Nový rámcový vzdělávací program – národní kurikulum pro základní vzdělávání má být schválen do konce roku 2024. NPI a jeho pracovní týmy, kterým byla práce na RVP svěřena, ale poměrně nedávno dostaly za úkol významně konkretizovat očekávané výsledky učení, což je, zjednodušeně řečeno, popis toho, co mají děti v klíčových obdobích vzdělávání zvládnout. Tento popis má definovat, jak přesně vypadá kompetence žáka ve vztahu k dané oblasti a danému tématu. A má být součástí RVP.
Zdroj: EDUin 22.
11. 2024
Dopracování
tak gigantického úkolu na poslední chvíli a bez odborné diskuze vzbuzuje
ve vzdělávacích kruzích obavy, které sdílím. Minimálně se může stát, že
specifikace očekávaných výsledků učení nebude mít v různých oborech
srovnatelnou úroveň. Dalším velkým problémem je, že teze narychlo stvořené
u stolu neprojdou žádným ověřováním v praxi. Rovnou se stanou
součástí tak závazného dokumentu, jako je národní kurikulum, a to ještě
před tím, než vzniknou modelové školní vzdělávací programy, které mají podobnou
konkretizaci rovněž poskytnout.
Vágní
kurikulum může zvýšit nerovnosti
Spěchat
v tomto případě je jednoznačně škodlivé. Ve hře je, jak dobře se podaří do
terénu prosadit právě důraz na rozvoj komplexnějších kompetencí
a gramotností.
Rozumím
tomu, proč specifikace očekávaných výsledků učení vzniká. Dokonce si myslím, že
by součástí RVP být měla, v optimálním případě. Země, jejichž vzdělávací
politiku sledujeme, prošly podobnými cykly jako my o něco dříve, a my
se můžeme poučit z jejich vzestupů a pádů. Od velkého rozvolnění
obsahu a velkého důrazu na obecně definované kompetence došli jinde
k prozření, že příliš vágní kurikulum způsobuje systémové problémy, mimo
jiné zvyšování nerovností.
Následovalo
hledání střední cesty. Ta školám ponechává vhodnou míru autonomie, zejména
svobodu v tom, jak očekávaných výsledků učení budou dosahovat, jaké metody
k tomu zvolí a jak výuku přizpůsobí potřebám různých žáků,
i s ohledem na specifičnost jednotlivých oblastí
a regionů.
Na druhou
stranu, je to stát a jeho závazný rámcový vzdělávací program, který
určuje, jaký je požadovaný vzdělávací standard v zemi, jaký je
vzdělanostní profil žáka, který úspěšně absolvuje základní, povinné vzdělávání.
Čímž se mimo jiné snaží garantovat rodinám, že v každé škole dostane
jejich dítě srovnatelné vzdělání. Garantuje vzdělanostní základ stejný pro
všechny, rovný přístup ke vzdělávání bez ohledu na místo bydliště
a sociální původ.
I
u nás tedy dává smysl mít podrobnější kurikulum, které je zlatou střední
cestou mezi osnovami, po kterých stále někteří volají, a příliš neurčitým
rámcem, na který školy nemusí vůbec brát ohled, protože nelze ani ověřit, ani
vymáhat. Kurikulum, které nikoho k ničemu nezavazuje, není příliš užitečný
nástroj proměny.
Problém
je v tom, že se ke specifikaci přistupuje až teď, v samém finále
zpracování dokumentu. Nemáme s tvorbou takto pojatých podrobnějších
výsledků učení v podstatě žádnou zkušenost, nemáme prostor pro ověření,
zda je to, co se navrhlo, funkční, a není ani prostor pro případnou
korekci.
Nemáme
systém ověřování výsledků vzdělávání
Potřeba
vyjasnit a rozpracovat vzdělávací výsledky vzniká nejspíš
v návaznosti na to, že ruku v ruce se zavedením nového kurikula chce
stát zavést i ověřování toho, zda podle něj školy opravdu učí a zda
žáci dosahují požadovaných kompetencí a znalostí. Systém ověřování zatím
ale nebyl možná ani vymyšlen, natož někomu prezentován, a s plošným
ověřováním kompetenčně a gramotnostně zaměřeného vzdělávání rovněž nemáme
žádnou zkušenost.
Za takové
situace je podle mě naprosto nevhodné detailní popis očekávaných výsledků učení
vkládat do RVP. Smysl naopak má vydat jej zatím jako metodickou příručku, která
je doporučující, a nikoli závazná, a která by byla pro učitele
vodítkem, jak kurikulum naplnit. Její platnost by se ověřila ve fázi
implementace. Obsah příručky by se následně obohatil i díky modelovým
školním vzdělávacím programům, které teprve vznikají, a mohl by se nakonec
stát součástí RVP. Teď pro to ale rozhodně není vhodná chvíle.
Pokud se
i přesto stát pokusí RVP takto zásadně pozměnit nyní, v poslední
fázi, kdy upravený dokument neprojde žádným ověřením, dá se očekávat, že na to
školský terén bude reagovat negativně. A to jak ty školy, které zatím
reformě příliš nefandí, tak i ty, které jsou ve své snaze o modernizaci
výuky pro státní správu největším spojencem.
0 komentářů:
Okomentovat