Publikace Bořivoje Brdičky Pedagogika nejistoty v éře AI rozebírá témata spjatá s rychle se měnícím technologickým světem a tím, jak nástup umělé inteligence ovlivňuje současné vzdělávání. Zdůrazňuje nutnost zásadní reformy pedagogických přístupů a upozorňuje na riziko, že učitelé, kteří nebudou schopni držet krok s technologiemi, mohou být nahrazeni.
Zdroj: digitalizace.rvp.cz, 12. 9.
2024
Transformace tradiční výuky
Technologie, a zejména umělá inteligence, mění nejen způsob mezilidské komunikace a práce, ale zásadně ovlivňují i to, jak se učíme a připravujeme na budoucnost. Ve své publikaci Pedagogika nejistoty v éře AI Bořivoj Brdička přináší hluboký vhled do proměn, kterými prochází vzdělávací systémy. Tento technologický vliv je patrný v mnoha oblastech, od proměny učebních postupů až po nutnost rozvíjet nové digitální kompetence.
Jedním z klíčových témat publikace je potřeba inovace tradičních pedagogických přístupů. Klasická výuka, zaměřená na pasivní přebírání faktů a zapamatování informací, již dnes nestačí. Současné technologie vytvářejí prostředí, ve kterém se mění samotné cíle i proces učení, což vyžaduje od učitelů zásadní úpravy jejich metod. Brdička v tomto ohledu vyzdvihuje význam kreativity, kritického myšlení a dovedností spojených s řešením problémů.
Význam kritického myšlení v digitálním věku
Další důležitou částí publikace je důraz na digitální kompetence,
které jsou dnes nezbytné nejen pro profesní, ale i osobní život. Brdička
upozorňuje na to, že digitální kompetence by měla být nedílnou součástí
vzdělávacích osnov, a to nejen jako samostatný předmět, ale jako průřezová dovednost,
která se promítá do všech oblastí výuky. Přístup k technologiím již není jen
otázkou technických znalostí, ale i schopnosti kriticky zhodnotit informace,
které nám technologie poskytují, a využívat je smysluplně a
eticky.
Dostupnost informací prostřednictvím technologií mění samotné prostředí, ve kterém se vzdělávání odehrává. K tomu, aby bylo možné úspěšně řešit problémy v digitálním věku, je nezbytné nejen umět vyhledávat informace, ale především chápat jejich kontext a souvislosti. Zároveň je také potřeba vnímat rizika spojená se ztrátou schopnosti samostatně řešit problémy, pokud se budeme spoléhat výhradně na technologie.
Školy jako centra kreativity a inovace
Závěrem Brdička apeluje na nutnost, aby se pedagogové
stali průvodci
v digitálním světě, kteří budou žáky nejen učit, ale také je
vést k odpovědnému
a vhodnému využívání technologií. Vyzývá k tomu, aby se školy
staly místy, kde technologie podporují kreativitu a inovaci a
kde jsou studenti připravováni na výzvy, které s sebou digitální doba přináší.
Pedagogika nejistoty v éře AI je tedy nejen výzvou k reformě vzdělávání, ale
také návodem, jak se s těmito výzvami úspěšně vypořádat.
Publikaci Pedagogika nejistoty v éře AI od Bořivoje Brdičky
vydal Národní pedagogický institut ČR a přečíst si ji můžete ZDE.
Přehledně zpracovaná metodická doporučení pro jednotlivé předměty, uzlové body pro digitální kompetence, podporu pro školy k revizím RVP v oblasti informatiky a další materiály najdete na našich stránkách v sekci ke stažení.
0 komentářů:
Okomentovat