Do konce roku má být reforma výuky schválena, ještě se ale podnikají dílčí změny. Kritizovaný povinný výčet toho, co by měl žák zvládnout, by měl být nakonec dobrovolný, padlo na poslední schůzce na ministerstvu školství.
Zdroj: Seznam.Zprávy.cz
17. 12. 2024
S tím, jak se krátí rok, se rovněž přibližuje schválení reformy výuky na základní školách. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy to chce stihnout ještě letos, ale na poslední chvíli se mění některé detaily. Část odborníků a učitelů kritizovala například jednu část reformy, se kterou se původně nepočítalo.
Výsledky učení žáků, ke kterým směřují pedagogové v jednotlivých předmětech, měly být obecnější. Nakonec se ale přidaly i detaily a původně nezávazná metodika se přetvořila do povinné součásti osnov. To by znamenalo, že stát částečně určí, které konkrétní učivo mají školy se žáky projít. Více jsme k tomu psali už dříve ZDE.
Od tohoto
kroku ale ministerstvo nakonec upustilo. V pátek k tomu ještě
proběhlo setkání, na kterém základní body reformy představil ministr
školství Mikuláš Bek (STAN) zástupcům odborů, učitelů a neziskových
organizací věnujících se vzdělávání.
„Dozvěděli
jsme se, že specifikace budou nepovinné. Je to tak návrat k původní
verzi,“ potvrzuje Lucie Slejšková, analytička informačního centra
o vzdělávání EDUin.
Seznam
Zprávy se ptaly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, co se oproti
poslední verzi reformy ještě opravovalo. Úřad ale nechtěl být konkrétnější.
Kritici
si oddechli
„Ministr
školství se osobně setkává s odborníky a zástupci různých organizací,
aby jim srozumitelně představil a vysvětlil úpravy připravené na základě
veřejné konzultace,“ uvedla mluvčí ministerstva Tereza Fojtová.
Schvalování
reformního dokumentu přichází tedy skutečně až v závěru letošního roku.
V úterý 17. prosince má reformu řešit vedení ministerstva.
Představení má pak přijít na řadu v polovině ledna.
Už teď si ale část kritiků vydechla. Například Asociace pro didaktiku dějepisu spolu s asociací učitelů tohoto předmětu totiž varovaly, že přírodopis, geografie nebo právě dějepis přijdou o polovinu hodin výuky. A ředitelé ani nebudou mít možnost navýšit dotaci základních předmětů z většího počtu volných hodin, které má každá škola k dispozici.
I tohle nakonec má být trochu jinak. Pevně dané rozdělení hodin bude platit jen v modelových návodech pro školy. „V našich školních vzdělávacích programech, které si budeme vytvářet, nám dovolí použít disponibilní hodiny na jádrové učivo. To byla pro mě největší úleva,“ říká po jednání Jana Servusová, ředitelka Základní školy Bystřice a členka výkonného výboru Učitelské platformy.
Není to
konec
Reforma
výuky má přinést do českých škol větší důraz na získávání dovedností
a kompetencí a ústup od drcení učiva nazpaměť. Jenže Asociace
ředitelů základních škol nebo Učitelská platforma kritizovaly, že se řada věcí
nepodařila dotáhnout, a tak vyzvaly k odložení účinnosti reformy
o jeden rok.
S tím ale
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nesouhlasilo a je
odhodlané reformu výuky dotáhnout. Nejen kvůli tomu, že přípravný proces už
běží poměrně dlouho. Ke konci směřuje i mandát vlády, která se
v programovém prohlášení zavázala, že reformu výuky prosadí.
„Bylo nám
řečeno, že zdaleka není konec. Co teď oficiálně vyjde, bude materiál pro
pilotáž, který se bude ještě vylepšovat a upravovat, takže uvidíme, jaká
bude konečná podoba,“ říká prezident Asociace ředitelů základních škol Luboš
Zajíc, který se jednání minulý týden také zúčastnil.
Odborníci
zapojení do jednání shodně zmiňují, že se poněkud mění postoj ministerstva
k reformě výuky. Dosud se směřovalo k tomu, že se takzvaná revize
rámcových vzdělávacích programů (RVP) prostě schválí do konce roku.
Teď ale stále častěji zaznívá, že sice k podpisu reformy dojde, ale to neznamená, že se ještě některé věci nebudou měnit. Příští školní rok se totiž má rozjet pilotáž přímo ve školách a dá se očekávat, že některé věci se ještě na základě tohoto testování budou měnit.
„O RVP začali mluvit jako o verzi pro testování a ověřování, což je podle mě novinka v rétorice,“ dodává Slejšková. Může se tak stát, že se nakonec detaily toho, co mají žáci umět, v povinném návodu pro školy objeví. Nejprve se ale tohle téma bude dále diskutovat a ověřovat.
Zástupci
školských i neziskových organizací ale zmiňují, že bude naprosto zásadní,
které školy se do testování nového způsobu výuky zapojí. Žádají proto, aby se
reforma odzkoušela nejen na inovativních školách, ale na všech typech základek,
a tak se skutečně ověřilo, jestli je opravdu všude proveditelná.
Redakce
Učitelských listů přeje všem čtenářům krásné a klidné Vánoce uprostřed blízkých
– na revizi RVP pokud možno předtím zapomeňte!
0 komentářů:
Okomentovat