Nový výzkum vědců Národního institutu SYRI ukazuje, že agresoři ve školních třídách mohou profitovat z přátelství s vrstevníky. Sympatie jako takové ovlivňují vnímání agresorů ve třídě – spolužáci je méně často označují jako agresory, což mění dynamiku třídního kolektivu. Studie, která zahrnuje analýzu 27 tříd a 632 adolescentů, se zaměřila na roli fyzické agrese a vliv emocionálních vazeb mezi studenty.
Zdroj: tisková zpráva SYRI
„Sympatie
ke spolužákovi zvyšují pravděpodobnost, že ho ostatní budou vnímat jako
obránce, a ne jako agresora. To ukazuje, že sociální vazby mohou hrát
klíčovou roli při formování vnímání jednotlivých rolí ve třídě,“ vysvětlil
Tomáš Lintner z Masarykovy univerzity, který výzkum vedl. Výsledky
ukazují, že normy ve třídním kolektivu řídí interakce mezi sympatiemi
a rolemi definovanými jako agresor, oběť a obránce.
Zajímavým
zjištěním je fakt, že studenti vnímají spolužáky skrze optiku svých sociálních
vztahů. „Naše
analýza odhalila, že loajalita mezi přáteli může vést ke zkreslenému hodnocení
agrese, kde skupinová sounáležitost často převažuje nad individuálními vztahy.
To může ztěžovat práci učitele a psychologa při identifikaci šikany na
školách, protože výpovědi žáků o tom, kdo je agresor, oběť a obránce,
budou silně zkreslené jejich příslušností do vrstevnických skupin,“ dodal
Lintner.
Důležitou
součástí výzkumu bylo použití pokročilých modelů sociálních sítí, které
umožnily sledovat, jak se vnímání agresorů, obětí a obránců mění
v průběhu času. Data byla sbírána během šesti měsíců a výzkum
naznačil, že sympatie nejen ovlivňují vnímání role agresora, ale také
přispívají k utváření třídních norem, které určují, jaké chování je
přijatelné.
Aktuální
výzkum přináší nové perspektivy pro pochopení vztahové dynamiky ve školních
třídách a poskytuje podklad pro cílenější intervence zaměřené na agresivní
chování mezi žáky. „Sympatie mezi studenty jsou zásadní ve vztahovém výzkumu agrese.
Zohlednění tohoto faktu do budoucna umožní cílenější intervence. Pomůže nám
odlišit běžné konflikty mezi vrstevníky od skutečných případů agrese,“ dodal
Lintner.
Více informací naleznete ve studii publikované
v časopise Aggressive Behavior.
0 komentářů:
Okomentovat