Markéta Hronová: Žáci se měli učit lehčí matematiku, ale banky a ministerstvo financí řekly ne. Experti museli předělat osnovy

úterý 8. října 2024 ·

Odborníci v současnosti dokončují nové osnovy pro školy, skupina matematiků ale musela svou verzi předělat. Původně pro žáky nastavili příliš nízkou úroveň znalostí. To se podle informací HN nelíbilo ministerstvu financí ani některým bankám a požadovaly úroveň učiva, kterou by měli žáci zvládnout, zvýšit.

 

Zdroj: Hospodářské noviny. 10. 2024

 

Už dva roky pracují odborníci na reformě (takzvané revizi Rámcových vzdělávacích programů – RVP), která má změnit přístup k tomu, co by se žáci na základní škole měli učit. Ve zkratce – důraz by se měl klást na kompetence před velkým množstvím znalostí, které dosud hrály prim. Cíl je, aby se učivo provzdušnilo a učitelé se zaměřili hlavně na jeho aplikaci v reálném životě.

 

Ke každému předmětu vznikla pracovní skupina, která jeho inovaci připravuje. Odborníci na matematiku se rozhodli, že nové pojetí učiva bude vycházet z dokumentu Global Proficiency Framework for Mathematics, který připravilo UNESCO. „Vznikal několik let, pracovaly na něm desítky odborníků ze šedesáti zemí světa,“ zdůvodňuje výběr člen pracovní skupiny a zároveň děkan Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze Antonín Jančařík. UNESCO pracuje se čtyřmi úrovněmi, které určují, co by měli žáci zvládnout – nedosáhl minimální úrovně, částečně dosáhl minimální úrovně, dosáhl minimální úrovně a překročil minimální úroveň.

 

Pracovní skupina původně vypracovala osnovy tak, že k jejich splnění bude stačit úroveň částečně dosáhl. Po zveřejnění první verze se proti tomuto rozhodnutí ohradily jak banky, tak ministerstvo financí, které sleduje především část o finanční gramotnosti. Neodeslaly sice oficiální připomínku, ale ministerstvu školství to sdělily při neformální diskusi, potvrdily HN Česká bankovní asociace i ministerstvo financí.

 

Na základě připomínek teď odborníci dokument předělávají tak, aby cílová úroveň byla vyšší a místo „částečně dosáhl“ žáci museli splnit úroveň „dosáhl“. Například u prvňáků by v oblasti čísla a početní operace u nižší úrovně měli žáci zvládnout počítat do dvaceti, u požadované vyšší úrovně do třiceti. Nebo sčítat a odčítat do deseti místo do pěti a podobně.

 

Jančařík volbu nižší úrovně vysvětluje dřívějším zadáním ministerstva školství. „Chápali jsme to tak, že nové RVP mají být nastavené na úroveň, kterou musí zvládnout každý žák v každé škole. Že máme určit jakési nepodkročitelné minimum. Nyní to vypadá, že máme určit spíš cíl, ke kterému má učitel směřovat,“ vysvětluje Jančařík. Neočekává ale, že úroveň „dosáhl“ zvládnou všichni žáci.

 

„V odborné veřejnosti na to existují různé názory, ale já souhlasím s tím, že by učivo pro žáky nemělo být příliš snadné. Mělo by být zvládnutelné, ale s nějakým úsilím. Konečnou verzi upravené matematiky jsem ale ještě neviděl,“ řekl HN náměstek ministra školství Jiří Nantl (ODS).

 

Nové pojetí výuky prošlo veřejným připomínkovým řízením, své poznámky ke změně učiva poslalo přes 9000 lidí. Ministerstvo školství je postupně zapracovává a na podzim se chystá předložit finální verzi, podle které mají první školy začít učit už za rok. Od září 2025 ji budou moci vyzkoušet školy dobrovolně v prvních a šestých třídách, o dva roky později už budou nové osnovy povinné pro všechny školy.

 

Největší neshody zatím panují mezi učiteli uměleckých předmětů. O svou práci mají obavu zejména učitelé výtvarné a hudební výchovy, protože součástí výchov by mohla být také filmová či taneční výchova. A ještě větší dohady se strhly kolem povinného druhého cizího jazyka na základní škole. Podle jedné z verzí by už na druhém stupni nemusel být povinný, školy by ho mohly nabízet pouze jako volitelný předmět. S tím ale nesouhlasí zástupci průmyslu nebo jazykáři. Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) říká, že chce zajistit návaznost na středních školách. Jak to nakonec bude, závisí čistě na rozhodnutí ministra.

 

0 komentářů: