Společnost PAQ Research zveřejnila studii, dle které chce třetina rodičů pro své dítě všeobecnou střední školu. Ty v současné době pojmou pouze necelou pětinu deváťáků. „Kdyby škol bylo víc, tak potenciální poptávka je až na padesáti procentech,“ řekl sociolog Daniel Prokop v pořadu Život k nezaplacení na Radiožurnálu.
Zdroj: irozhlas.cz 30. 10. 2024
Vy jste vydali
studii, z níž vyplývá, že třetina rodičů chce pro své dítě všeobecnou
střední školu, reálně teď pojmou necelou pětinu deváťáků. Co udělat, aby taková
poptávka byla uspokojena?
Když se zeptáte rodičů, tak třetina řekne na prvním místě všeobecnou střední
školu. Další to ale říkají na druhém nebo třetím místě jako alternativu a mají
bariéry typu, že ta všeobecná střední škola je moc daleko nebo nevěří tomu, že
by se děti dostaly přes zkoušky.
To jsou bariéry, které vycházejí už
z dnešního systému. Kdyby škol bylo víc, tak potenciální poptávka je až na
padesáti procentech, což odpovídá plánu Ministerstva školství, že zhruba
padesát procent dětí by mělo chodit na všeobecné školy. Taky to odpovídá tomu,
že potom hodně lidí chodí na vysoké školy, padesát procent ročníku, takže to má
smysl. A co pro to udělat? Musíme si říct, že to je priorita všech těch aktérů.
Tak to víme. Je to v Dlouhodobém záměru
vzdělávání 2023–2027.
A podle mě zásadní věc je rozdělovat peníze krajům podle toho, kolik míst zřídí
na všeobecných středních školách.
Takhle je motivovat?
Když dáváte krajům nějakých 100 miliard ročně,
ony mají v kompetenci strukturu středních škol a vy nepoužíváte ty
finanční nástroje k tomu, abyste jim dával peníze na to, co je strategií státu
a vlády, tak to nedává smysl. Část rozpočtového určení daní by měla být
navázána na to, že plní a jak plní strategie vlády v oblasti středních
škol.
Připomeňme, že střední školy jsou zřizovány
kraji a dodejme, že i na základě vašich šetření kraje stále dávají přednost
školám odborným. Je to tak?
Když my říkáme, že poptávka je někde mezi třiceti až padesáti procenty, tak
z deváté třídy tam dneska chodí pětina žáků. Kraje se v tom hodně
liší, u některých je to deset procent, u některých třicet. Poptávka po
všeobecných školách je ale vyšší ve všech krajích.
Neznamená to tedy, že by odborné střední školy
neměly smysl?
To ne. Problém odborných středních škol je, že mají 240 oborů, které jsou hodně
specifické typu puškař a podobně a neodpovídá to flexibilnímu trhu práce, kde
hodně často ti lidé dělají něco jiného a nemá cenu je vzdělávat na takhle
specifickou věc. Zejména učiliště jsou hodně specifická. Takže stejně minimálně
polovina školství bude odborná, ale tam je k řešení, aby nebyly takhle
specificky odborné, protože potom ten člověk dělá něco jiného a je to
promarněná investice do té specializace.
A není to tak, že než upravovat rozpočtové
určení daní krajům, které by mohlo motivovat otevírání nových míst, tak se
problém vyřeší sám, protože na školy přijdou slabší demografické ročníky?
To je možné, ale já myslím, že poptávka stoupá, takže až budeme za pět let
dělat znova výzkum, tak se trh práce změní a poptávka bude ještě vyšší, protože
rodiče si uvědomí, že ta flexibilita je potřeba. Za druhé, přijde mi to smutné,
když stát to vždycky vyřeší tak pozdě, že vlastně nechytne tu vlnu, a pak řekne
„Jó, těch dětí už je méně!“
To samé ve školkách – nechytne vlnu, která
trvá klidně i deset let velkého ročníku dětí mezi dvěma až šesti lety a než to
vyřeší nějakým opatřením, tak těch dětí ubude, a řekne, že teď už to není
třeba. Tím se promarní doba, kdy jich je málo, a potom zase přijde další vlna,
kdy jich je hodně a znova není připravené řešení. Já bych využil dobu, kdy dětí
není tolik, protože to řešení nějakou dobu trvá, a třeba tím chytneme další
vlnu středoškoláků.
A ten aktuální stav je pořád takový, že rodiče
– nemluvě o jejich dětech – mají pořád stres z přijímacích zkoušek a pořád je
systém nutí k jistému způsobu taktizování?
Při výběru střední školy určitě taktizují, protože rodiče tolik neví,
která ta střední škola je dobrá. Ti vzdělanější rodiče jsou v tom mnohem
informovanější. Proto taky vidíte, že děti z méně vzdělaného prostředí
nechodí na všeobecné střední školy, i když mají dobré výsledky na základních školách, což
ukazují testy České školní inspekce. Potom je taktizování, jak seřadíte střední
školy v přihlášce a podobně, takže taktizování hraje velkou roli.
Také regionální nabídka hraje
roli, protože v řadě regionů to máte třeba hodinu do nejbližšího gymnázia.
Takže taktizování a regionální nepokrytost hrají velkou roli ve výběru. Na to
by se měl stát zaměřit – rozšíření nabídky, ale nejen v Praze, Brně a
v těch centrech, ale regionálně dostupné rozšíření nabídky.
Podpora chudším
Kdybychom se tedy ještě zastavili u toho
vašeho možného východiska, tedy úpravě rozpočtového určení daní pro kraje, jak
by měla vypadat?
Teď v novém návrhu má kritérium
zřízení středních škol váhu čtyři procenta. Když kraj zřídí trochu víc
středních škol, tak dostane trochu peněz navíc, ale hraje to minimální roli,
protože kraje dávají na střední školy zhruba deset až dvacet procent svého rozpočtu,
takže vidíte, že ta čtyři procenta neodpovídají důležitosti v rozpočtu.
Byly návrhy expertů, i třeba Ministerstva pro místní rozvoj, aby kritérium,
kolik míst zřídí na středních školách, hrálo třeba dvacetiprocentní roli, a aby
v tom bylo zohledněno, že zřizuje i ty všeobecné střední školy.
Kdyby systém fungoval, tak neumožní
třeba Středočeskému kraji zanedbat zřizování těch škol a předešlo by se tomu,
že ze Středočeského kraje jezdí děti na gymnázia do Prahy a potom nejsou
v Praze kapacity a nedostanete se na gymnázium ani s velmi dobrými
testy Cermatu. Kdyby byl Středočeský kraj za to dlouhodobě finančně
penalizován, nemohl by si dovolit podcenit kapacity. To by vedlo
k větší motivaci krajů, které to dnes nedělají, aby místa zřizovaly.
Proti tomu zejména politická pravice říká, že
by to měli potrestat voliči v krajích, že je to předmětem politiky. Jenže na
struktuře a kapacitě středních škol záleží tak málo lidem, že to nikdy nebude
primárním tématem krajských voleb, ale ekonomiku to do té doby prostě zničí,
když nebudeme mít dobré střední školství. Já myslím, že to nemůže být jen
předmětem krajských voleb. Když má stát nějaké strategie, tak podle toho
rozdává peníze.
Nemluvě o tom, že systémové překážky nejvíc
omezují ty nejchudší.
Samozřejmě, protože oni se v tom nedostupném systému nedokáží připravit na
zkoušky, když bohatí rodiče dávají dvacet třicet tisíc za přípravy. Nedokáží si
tak dobře vybrat školy, mají větší náklady s dojezdy, takže nedokáží
v některých případech hradit tu hodinu dojíždění. Celkově mají víc
překážek, které je v systému od středního školství odradí. Pořád to střední
školství je nejužší bod vzdělávacího systému, kde se to láme podle sociálního
statusu. Na vysokou školu třeba také někteří nejdou, ale tam už je to tak
profiltrované, že už se rozhodlo do velké míry předtím.
Kdyby systém fungoval, tak neumožní třeba Středočeskému
kraji zanedbat zřizování těch škol a předešlo by se tomu, že ze Středočeského
kraje jezdí děti na gymnázia do Prahy a potom nejsou v Praze kapacity a
nedostanete se na gymnázium ani s velmi dobrými testy Cermatu. Kdyby
byl Středočeský kraj za to dlouhodobě finančně penalizován, nemohl by si
dovolit podcenit kapacity. To by vedlo k větší motivaci krajů, které
to dnes nedělají, aby místa zřizovaly.
Proti tomu zejména politická pravice říká, že
by to měli potrestat voliči v krajích, že je to předmětem politiky. Jenže na
struktuře a kapacitě středních škol záleží tak málo lidem, že to nikdy nebude
primárním tématem krajských voleb, ale ekonomiku to do té doby prostě zničí,
když nebudeme mít dobré střední školství. Já myslím, že to nemůže být jen předmětem
krajských voleb. Když má stát nějaké strategie, tak podle toho rozdává peníze.
Nemluvě o tom, že systémové překážky nejvíc
omezují ty nejchudší.
Samozřejmě, protože oni se v tom nedostupném systému nedokáží připravit na
zkoušky, když bohatí rodiče dávají dvacet třicet tisíc za přípravy. Nedokáží si
tak dobře vybrat školy, mají větší náklady s dojezdy, takže nedokáží
v některých případech hradit tu hodinu dojíždění. Celkově mají víc
překážek, které je v systému od středního školství odradí. Pořád to střední
školství je nejužší bod vzdělávacího systému, kde se to láme podle sociálního
statusu. Na vysokou školu třeba také někteří nejdou, ale tam už je to tak
profiltrované, že už se rozhodlo do velké míry předtím.
Je nebo měla by být na stole nějaká další úprava přijímacích zkoušek?
Já si myslím, že by se mělo vylepšit to,
co udělal Cermat pod panem Krejčím, který teď musel odejít, ale má velkou
zásluhu na tom, že se elektronizovaly zkoušky a přihlášky. Myslím si, že by tam
mělo být víc těch škol, na které se hlásíte, protože když máte méně těch škol,
tak pořád strategizujete. Klidně by jich mohlo být v současném systému pět
nebo deset. Takže víc škol, na které se hlásíte, plus vyhodnocování těch testů.
Testy by ideálně neměly být takové, že se na ně dá naučit, protože potom je to o tom, jestli se na ně připravíte. Podle mě by měly být co nejméně znalostní a co nejvíc testovat obecné studijní předpoklady, na které se nedá naučit. Tohle třeba ani stát nevyhodnocuje, nakolik se na testy dá naučit a kolik procent výsledku je dané tím, že se na to naučíte, znáte průběh těch testů, víte, že nejprve musíte vyřešit ty jednoduché úlohy, pak ty složité. Tím učením se můžete hodně zlepšit, hlavně jak procházet tím testem. Buď se musí ty testy udělat tak, aby se na ně co nejméně dalo naučit, nebo na to připravovat všechny žáky. Dát nějakou podporu těm chudším, ať se můžou připravit.
0 komentářů:
Okomentovat