Největší změna ve vzdělávání za posledních 20 let. Tak komentovalo ministerstvo školství nové rámcové vzdělávací programy. Na povrch však vyplouvá, že vytvořilo akorát Potěmkinovu vesnici.
Zdroj: Pedagogické info 18. 2. 2025
Snížit
objem učiva na základních školách, modernizovat ho a zaměřit se na přesah do
praxe. To byly hlavní cíle, proč provést tzv. revizi rámcového vzdělávacího
programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) podle Strategie 2030+. A Fialova vláda to vzala jako závazek a ve
svém programovém prohlášení slíbila tuto reformu provést.
Původně mělo být hotovo již přibližně před 2 lety. Situaci však zkomplikovalo
hnutí STAN, které nedokázalo vedení ministerstva školství stabilně obsadit – v
jeho čele se vystřídali postupně Petr Gazdík, Vladimír Balaš a Mikuláš Bek.
„Zlepšíme
kvalitu výuky na základních a středních školách tím, že v roce 2024 dokončíme
revize rámcových vzdělávacích programů s důrazem na objem, obsah a aktuálnost
učiva a zajistíme podmínky pro jejich implementaci ve školách, čímž dosáhneme
zlepšení kvality výuky na základních a středních školách, zvětšení prostoru pro
týmovou spolupráci, rozvoj kreativity žáků a individuální přístup k nim.“ (programové
prohlášení vlády Petra Fialy)
Když
premiér Petr Fiala v listopadu loňského roku oznamoval splnění programového prohlášení vlády z 93
%, určitě nevyhodnocoval kapitolu Vzdělávání. Z ní není splněno téměř nic. V té
době nebyla schválena ani zmiňovaná revize rámcových vzdělávacích programů pro
základní vzdělávání. A už vůbec se nezačala systémově připravovat revize těchto
programů pro střední školy!
Šití horkou jehlou
Patrně
pod velkým časovým tlakem muselo ministerstvo školství co nejdříve schválit
nové rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání. K tomu došlo den před silvestrem, 30. prosince 2024, kdy o
tom informovali ve své tiskové zprávě. Nicméně dost nestandardně ani
nezveřejnili, co vlastně schválili. K tomu došlo až v polovině následujícího
měsíce, kde se ministerstvo školství pochválilo, že připravilo největší reformu vzdělávání za
posledních 20 let. Jaká je však skutečnost ukázaly následující události.
Den poté
vyšla třeba tisková zpráva Česká
chemie bez chemie?, pod kterou se podepsala třeba Česká konference rektorů,
Akademie věd ČR, Unie školských asociací ČR-CZESHA či Svaz chemického průmyslu
ČR. Podle nich předložený návrh rámcového vzdělávacího programu pro chemii
přispívá k nerovnostem ve vzdělávání a upozorňují na nesystémový a
netransparentní postup samotné tvorby takto strategického dokumentu.
„Vlastní
RVP ZV v aktuální podobě (z 14.1.2025) je vším jiným, jen ne uceleným programem
zajišťujícím získání základních znalostí chemie v jasně definované struktuře a
na nich postaveném získávání kompetencí s očekávanými výstupy.“ (tisková zpráva Česká chemie bez chemie?)
Kritika z
území však začala nabírat na síle. K procesu vzniku nových rámcových
vzdělávacích programů se postupně začali ozývat také další významní hráči
českého vzdělávání. A na adresu ministerstva školství nešetřili kritikou. Podle některých nový koncept výuky
chemie z ní spíše dělá občanskou výchovu.
Promarněná
příležitost
Velmi
ostře nově připravený dokument ministerstva školství narazil u představitelů vysokých škol. Ty jsou
zodpovědné za přípravu budoucích učitelů. Proto je důležité, aby byly do
přípravy takto strategického dokumentu zapojeny. Z jejich vyjádření však
vyplývá ostrý nesouhlas s obsahem nového rámcového vzdělávacího programu, tak i
s postupem jeho vzniku. Obsáhle se k tématu vyjádřila třeba studijní prorektorka Univerzity
Karlovy profesorka Markéta Martínková.
„ČKR
nesouhlasí s návrhem Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání
(RVP ZV), který představilo MŠMT, ani s postupem jeho projednávání. Návrh RVP
ZV nebyl s ČKR diskutován a nebyly vypořádány připomínky odborné veřejnosti ani
oficiálních oponentů.“ (Česká konference
rektorů, ČKR)
Ministerstvo
školství si potřebovalo udělat fajfku, že vytvořilo nový rámcový vzdělávací
program pro základní vzdělávání. Nicméně představený návrh skutečně představuje
akorát Potěmkinovu vesnici, která se při bližším pohledu rozpadá jako domeček z
karet.
Na místo
největší reformy vzdělávání za 20 let tak akorát promarnili další příležitost
posunout české školství dopředu.
Zdroj: Piráti pod licencí CC-BY-SA 4.0
0 komentářů:
Okomentovat