Učitelé matematiky stárnou a odchází do důchodu, nových ale do škol přichází jen málo. Dva úspěšní byznysmeni proto nyní společně zakládají nadační fond, který chce na problém upozornit. Vychází ze staršího projektu Matika Česku, který už nyní přispívá začínajícím učitelům matematiky k platu, aby kvůli financím neodcházeli do byznysu. Fond v tom nyní pokračuje, podnikatelé ale chtějí podporu dál rozšiřovat a získat pro ni více donorů.
Zdroj: Hospodářské
noviny 27. 11. 2024
Projekt
Matika Česku založil Petr Zahradník ze společnosti Qminers zabývající se
obchodováním na základě matematických modelů. Nový fond bude řídit podnikatel
Jakub Nešetřil, který v roce 2017 prodal za miliardy svůj start-up Apiary
nadnárodní korporaci Oracle a stál také za projektem Česko.Digital. Ve
spolupráci s ministerstvem školství, univerzitami a neziskovými organizacemi
nyní chce hledat dlouhodobější řešení chybějících učitelů přírodovědných
předmětů.
O
nedostatku kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky nebo informatiky se
v Česku mluví dlouho. Se stárnutím pedagogů a chybějícími učiteli
přírodovědných předmětů se potýkají i jiné země, jenže zatímco v Evropské unii
je učitelů nad padesát let průměrně 38 procent, v Česku je to 45
procent. Matikářům a fyzikářům na základních školách je průměrně 49 let,
na středních školách je věkový průměr ještě o rok vyšší, v případě fyzikářů o
dva.
Počty
chybějících pedagogů jednotlivých předmětů statistici průběžně nesledují, podle
organizace Matika Česku jich může být odhadem okolo dvou tisíc.
Z posledních dat ministerstva školství z roku 2019 vyplývá pouze to,
že ředitelé škol sháněli zhruba 600 učitelů a 85 procent poptávaných
pozic učitelů matematiky a fyziky bylo neobsazených více než 7 měsíců.
Podle
Českého statistického úřadu se na základních školách zvyšuje také podíl učitelů
bez pedagogického vzdělání. Šetření České školní inspekce přitom několikrát
dokázalo, že taková výuka může být méně kvalitní.
Přeměnit
svůj původní projekt podpory učitelů na nadační fond se Zahradník s
Nešetřilem rozhodli v létě. „Začal jsem vnímat, že takhle velký problém
potřebuje širokou společenskou podporu,“ říká Zahradník.
Ve
správní radě fondu bude kromě něj také bývalý ministr školství a nynější
předseda Národního akreditačního úřadu Robert Plaga a kybernetik z
ČVUT úspěšný i v byznyse Michal Pěchouček. „V oboru umělé inteligence
vidím zblízka, jak se svět skokově mění. Matematika však zůstává nenahraditelná
a nadále relevantní. Stojí v základu většiny úspěšných byznysů posledních let,“
říká Pěchouček.
Organizace
Matika Česku už nyní ročně podporuje čtyřicítku začínajících učitelů
matematiky, fyziky a informatiky. „Ti jsou nejohroženější, protože je to často
doba, kdy zakládají rodiny a rozhodují se, jestli to finančně utáhnou,“ říká
Nešetřil. K platu jim posílají navíc deset tisíc korun měsíčně. Tito lidé mají
podle něj ohromné příležitosti na trhu práce, kde jim komerční společnosti
nabízejí řádově vyšší finanční ohodnocení. Část z nich zůstane, protože vnímají
učitelství jako poslání, ale další velká část odchází. Podle dat z roku 2019
odchází učit zhruba polovina absolventů pedagogických oborů – a i z
těch, kteří učit začnou, další polovina záhy odchází do jiné práce.
„Musíme
učitele přírodovědných oborů ve školství za každou cenu udržet a mít ambici
přivést nové, ať už z vysokých škol nebo z praxe,“ říká Plaga s tím, že dobré
ohodnocení náleží všem učitelům, ale ty nedostatkové je třeba bonifikovat
významněji.
Vláda už
dříve slíbila, že učitelské platy budou dosahovat 130 procent průměrné mzdy, to
ale nesplnila. Učitelé mateřských, základních a středních škol loni brali
průměrně 49 tisíc korun. Učitelé jsou ale vyplácení podle tabulek, tedy čím
déle člověk učí, tím vyšší má plat. Proto jsou odchodem nejvíce ohrožení právě
mladí učitelé. Ti do třiceti let obvykle vydělávají v průměru o deset tisíc
korun měsíčně méně než jejich kolegové starší padesáti let.
Ministerstvo
školství vidí řešení například v motivaci vysokých škol k tomu, aby navýšily
kapacity ve společensky potřebných oborech. Studentům pedagogických fakult mají
pomoci nová pravidla pro přípravu učitelů, která ministerstvo schválilo na
jaře. Zavádějí více praxe a podpory pro studenty. Každá škola se začínajícím
učitelem nově dostává prostředky na odměnu a školení pro starší učitele, kteří
se nováčkům věnují.
Zakladatelé projektu Matiky Česku jsou přesvědčeni, že matematika je společně se schopností číst a psát základní a zásadní gramotnost, která je pro 21. století extrémně důležitá. Vyznat se v datech je podle nich potřebné nejen pro matematiky, ale pro celou řadu profesí. „Datové novináře, sociology, ekonomy a další. Matematikou se učíme strukturovanému myšlení,“ říká Nešetřil.
0 komentářů:
Okomentovat