Během
vánočních prázdnin schválilo ministerstvo školství revidované rámcové
vzdělávací programy pro předškolní (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). S
finální podobou dokumentu, podle nějž mají první školy dobrovolně začít vyučovat
už od září
Zdroj: tisková
zpráva SKAV 7. 1. 2025
Do jaké míry se to podařilo, to bude moci odborná veřejnost teprve
posoudit. SKAV a jeho pracovní skupina pro revizi RVP dlouhodobě upozorňují na
netransparentní proces přípravy i na řadu zásadních změn, které se do dokumentu
promítly na poslední chvíli a bez širší odborné diskuse.
“Za nešťastné považujeme zavádění zásadních změn na poslední
chvíli a navíc bez odborné diskuse a především bez toho, aby bylo systémově
ošetřeno, že školy pro tyto změny budou mít potřebné podmínky, jak se to stalo
například v oblasti cizích jazyků. Členové SKAV v posledních měsících
opakovaně upozorňovali na to, že revize RVP nebyla přes proklamace ministerstva
školství a NPI ČR řízena jako transparentní a funkční participativní proces,” říká Tamara Kováčová, manažerka advokačních
aktivit SKAV.
Jasno není zatím ani v tom, jak chce ministerstvo školství na
implementaci nového kurikula připravit školy a celý vzdělávací systém.
Systémové změny se v českém školství dlouhodobě nedaří prosazovat – příkladem
může být i proces zavádění RVP z roku 2005, část škol aktuálně platný RVP ani
po dvaceti letech plně neakceptovala. Pokud se tento scénář nemá opakovat, je
třeba pro reformu kurikula získat učitele a učitelky a vytvořit pro ni ve
vzdělávacím systému další klíčové podmínky.
“Spolu s vlastním kurikulem by proto ministerstvo školství mělo v následujících týdnech zveřejnit také detailní plán implementace, který bude systémově pokrývat všechny nutné kroky včetně řízení, personálního posílení a finančního zajištění nutných k tomu, aby se implementace podařila. Kvalitní plán implementace není přitom možné připravit bez participace organizací, které mají v jednotlivých oblastech relevantní zkušenosti. Cílená promyšlená, plánovaná a řízená komunikace revize RVP směrem ke všem zapojeným aktérům je další nutný krok k úspěšné implementaci. Je třeba dobře komunikovat, že změnou kurikula usilujeme o dobrý život každého dítěte a dobrý život celé společnosti,” říká ředitelka SKAV Petra Keprtová.
Aktéři zapojení do neformální sítě Spolu k implementaci kurikula, kterou SKAV iniciuje, identifikovali v rámci dokumentu Cesta ke změně ve vzdělávání 17 oblastí, na které je v souvislosti s implementací revidovaného RVP nutné se zaměřit. Nebude-li jim věnována pozornost, hrozí další selhání.
Zdroje
Odborné stanovisko SKAV Zachovejme v RVP ZV prostor pro nabývání všech klíčových kompetencí
Odborné připomínky SKAV k textu revidovaného kurikula v rámci veřejné konzultace RVP PV a ZV
0 komentářů:
Okomentovat