Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na konferenci 12. 12. představilo aktuální stav naplňování Strategie 2030+ a další priority rezortu vycházející z Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR do roku 2027.
Zdroj: MŠMT
12. 12. 2024
Ministr školství, mládeže a
tělovýchovy Mikuláš Bek v úvodu konference zdůraznil význam naplňování cílů
Strategie 2030+ a v této souvislosti uvedl: „Za aktuálně nejdůležitější a nejbližší
úkol z pohledu vzdělávání a ministerstva školství považuji přijetí revidovaného
rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Předpokládáme jeho
schválení do konce tohoto roku. Poté už chceme rozběhnout fázi pokusného
ověřování, která je u takto důležitého dokumentu nezbytná a musí přinést
zpětnou vazbu pro možné korekce.“ Za další klíčové agendy,
kterými se bude MŠMT v následujícím roce zabývat, pak označil úpravu modelu
financování regionálního školství a dokončení inovace oborové soustavy.
Letošní konference nabídla
čtyři tematické bloky: Strategie 2030+ v datech, Vzdělávání pro všechny,
Aktivní a pohodová škola a Jak učit moderně.
V rámci prvního
bloku Strategie
2030+ v datech panelisté z MŠMT představili tzv. monitorovací rámec vzdělávací soustavy,
který slouží jako základní nástroj pro zpětnou vazbu k plnění strategických
cílů a implementaci opatření. Vrchní ředitel sekce informatiky, statistiky a
analýz MŠMT Václav Jelen účastníky konference seznámil s přípravou
registru žáků a registru pedagogů.
Přetrvávající nerovnosti
v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání v Česku předurčily téma druhého
bloku. Vzdělávání
pro všechny bylo věnované inkluzi, práci s heterogenními
kolektivy a podpoře škol a pedagogů. Jako zásadní se ukazuje potřeba
systémového nastavení podpůrných pedagogických pozic v základních školách,
zejména školního psychologa a speciálního pedagoga. Na splnění těchto požadavků
již MŠMT pracuje, stejně jako na zakotvení možnosti indexace financování škol s
náročnějšími podmínkami pro vzdělávání. Více informací ZDE.
Třetí blok Aktivní a pohodová škola otevřel
témata jako well-being žáků, pohybové aktivity a jejich vliv na duševní zdraví
a obecně angažovaný přístup k životu. MŠMT už přijalo Plán podpory pohybu dětí, žáků a studentů ve školách a
školských zařízeních pro období 2024–2028 a chystá i
jeho implementační část. Další aktivity nastínili státní tajemník Ondřej Andrys
a zmocněnec MŠMT pro well-being Ferdinand Hrdlička. Tématem se také zabývá
Česká školní inspekce, která vydala metodické doporučení na podporu pohybových
aktivit dětí a žáků Aktivní škola. Další zjištění ČŠI prezentovala z
analyticko-metodického materiálu Školy, do kterých se žáci těší.
Tématem posledního bloku
s názvem Jak učit moderně byla revize rámcových vzdělávacích programů pro základní a předškolní
vzdělávání. K tématu se vyjádřili také zástupci mladé
generace, kteří v rámci diskuze hovořili o tom, jaké učivo v současné
škole považují oni sami za důležité. Volání po změnách ve vzdělávání tlumočili
studenti ze společnosti Based. Argumentovali výsledky vlastního šetření i daty
z výzkumu mládežnické organizace Nekrachni a agentury STEM s názvem Jak se učíme my.
Konference Strategie 2030+
probíhala online na YouTube
MŠMT, kde ji můžete zhlédnout také ze záznamu.
0 komentářů:
Okomentovat