Odborníci v současnosti dokončují nové osnovy pro školy, skupina matematiků ale musela svou verzi předělat. Původně pro žáky nastavili příliš nízkou úroveň znalostí. To se podle informací HN nelíbilo ministerstvu financí ani některým bankám a požadovaly úroveň učiva, kterou by měli žáci zvládnout, zvýšit.
Zdroj: Hospodářské
noviny. 10. 2024
Už dva
roky pracují odborníci na reformě (takzvané revizi Rámcových vzdělávacích
programů – RVP), která má změnit přístup k tomu, co by se žáci na základní
škole měli učit. Ve zkratce – důraz by se měl klást na kompetence před
velkým množstvím znalostí, které dosud hrály prim. Cíl je, aby se učivo
provzdušnilo a učitelé se zaměřili hlavně na jeho aplikaci v reálném životě.
Ke
každému předmětu vznikla pracovní skupina, která jeho inovaci připravuje.
Odborníci na matematiku se rozhodli, že nové pojetí učiva bude vycházet z dokumentu
Global Proficiency Framework for Mathematics, který připravilo
UNESCO. „Vznikal několik let, pracovaly na něm desítky odborníků ze šedesáti
zemí světa,“ zdůvodňuje výběr člen pracovní skupiny a zároveň děkan
Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze Antonín Jančařík. UNESCO pracuje
se čtyřmi úrovněmi, které určují, co by měli žáci zvládnout – nedosáhl
minimální úrovně, částečně dosáhl minimální úrovně, dosáhl minimální úrovně a
překročil minimální úroveň.
Pracovní
skupina původně vypracovala osnovy tak, že k jejich splnění bude stačit
úroveň částečně dosáhl. Po zveřejnění první verze se proti tomuto rozhodnutí
ohradily jak banky, tak ministerstvo financí, které sleduje především část
o finanční gramotnosti. Neodeslaly sice oficiální připomínku, ale ministerstvu
školství to sdělily při neformální diskusi, potvrdily HN Česká bankovní
asociace i ministerstvo financí.
Na
základě připomínek teď odborníci dokument předělávají tak, aby cílová
úroveň byla vyšší a místo „částečně dosáhl“ žáci museli splnit úroveň
„dosáhl“. Například u prvňáků by v oblasti čísla a početní operace u nižší
úrovně měli žáci zvládnout počítat do dvaceti, u požadované vyšší úrovně do třiceti.
Nebo sčítat a odčítat do deseti místo do pěti a podobně.
Jančařík
volbu nižší úrovně vysvětluje dřívějším zadáním ministerstva školství. „Chápali
jsme to tak, že nové RVP mají být nastavené na úroveň, kterou musí
zvládnout každý žák v každé škole. Že máme určit jakési nepodkročitelné
minimum. Nyní to vypadá, že máme určit spíš cíl, ke kterému má učitel
směřovat,“ vysvětluje Jančařík. Neočekává ale, že úroveň „dosáhl“ zvládnou
všichni žáci.
„V
odborné veřejnosti na to existují různé názory, ale já souhlasím s tím, že by
učivo pro žáky nemělo být příliš snadné. Mělo by být zvládnutelné, ale s
nějakým úsilím. Konečnou verzi upravené matematiky jsem ale ještě neviděl,“
řekl HN náměstek ministra školství Jiří Nantl (ODS).
Nové
pojetí výuky prošlo veřejným připomínkovým řízením, své poznámky ke změně učiva
poslalo přes 9000 lidí. Ministerstvo školství je postupně zapracovává a na
podzim se chystá předložit finální verzi, podle které mají první školy začít
učit už za rok. Od září 2025 ji budou moci vyzkoušet školy dobrovolně v prvních
a šestých třídách, o dva roky později už budou nové osnovy povinné pro
všechny školy.
Největší neshody
zatím panují mezi učiteli uměleckých předmětů. O svou práci mají obavu
zejména učitelé výtvarné a hudební výchovy, protože součástí výchov by mohla
být také filmová či taneční výchova. A ještě větší dohady se strhly
kolem povinného druhého cizího jazyka na základní škole. Podle jedné z verzí by
už na druhém stupni nemusel být povinný, školy by ho mohly nabízet pouze jako
volitelný předmět. S tím ale nesouhlasí
zástupci průmyslu nebo jazykáři. Ministr školství Mikuláš Bek (STAN)
říká, že chce zajistit návaznost na středních školách. Jak to nakonec bude,
závisí čistě na rozhodnutí ministra.
0 komentářů:
Okomentovat