplexnosti toho
problému, který jsme zatím redukovali na několik málo témat. Současně víme, že
i když se nám podaří zlepšit systém monitorování dat a budeme schopni
identifikovat například děti, které potřebují pomoc z oblasti
pedopsychiatrie, tak v dnešní situaci hrozí, že nenajdete odborníka, který
by si to dítě vzal do péče.
Pojďme se o tom ale bavit. Jsme
v situaci, kdy ten problém můžeme otevřít a popsat diferencovaněji,
ale asi nenajdeme nějaká jednoduchá pravidla a nástroje, které ho hned teď
vyřeší.
Řešme příčiny absencí
Kdybychom se
podívali do mezinárodního kontextu, najdeme nějaké příklady dobré praxe
v práci s takovými daty? Něco, čím bychom se mohli inspirovat
v krátkém horizontu?
Překvapivé je,
že mezinárodní praxe je poměrně rozkolísaná. V poslední době jsem se
účastnil dvou velkých virtuálních setkání k tomuto tématu a odcházel
jsem trochu znejistělý. Ukazuje se, že i ty přístupy, které se mi zdály
nejvíc perspektivní, mají svá úskalí. Přesto lze v zahraničních systémech
pozorovat několik trendů: Využívá se toho, že školy mají stejně povinnost
sbírat data o absencích, proto se postupy evidence absencí více
standardizují a lépe se s existujícími daty pracuje. Řeší se celkové
absence, ne pouze ty neomluvené. Místo přístupu zaměřeného na trestání rodin za
vysoké absence dětí se klade důraz na prevenci a podporu docházky.
S žáky vracejícími se po delší nepřítomnosti se cíleně pracuje.
A intervenční strategie jsou diferencované podle příčin absencí
a jejich dopad na jedince, školy a různé demografické skupiny se
vyhodnocuje.
Nejsme jediná země, která nemá jednotný
způsob evidence, nemá jednotná pravidla pro omlouvání. Na druhou stranu jsou
země, které v tom došly už poměrně daleko, například Spojené království
nebo Spojené státy, kde mají poměrně podrobné manuály k tomu, jak
nepřítomnost evidovat a nakládat s daty. Mají plány, jak reagovat na
zvýšenou absenci.
Nelze ale říct, že existuje nějaká
země, která to dělá výrazně lépe. I tam, kde zavedli poměrně podrobné
systémy kódu, které jdou za to jednoduché rozlišení omluvená, neomluvená
hodina, se pak ukazuje, že to může být pro učitele poměrně pracné. Najít zlatou
střední cestu, jak to dělat, není jednoduché. Ale je třeba říct, že například
ve Spojených státech považují docházku za něco, co je již existující indikátor,
který máme v elektronických třídních knihách a systémech škol
a ze kterého se dá vytěžit informace, která ukazuje jinou stránku školy
než jen vzdělávací výsledky. Je to takzvaný non-kognitivní indikátor. Pokud je
někde škola, do které děti nerady chodí, může se to projevit vysokou mírou
absencí. Samozřejmě jinak se to chová na prvním stupni, kde jde spíše
o rozhodnutí rodiny, a jinak se to chová u dospívajících
a středoškoláků. Čili ty přístupy musí být diferencované i podle věku
žáků a podmínek, ve kterých žijí.
Takže kromě toho individuálního pohledu
na situaci jednotlivého žáka bychom se měli na problémy s absencemi dívat
i šířeji a zkoumat, zda není problém i na straně školy,
v jejím klimatu a prostředí…
Určitě. Mám dokonce obavu, že ty absence
jsou součástí baterie jevů, se kterými se setkáváme, kam patří odklady školní
docházky, úniky dětí do soukromých škol nebo na víceletá gymnázia.
I v tomto se projevuje taková základní nedůvěra rodičů k tomu,
co škola žákům nabízí. Nechci teď posuzovat nakolik je nebo není oprávněná, ale
je to možná i širší problém postsocialistické společnosti, která má
nedůvěru ke všemu státnímu a veřejnému. A pokud je to tak, tak máme
velký problém. Pokud lidé nevěří službám, které jim poskytuje stát, tak ti, kdo
mají možnost nějakým způsobem uniknout, tak unikají. Ti, kdo tu možnost nemají,
tak skřípají zuby a posílají děti do těch škol dál nebo s lehkým
srdcem omlouvají nepřítomnost.
Myslíte si, že Česká školní inspekce
toto reflektuje?
Česká školní inspekce udělala rozhodně
v poslední době velký kus práce na sobě i na datech. Data
o školní docházce sbírají, konkrétně sbírají data o přítomnosti žáků
na hodinách, které navštívili inspektoři, což poskytuje velmi zajímavý obrázek.
Je to jiný zdroj dat než třeba ta, která máme z PISA, kde se také ptají
patnáctiletých žáků na to, kolikrát byli v posledních čtrnácti dnech za
školou.
Inspekce data sbírá a začíná
s nimi pracovat. Je tu snaha, aby se ta celková docházka také uváděla ve
výkonových výkazech škol, které školy předávají MŠMT. Důležité je také znát
nejen průměr za školu, ale i počet žáků s chronickou absencí, tedy
s docházkou pod 90 či
85 %. Data dotvářejí celkový obraz, který ukazuje, že u nás jsou
absence výrazně větší než v jiných srovnatelných zemích.
Ta tematika je ale natolik široká, že
přes jistý pokrok to nestačí právě proto, že ten problém vyžaduje součinnost
mnoha resortů. Není to něco, s čím by si mohlo poradit pouze školství. Je
třeba součinnost s MPSV, s ministerstvem zdravotnictví a ministerstvem
vnitra. A v posledním plánu jde možná o změnu vztahu rodičů ke
vzdělávání.
Máte pocit, že tu je snaha
o meziresortní spolupráci?
Jako všechno u nás, vždy záleží na
konkrétních lidech v místě, problematičtější je systémové nastavení. Jsou
lokality, kde to funguje, a jsou lokality, kde to nefunguje. Problém je
velká decentralizace a roztříštěnost zřizovatelů, ale třeba
i poradenské činnosti.
A co příprava budoucích učitelů na
pedagogických fakultách. Přijde vám v tomto ohledu dostatečná?
Téma absencí bylo celkově dlouhodobě
v pozadí. Neexistovaly ani výzkumy, které by se tím zabývaly. Nějaký dluh
tady z této strany asi bude, ale přiznejme si, že požadavky na přípravu
učitelů jsou velmi mnohostranné. Dnes mají studenti velké množství praxí, včetně
praxí pedopsychologických, ve kterých mají příležitost setkat se s tím,
jak to ve školách funguje. Při státních zkouškách na mnoha katedrách už dnes
studenti učitelství musí navrhnout a zdůvodnit řešení komplexní edukační
situace, což může zahrnovat i problémy s docházkou. Současně myslím,
že ta představa, že z pedagogické fakulty může po pěti letech odcházet
člověk, který bude schopen řešit všechny tyto problémy a situace, je
mylná. Je třeba pokračovat ve vzdělávání po nástupu do praxe.
Je to také záležitost specializačních
pozic, jako výchovných poradců, školních psychologů, sociálních pracovníků ve
školách, sociálních asistentů a tak dále. Je otázka, jestli školy mají
dostatek těchto kvalifikovaných pracovníků, kteří by toto měli řešit
a měli by za to být také dobře zaplaceni. Protože pokud na druhou stranu
chceme, aby učitel kvalitně vyučoval, pak ale nemůžeme očekávat, že bude plnit
všechny tyto role. A výzkumy upozorňují, že řešení chronických problémů
s docházkou je pro všechny zúčastněné během na dlouhou trať.
Rizikové a luxusní absence
Sociální
pedagogové nebo podobné pozice mohou podle zkušeností z praxe ve školách
hodně pomoci, ale často se ze škol také ozývá, že neví, k čemu by jim
mohli být dobří. Ředitelé prý často netuší, jak by takovou pozici mohli ve
škole využít.
V zahraničí
funguje to, že se podporuje institucionálně a takřka povinně zapojení
škol, které mají problémy, do sítí škol, které jsou v podobné situaci, ale
jsou úspěšné. Jde o to najít školu, která je v podobných podmínkách
a která v těchto podmínkách dokázala uspět, a vybídnout takové
školy k partnerské spolupráci a vzájemnému učení. Zatím ještě nemáme
střední článek, ale již dnes je potřeba podporovat horizontální síťování mezi
školami.
Překvapivě
totiž vidíme, že míra absencí v běžných základních školách není o moc
nižší než v těch základních školách, které mají například vyloučenou
lokalitu ve spádu. Je tudíž potřeba podívat se na data detailněji. Ve škole,
která má rizikové žáky, se takový počet zameškaných hodin rozdělí mezi několik
jedinců, v jiné základní škole s obdobným počtem zameškaných hodin je
ale jejich počet rovnoměrně rozdělen mezi více dětí. Mohou tam být paradoxně
zámožné rodiny, které častěji využívají ty takzvané luxusní absence, kdy berou
děti ze školy několikrát za rok, aby s nimi jely na dovolenou. To je zase
věc, která je v různých zemích hodně odlišně upravena. Některé země třeba
vůbec nepřipouštějí rodinné dovolené jako důvod k tomu, aby žák nebyl
přítomen ve škole. Jinde respektují náboženské svátky, zejména tam, kde je
společnost hodně multikulturní, a některé systémy jsou podobně permisivní
jako my a běžně rodinné dovolené omlouvají.
Sociální
asistenti jsou tedy řešením jednoho aspektu, ale pořád ten celonárodní vysoký
průměr absencí není možné svést pouze na sociální příčiny. Jde tam
o nějaký obecnější vztah lidí ke vzdělání a ke škole. Zejména
u středoškoláků je vysoký počet absencí často indikátorem ztráty motivace
a odpoutávání od školy, které může končit až předčasným odchodem ze vzdělávání.
Mluvíte o institucionální
podpoře síťování škol. Máte nějakou konkrétní představu, jak by to mělo
probíhat?
Dělali jsme
výzkum, který ukazoval, že síťování a spolupráce škol, která se zdaleka
nemusí týkat jenom ředitelů, ale měla by se týkat i těch specializovaných
pozic nebo zástupců ředitele, může být za určitých podmínek či pravidel velmi
efektivní. Jednou z těch podmínek je, že ti lidé mají dobře definovaný,
sdílený cíl. To znamená: nechtějí se potkávat proto, aby se setkali, ale
protože mají nějaký konkrétní problém, který chtějí řešit. Mohou to být třeba
právě absence.
Všechno to stojí ale čas
a musíte někdy překonat nějaké bariéry. Sdílet zkušenosti mohou třeba
školy z Ostravska se školami z Karlovarska, kde mají podobnou
situaci. Většinou je ale pro to nastartování potřeba nějaká finanční podpora,
alespoň v rámci projektu, aby se těm zúčastněným lidem zaplatil jejich
čas.
Nedůvěra v systém
Když jste
zmiňoval absence středoškoláků a nedokončování střední školy. Co si
myslíte o loni diskutovaném záměru prodloužit povinnou školní docházku
o dva roky na střední škole?
Tento systém
tady byl od osmdesátých let do začátku devadesátých let minulého století
a fungoval. Česká republika patří k zemím, kde počet mladých lidí,
kteří získali alespoň střední vzdělání, byl vysoký a pořád ještě je. Dnes
již trend není úplně uspokojivý, i když absolutní čísla jsou stále ještě
dobrá. Ďábel je v detailu, vždy záleží na tom, jak se to udělá, ale hloupé
je, že se u nás jen máloco dotáhne.
Je děsivé, jak
se vždy něco vytáhne, debatuje se to v mediálním prostoru a pak se po
tom slehne zem. Prodloužení povinné docházky bylo tématem loňských prázdnin,
rok před tím se řešil začátek vyučování od devíti hodin, letos je tématem druhý
cizí jazyk nebo angličtina od školky…
Máme nějaká data, která by sledovala
dopady vyšších absencí do další vzdělávací dráhy nebo i pozdější pracovní
úspěšnosti?
V zahraničí se vysoká míra absencí
považuje za významný prediktor budoucích problémů. U nás výzkumů zatím
mnoho není. My teď bojujeme s otázkou, jak to vlastně měřit, co je
vhodnější míra. Úplně taková elementární věc, zda počítat hodiny, dny, či
procenta a co to vlastně říká. Paradoxně máme nějaká historická data.
Absence se eviduje více než sto let. Jsme schopni podívat se do archivních čísel
a vidíme, že ve školách byla míra absence celou první polovinu minulého
století nižší než dnes. Dnes se ale nedostaneme k těm novějším datům, ta
jsou chráněna, neboť jde o osobní údaje živých osob.
Je zajímavé, že přes pokrok medicíny
jsou ty absence spíše větší než menší. Pokoušíme se teď rozklíčovat přesněji
s využitím anonymizovaných dat z třídních knih, jaký podíl v tom
mají zdravotní důvody a jaký jiné. Problém je, že mnohdy školy ty důvody
nespecifikují. Brzy by snad měl být zaveden identifikátor žáka, který by
umožňoval sledovat data v průběhu vzdělávání na základní škole
i v další vzdělávací dráze, a toto by nám mělo pomoci získat
informace, která potřebujeme, abychom takové analýzy mohli dělat.
Mluvil jste o převládající
nedůvěře rodičů ve vzdělávací systém. Myslíte si, že ve vysoké míře absencí
hraje podstatnou roli ještě něco dalšího?
Ředitelé škol opakovaně mluví
o těch luxusních absencích. Snaží se vysvětlovat rodičům, že by bylo
dobré, aby děti tak často nebrali na dovolené. Nemají ale žádný zákonný důvod
pro to, aby jim to odmítli, zejména pokud si žák potom učivo doplní. Bylo by
asi dobré otevřít o tom diskusi. Na druhou stranu nejde jen o lyže
nebo moře, zřejmě se bude jednat i o návštěvy žáků migrantů
v zemi původu, a to je asi zase třeba posuzovat odlišně. Nechci tedy
vyvolávat hysterii, ale rozličné země přistupují velmi rozdílně k tomuto
typu absencí, a my bychom si měli říct, zda chceme, aby to takto bylo dál,
anebo jestli chceme dát učitelům a školám nějaká pevnější pravidla, jak
dál postupovat. Takové absence mají totiž celkově dopad i na spolužáky
a klima ve třídě.
______________________
Dominik Dvořák vystudoval obor jaderná fyzika na Matematicko-fyzikální fakultě
a po dvaceti letech pak obor pedagogika na Pedagogické fakultě UK.
Nejdříve pracoval jako odborný asistent katedry jaderné fyziky MFF UK
v Praze. Pak nastoupil jako vedoucí programu metodické literatury
z oblasti pedagogiky, psychologie a sociálních věd do nakladatelství
Portál. Od roku 2007 je vědeckým pracovníkem Ústavu výzkumu a rozvoje
vzdělávání Univerzity Karlovy.
0 komentářů:
Okomentovat