Něco si přečíst a umět si to přebrat, jsou dvě hodně různé věci, ukázal průzkum.
Zdroj: Seznam
Zprávy 13. 12. 2024
Číst a psát
umí v Česku prakticky každý – procento analfabetů tady podle
různých studií patří k nejzanedbatelnějším v Evropě.
Horší už je to s tím, jak se čtenářské vzdělání propisuje do
praktických dovedností. A s opravdovou kvalitou naší alfabetické
gramotnosti.
Naposledy
to potvrdil Mezinárodní průzkum dospělých (PIAAC), který zjistil: čtvrtina lidí ve věku od 16 do
65 let má velmi nízkou úroveň čtenářských dovedností. Je to přibližně
1,7 milionu lidí. Ve srovnání s jinými vyspělými země jde
o průměr, nicméně Češi a Češky se v minulých deseti letech
zhoršili, uvedli autoři studie.
Nejnižší
úroveň jedna podle průzkumu komplikuje plnohodnotnou účast na životě
společnosti.
Tito
dospělí například umí najít jednoduchou informaci v krátkém textu
(telefonní číslo v inzerátu a podobně), ale mají potíže porozumět
delším textům nebo se orientovat na webech s více stránkami. Mezi lidmi se
základním nebo nedokončeným základním vzděláním je takových zhruba polovina,
mezi vyučenými bez maturity 41 procent.
Podle
tuzemské koordinátorky výzkumu Michaely Röschové je výsledek u vyučených
lidí alarmující, protože je blíž schopnostem lidí se základním vzděláním než
středoškolákům s maturitou. Výsledky nenasvědčují, že by učební obory
dobře připravovaly své absolventy na uplatnění na trhu práce nebo na to, aby
dokázali čelit dezinformacím, uvedla.
Nejlépe
si v důkladném průzkumu – každý respondent zabral asi dvě
hodiny, včetně vyplnění testu na tabletu –
nepřekvapivě vedli absolventi vysokých škol: skoro čtvrtina se dopracovala
excelentní úrovně čtyři, která „umožňuje zvládání velmi náročných komplexních
úkonů při zpracování informací“.
Jenže
vysokoškoláků u nás žije relativně málo. Jejich podíl je mezi lidmi
v produktivním věku o třetinu nižší než průměr zemí OECD. Shodou
okolností ve stejný den, kdy vyšla studie PIAAC, předával Petr Pavel dekrety
novým profesorům (ano, už to zase dělá prezident a nevybírá si, koho
jmenuje a koho ne). A při tom upozornil: „Nedaří se nám dostatečně
zvyšovat podíl vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva.“
To
všechno jsou statistická čísla, za kterými je dobré vidět konkrétní lidi
s osobními předpoklady a hendikepy. Vysoká nebo nízká úroveň
formálního vzdělání ještě není poukázkou na vysokou nebo nízkou čtenářskou
zdatnost. Vždyť na nejnižším stupni v průzkumu PIAAC zůstalo i šest
procent vysokoškoláků.
Celkově
se ale dá soudit, že „reálná čtenářská gramotnost“ obyvatelstva není
v porovnání se „vzděláním na papíře“ žádná sláva. Díky výbavě ze školních
lavic by měla být vyšší.
Objektivní
důvody, proč není, jsou stejné jako v jiných zemích – ikonická kultura vytlačuje tu alfabetickou, doba nějakému delšímu
čtení a koncentraci nepřeje nikde. I při čtení, když už na něj tedy
dojde, jsme neposední.
Průzkum
a jeho znepokojivé výsledky jen připomněly, že se do školy zdaleka nechodí
jen pro „vyškolení“ na budoucí povolání. Ale hlavně z obecnějších důvodů:
aby člověk ve světě, do kterého je vrhán, obstál. Před jinými, i sám před
sebou.
Předpokladem
k tomu je „umět číst“ – ne znát slova a jazyk, ale
na dostatečné úrovni pochopit, co se mi říká a proč, případně co se mi
neříká a proč. A nějak si to přebrat. A na ten postup si
zvyknout ne jako na čtenářskou, ale životní dovednost. Ať člověk bere do rukou
(nebo do displeje) zpravodajství, literaturu, návody a smlouvy anebo
volební programy. Zvlášť pro posledně jmenovaný žánr je průzkum čtenářských dovedností
špatnou zprávou.
Že
volební programy politických stran „stejně nikdo nečte“, se traduje dávno.
Doslova to pravda není, ale vyjadřuje to sdílené poznání, že na volebních
programech záleží čím dál tím méně. Mimochodem, kdoví, jestli například Donald
Trump nějaký vícestránkový dokument tohoto typu voličům vůbec doručil.
Volební
programy – a jako jejich předvoj
politická komunikace jako taková – se čím dál víc podobají reklamním
letákům a generátorům emocí. A čím dál méně textům, které se sice
poctivě pokusí vyjádřit, co mají politici za lubem – ale také žádají vyšší level čtenářských dovedností.
Ne že by
politici měli své sliby formulovat nějak komplikovaně – to snad nedělali nikdy. Je ale znát, jak se čtenářským kompetencím
voličů postupně přizpůsobují. Prvním přikázáním je „navodit atmosféru“, klidně
i něčím, co politikům „přišlo whatsappem“. Když už se tedy k voličům
obracejí v rozvitých větách a nestačí se na TikToku převlékat za
hranolky a podobně.
Čtenářským
dovednostem a poptávce po čtení bude odpovídat i jazyk volební
kampaně 2025.
0 komentářů:
Okomentovat