Expertní panel pro Revizi RVP se probudil z hibernace a popsal ministrovi kritická místa chystaného kurikula pro základní vzdělávání. Naslouchal nám, říká členka panelu.
Zdroj: EDUin
17. 12. 2025
V úterý 10. prosince se uskutečnila schůzku zástupců
členů Expertního panelu pro revizi RVP ZV s ministrem Mikulášem Bekem,
jeho náměstkem Jiřím Nantlem a dalšími aktéry státní správy, kteří mají na
starosti přípravu nového kurikula. Setkání mělo za cíl doručit ministrovi
kritické zhodnocení současného průběhu revize i jeho výsledků a obavy
panelistů s tím spojené. Učitelky matematiky druhého stupně základní školy
a členky Expertního panelu Štěpánky
Baierlové, na jejíž popud se Expertní panel po dvou letech opět sešel, jsme
se zeptali, o čem a jak se jednalo.
Vyvíjel Expertní panel
k revizi RVP nějakou aktivitu, v poslední době?
Jak
říká jeden z jeho členů, kolega Pavel Mentlík, který se rovněž účastnil
setkání s panem ministrem, Expertní panel upadl před dvěma lety do
hibernace. Jeho úkol de facto skončil tím, že jsme odevzdali Hlavní směry
revize RVP ZV, což byl ideový rámec, který měl pak proces revize naplnit.
Takže
dalších fázi, kdy se upřesňovalo nebo i měnilo zadání a pak se na něm
pracovalo, se panel již neúčastnil?
Přesně tak. Ale teď jsme si řekli,
že nám dává smysl se společně podívat na to, v jaké fázi revize je
a jak si stojí vůči původnímu zadání. Několikrát jsme se sešli
a vytvořili dokument, který popisuje kritická
místa vznikajícího kurikula a navazujících aktivit. A požádali jsme
o schůzku pana ministra, s tím, že mu obsah dokumentu dáme osobně na
vědomí.
Setkání
proběhlo před pár dny, Jaký z něj máte pocit? Vyslechl vás ministr?
Příjemně
mě překvapilo, že on sám i ostatní aktéři schůzky naslouchali, i se
na různé věci doptávali. Upřímně jsem to nečekala. Bála jsem se, že setkání
proběhne spíš konfrontačně a lidé ze státní správy budou defenzivní.
Dokonce tam padlo, že by Expertní panel mohl ožít, fungovat dál a proces
dokončení a implementace supervidovat.
Myslím, že bylo důležité, že jsme přišli s tím, že nás revize zajímá a nepokoušíme se ji zastavit. To otevřelo dveře, vytvořilo lepší atmosféru. Bylo zřejmé, že něco jako odklad je neprůchozí. A ani jsme se v panelu neshodli, že by bylo dobré revizi pozastavit. Mimo jiné si někteří myslí, že by tak celá reforma mohla spadnout ze stolu a my přitom změnu v oblasti vzdělávání opravdu potřebujeme.
Jak dlouho setkání trvalo?
Bylo plánované na hodinu
a půl, a nakonec jsme mluvili skoro dvě hodiny.
Můžete shrnout, o čem se
jednalo?
Naším hlavním požadavkem byly,
aby se RVP ZV zveřejnil jako nehotový, otevřený a dynamický dokument,
který bude ještě podléhat změnám a pak i v budoucnu průběžným
revizím, v přesně stanovených intervalech. A aby se transparentně
popsal současný stav s tím, co se povedlo a na čem je potřeba ještě
pracovat.
V té souvislosti mě
napadá, jestli nebyla chyba chtít najednou tak velkou změnu, jestli by nebylo
bývalo lepší dojít k ní v postupných krocích. Možná změna měla být
plynulejší a postupná, tak jak to bývá v životě škol přirozené. Takto
se fixujeme na jeden dokument a máme velká očekávání, že školy na základě
tohoto dokumentu budou vytvářet další složité dokumenty, což přinese zásadní
změnu. Možná nepřinese. Uvidíme.
Jaké byly vaše hlavní kritické
připomínky k návrhu RVP?
Pracovní skupiny, které
připravovaly různé části kurikula, vzájemně nespolupracovaly, promítá se to
v nekoherentnosti výsledného dokumentu. Některé obory jsou pojaty moderně,
došlo v nich k redukci učiva a jsou zaměřené kompetenčně.
Zajímavé je, že právě tyto oblasti vyvolávají v terénu nejvíce otazníků
a negativních reakcí, přitom jdou směrem, jakým bylo kurikulum původně
zamýšleno. Je úlohou státu smysl těchto změn dobře komunikovat a zajistit
školám dostatek kvalitní podpory, zvláště formou moderních učebních materiálů.
V jiných oblastech ale žádný
posun ke kompetenčnímu vzdělání vidět není a vzdělávací obsah byl dokonce
navýšen nad rámec toho, co je v kurikulu dnes. To je třeba
matematika.
Jak se vlastně pozná, že je
obsahu víc? V současném RVP je učivo dané formou příkladů, nikoli vyčerpávajícího
seznamu. Nyní jsou požadavky na to, co má žák umět, formulovány jako očekávané
výsledky, předtím to byly očekávané výstupy. V obou případech jde
o popis obecnějších kompetencí, nebo ne?
U matematiky například přibyl
okruh statistika, pravděpodobnost a kombinatorika, což je dobrá myšlenka,
jde o posun k potřebám vzdělávání v dnešním světě, dává mi to
smysl. Ale je to zcela nová věc, proto je potřeba vysvětlovat, co to žákům
přinese. Ale objevují se tam i nerovnice, kvadratická funkce, řezy těles
a další prvky dnes středoškolského učiva, u kterého už ten posun
k modernizaci vzdělávacího obsahu nevidím. Celkově je matematika popsána
spíš klasicky a jediná modernizace je v tom, že se ve výsledcích
učení objevují věty jako “řeší s pomocí úloh ze současného světa”. Pod tím
si každý může představit něco úplně jiného.
O úroveň výš se ale posunula
náročnost očekávaných výsledků, jak u matematiky, tak u angličtiny.
Jak se k tomu stavíte?
Požadované úrovně se nastavují
podle evropského referenčního rámce. A nyní se rozhodlo, že se naše
kurikulum bude orientovat na vyšší úroveň tohoto rámce. I když samotná
myšlenka může být dobrá, nejde to dělat takto šmahem. Jedním gestem se tak do
kurikula pro základní školu dostane obsah, který se u nás teď probírá až
na střední škole.
Pokud se o takovém posunu
rozhodne, musí se to učitelům náležitě vysvětlit a přesně popsat, jaká
k tomu bude podpora. Zatím k matematice ale nejsou nové ilustrační
příklady, takže tak úplně nevíme, o čem se bavíme.
Jedním z neuralgických
bodů se zdá být příprava modelových školních vzdělávacích programů. O tom
jste taky mluvili?
Ano. To, že se při přípravě
modelových ŠVP narazilo na zásadní těžkosti, je užitečná zpětná vazba
a varování, že na podobných těžkostech pak může ztroskotat zavádění
kurikula do škol. Když s tím měly problém školy, které se do tvorby
přihlásily, co potom školy běžné.
Kolem tvorby modelových ŠVP se
terénem nese spousta nejasností a domněnek. Tady se nejvíce ukazuje to, že
celý proces není ze strany tvůrců revize transparentní a že mlžení kolem
vůbec nepomáhá. Víme, že se zatím nepodařilo vytvořit modelová ŠVP ani školám,
ani pracovním skupinám, které zpracovávaly RVP. Některé skupiny se dokonce svým
obsahem nevejdou do přidělené časové dotace. To mi přijde absurdní. Na schůzce
s panem ministrem jsme tedy zdůrazňovali, že musí být řečeno, na jaký
minimální počet hodin je vzdělávací obsah designován. Nemusí to pak nutně být
pro školy závazné, mohou se rozhodnout, jak s hodinami naloží, ale není
možné tápat v tom, na kolik hodin to asi je. To je možná jeden
z důvodů, proč se teď modelová ŠVP nedaří.
Ještě nějaké zásadní
připomínky?
Kromě toho jsme navrhli, aby se
jasně pojmenovalo, co je třeba udělat pro dokončení a implementaci,
a dodat k tomu jasný časový harmonogram. Musí být jasné, jak bude RVP
reagovat na výsledky ověřování, například na pilotáž ve školách.
A jak už jsem řekla,
poukazovali jsme na to, že je potřeba do procesu vnést větší transparentnost.
Jinak to nebude fungovat. Až do veřejného připomínkového řízení byla revize
poměrně transparentní, ale pak už jen kolovaly různém dohady.
Odkud vlastně víte, co „terénu”
neboli učitelům a dalším zájmovým skupinám na novém návrhu vadí? Zatím
nebyl zveřejněn.
Každý někoho zná, ten zase
někoho zná, a tak je to se vším. Předpokládám, že informace sdílejí
zapojení aktéři, protože jsou z různých věci frustrovaní. Držet takto
důležité věci v tajnosti prostě nedává smysl, je potřeba se soustředit na
komunikaci všech procesů.
Vypadá to teď tak, že spokojení
nejsou ani progresivní učitelé, kteří dříve reformu celkem hájili. Vidíte to
stejně?
Je to tak, máme strach
z toho, aby dokument nezůstal jen na papíře, protože jsme přesvědčeni, že
změna je potřeba. Já osobně jsem více čekala nějaký návod nebo nástroj, který
mně jako učiteli pomůže s rozvojem klíčových kompetencí a základních
gramotností v mých oborech.
Myslím, že obecně není moc
jasné, jak propsat opravdu kompetenční výuku do daných oborů.
Kdo to umí? Kdo ví, jak se to
má dělat? Myslím si, že bychom si měli obecně přiznat, že to není jednoduché.
My se v naší škole opravdu snažíme učit kompetenčně, ale děláme to správně?
Nevíme. Přitom v Hlavních směrech je jasně napsáno, že bude existovat
autoevaluační nástroj, který pomůže učitelům ověřovat, že kompetencím správně
rozumí a umějí je rozvíjet.
A teď je navíc důraz i na
gramotnostech. O kompetencích se tak nějak mluví dlouho, ale co jsou to
gramotnosti? Možná učitelé, kteří se účastní projektu Pomáháme školám
k úspěchu, vědí, co je čtenářskou-pisatelská gramotnost. Ale co je přesně
logicko-matematická gramotnost, to moc nevíme.
Rozvíjení gramotností má být
úkol pro všechny učitele, ale já třeba úplně nevím, jak v hodinách
matematiky rozvíjet čtenářskou-pisatelskou gramotnost, i když si myslím,
že to je důležité. A to jsem poměrně zorientovaný učitel. Potřebovala bych
minimálně vidět příklady úloh, jak se to dělá.
Očekávané výsledky učení jsou
popsané jako: žák něco chápe, umí dát do souvislostí, porovnat… Je to
gramotnost, nebo kompetence?
Já bych řekla, že takto
formulované výsledky učení jsou vlastně docela klasické, možná jsou na Bloomově
taxonomii trochu výše než pouhá znalost faktů, ale pořád nejde o skutečně
kompetenční výuku. Ale budiž. Kdyby se jenom stalo to, že se z “vyjmenuju,
popíšu, přiřadím” posuneme k “porovnám, zdůvodním a vysvětlím”, byl
by to pokrok.
Ale i k takovému cíli
potřebujeme nové učební materiály. Opravdu nepomůže, pokud budou na jednom
místě očekávané výsledky učení, na jiném ilustrační příklady, a ještě
jinde bude zase web s metodickými podklady. To pro mě jako učitele bude
zase znamenat, že si každý večer budu muset hodinu sestavovat sama. To je
strašidelné a bude to znamenat jen to, že učitelé zůstanou u starých
učebnic. Nic se nezmění.
Takže jste s ministrem
řešili i učebnice?
Ano, jaké kroky se podniknou
pro to, aby vznikly kvalitní učebnice, které budou pracovat s cíli
a popíší cestu k těmto cílům. Je třeba nastavit kritéria kvality
nových učebnic. Nedá se počítat s tím, že učitelé budou vše vymýšlet sami.
Už teď je to s pracovní dobou angažovaných učitelů opravdu na štíru,
u nás ve škole se do čtyřiceti hodin týdně nevejdeme.
Jaký je teď další postup?
Dohodli jsme se, že dokument
s našimi připomínkami dopracujeme a panu ministrovi pošleme. Budeme
věřit, že doporučení Expertního panelu nezůstanou jen na papíře.
Já osobně bych si přála, aby
tvůrci revize našli odvahu se občas zastavit, podrobit celý proces reflexi
a říci nejen, co se povedlo, ale pojmenovat i to, co se nedaří
a je potřeba udělat jinak.
_______________________________
Štěpánka
Baierlová je učitelka matematiky
a informatiky pro 2. stupeň na základní škole Labyrinth v Brně
a členka Expertního panelu pro revizi RVP ZV.
0 komentářů:
Okomentovat