Markéta Hronová: IT byznysmeni „dorovnávají“ platy učitelům matematiky. Udržet ve školství je má nový nadační fond

čtvrtek 28. listopadu 2024 ·

Učitelé matematiky stárnou a odchází do důchodu, nových ale do škol přichází jen málo. Dva úspěšní byznysmeni proto nyní společně zakládají nadační fond, který chce na problém upozornit. Vychází ze staršího projektu Matika Česku, který už nyní přispívá začínajícím učitelům matematiky k platu, aby kvůli financím neodcházeli do byznysu. Fond v tom nyní pokračuje, podnikatelé ale chtějí podporu dál rozšiřovat a získat pro ni více donorů.

 

Zdroj: Hospodářské noviny 27. 11. 2024

 

Projekt Matika Česku založil Petr Zahradník ze společnosti Qminers zabývající se obchodováním na základě matematických modelů. Nový fond bude řídit podnikatel Jakub Nešetřil, který v roce 2017 prodal za miliardy svůj start-up Apiary nadnárodní korporaci Oracle a stál také za projektem Česko.Digital. Ve spolupráci s ministerstvem školství, univerzitami a neziskovými organizacemi nyní chce hledat dlouhodobější řešení chybějících učitelů přírodovědných předmětů.

 

O nedostatku kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky nebo informatiky se v Česku mluví dlouho. Se stárnutím pedagogů a chybějícími učiteli přírodovědných předmětů se potýkají i jiné země, jenže zatímco v Evropské unii je učitelů nad padesát let průměrně 38 procent, v Česku je to 45 procent. Matikářům a fyzikářům na základních školách je průměrně 49 let, na středních školách je věkový průměr ještě o rok vyšší, v případě fyzikářů o dva. 

 

Počty chybějících pedagogů jednotlivých předmětů statistici průběžně nesledují, podle organizace Matika Česku jich může být odhadem okolo dvou tisíc. Z posledních dat ministerstva školství z roku 2019 vyplývá pouze to, že ředitelé škol sháněli zhruba 600 učitelů a 85 procent poptávaných pozic učitelů matematiky a fyziky bylo neobsazených více než 7 měsíců. 

 

Podle Českého statistického úřadu se na základních školách zvyšuje také podíl učitelů bez pedagogického vzdělání. Šetření České školní inspekce přitom několikrát dokázalo, že taková výuka může být méně kvalitní.

 

Přeměnit svůj původní projekt podpory učitelů na nadační fond se Zahradník s Nešetřilem rozhodli v létě. „Začal jsem vnímat, že takhle velký problém potřebuje širokou společenskou podporu,“ říká Zahradník. 

 

Ve správní radě fondu bude kromě něj také bývalý ministr školství a nynější předseda Národního akreditačního úřadu Robert Plaga a kybernetik z ČVUT úspěšný i v byznyse Michal Pěchouček. „V oboru umělé inteligence vidím zblízka, jak se svět skokově mění. Matematika však zůstává nenahraditelná a nadále relevantní. Stojí v základu většiny úspěšných byznysů posledních let,“ říká Pěchouček.

 

Organizace Matika Česku už nyní ročně podporuje čtyřicítku začínajících učitelů matematiky, fyziky a informatiky. „Ti jsou nejohroženější, protože je to často doba, kdy zakládají rodiny a rozhodují se, jestli to finančně utáhnou,“ říká Nešetřil. K platu jim posílají navíc deset tisíc korun měsíčně. Tito lidé mají podle něj ohromné příležitosti na trhu práce, kde jim komerční společnosti nabízejí řádově vyšší finanční ohodnocení. Část z nich zůstane, protože vnímají učitelství jako poslání, ale další velká část odchází. Podle dat z roku 2019 odchází učit zhruba polovina absolventů pedagogických oborů – a i z těch, kteří učit začnou, další polovina záhy odchází do jiné práce. 

 

„Musíme učitele přírodovědných oborů ve školství za každou cenu udržet a mít ambici přivést nové, ať už z vysokých škol nebo z praxe,“ říká Plaga s tím, že dobré ohodnocení náleží všem učitelům, ale ty nedostatkové je třeba bonifikovat významněji. 

 

Vláda už dříve slíbila, že učitelské platy budou dosahovat 130 procent průměrné mzdy, to ale nesplnila. Učitelé mateřských, základních a středních škol loni brali průměrně 49 tisíc korun. Učitelé jsou ale vyplácení podle tabulek, tedy čím déle člověk učí, tím vyšší má plat. Proto jsou odchodem nejvíce ohrožení právě mladí učitelé. Ti do třiceti let obvykle vydělávají v průměru o deset tisíc korun měsíčně méně než jejich kolegové starší padesáti let. 

 

Ministerstvo školství vidí řešení například v motivaci vysokých škol k tomu, aby navýšily kapacity ve společensky potřebných oborech. Studentům pedagogických fakult mají pomoci nová pravidla pro přípravu učitelů, která ministerstvo schválilo na jaře. Zavádějí více praxe a podpory pro studenty. Každá škola se začínajícím učitelem nově dostává prostředky na odměnu a školení pro starší učitele, kteří se nováčkům věnují. 

 

Zakladatelé projektu Matiky Česku jsou přesvědčeni, že matematika je společně se schopností číst a psát základní a zásadní gramotnost, která je pro 21. století extrémně důležitá. Vyznat se v datech je podle nich potřebné nejen pro matematiky, ale pro celou řadu profesí. „Datové novináře, sociology, ekonomy a další. Matematikou se učíme strukturovanému myšlení,“ říká Nešetřil.


0 komentářů: